سرور مجازی
فضای مجازی

هزینه تولید هر کیلو برنج ایرانی به 42 هزار تومان رسید؟

– اخبار اقتصادی –

قاسم پیشه ور عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی ایران و رییس نظام صنفی کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: برداشته شدن یارانه کود و سم جهش زیادی را در هزینه های تولید محصول پر زحمت برنج ایجاد کرده است که علاوه بر این هزینه ها باید به بالا رفتن قیمت و هزینه نگهدای ماشین آلات کشاورزی اشاره کرد.

وی افزود: هزینه دستمزد روزانه هر کارگر شالیزار از 80 هزار تومان سال قبل به 200 هزار تومان رسیده که در قیمت تمام شده برنج تاثیر گذار است.

عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی ایران ادامه داد: هزینه برق مصرفی کشاورزی نیز تقریبا 2 برابر شده است و به دلیل قطعی برق، کشاورزان دیگر نمیتوانند استفاده در پیک های کم مصرف را رعایت کنند تا مدیریت هزینه داشته باشند‌.

وی تصریح کرد: قیمت بیشتر کود و سم ها در سال جاری حدودا 10 برابر شده و حتی کود اوره دولتی که قیمت مصوب دارد از 45 تومان 85 تومان رسیده است.

پیشه ور گفت: برنجکاران در این شرایط عمده زمین های حاصلخیز خود را خرد و پلاک بندی می کنند به طوری که قعطه های 10 هکتاری به زمین های 500 متری تقسیم و ویلاسازی میشود.

وی اظهار داشت: با تداوم خشکسالی، هزینه های بالای تولید، وضعیت تولید برنج در آینده نامشخص نیست؛ حتی تولید برنج در سال جاری نیز کم شده و برای کشاورزان به صرفه نیست.

وی گفت: بانک کشاورزی نیز به عنوان بانک عامل سود های هنگفت از کشاورزان دریافت میکنند به طوری که شالیکاران برای یک فعالیت اقتصادی در چنین شرایطی باید 18 درصد نیز سود پرداخت کنند.

پیشه ور گفت: براساس برآورد انجام شده قیمت تمام شده تولید برنج طارم حدود 42 هزار تومان است اما کشاورزان مجبور به فروش این محصول به قیمت 37 هزار تومان هستند زیرا بازار کشش بیشتر ندارد.

وی همچنین با اشاره به تعییر اقلیم گفت: دفعات مورد نیاز برای مبارزه با کرم ساقه خوار بیشتر و این آفت نسبت به قبل قوی شده است و در صورتی که سم پاشی نشود همه محصول را از بین میبرد.

خسارت خشکسالی به 15هزار هکتار از شالیزارهای گلستان؛ سطح زیرکشت برنج 30هزار هکتار کمتر شدکاهش 69 درصدی واردات برنج در تیر ماه/ وزارت صمت پاسخگوی حباب قیمتی باشدبرنج ایرانی کیلویی 45هزار تومان؛ قیمت برنج هندی از مرز 30هزار تومان گذشت

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا