سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

نصر تهران: وزیر ارتباطات بعدی به صدای بخش خصوصی توجه کند

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در بیانیه‌ای ضمن اعلام موضع در مورد سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه هشت گانه «عیسی زارع پور»، رکن نهمی تدوین کرده و آن را «صدای بخش خصوصی» نامیده است. نصر تهران از وزیر ارتباطات پیشنهادی دولت سیزدهم خواسته که این رکن را نیز به برنامه‌های خود بیفزاید تا بتوان چالش‌های بخش خصوصی در حوزه ICT را نیز حل و فصل کرد.

در بیانیه‌ای که نصر تهران منتشر ساخته ضمن انتقاد به برخی حمایت‌های از نظر این سازمان «زودهنگام و بدون توجه به سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی» تاکید کرده که نصر تهران با نگاهی کارشناسانه برنامه زارع پور را مورد تحقیق قرار داده است.

این سازمان ضمن استقبال از جوان بودن زارع پور و تحصیلات آکادمیک او و برخی از وعده‌های مهم نظیر الکترونیکی کردن ۱۰۰ درصدی خدمات پرکاربرد و سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال و… اعلام کرده که صاحبان کسب و کارهای ICT منتظر اعلام موضع شفاف در برابر برخی موارد از سوی وزیر پیشنهادی ارتباطات هستند:

«صاحبان کسب و کارهای حوزه ICT منتظر اعلام موضع شفاف تصمیم‌سازان در مورد فیلترینگ، طرح موسوم به صیانت از فضای مجازی، قانونگذاری در حوزه فناوری‌های نوظهور، استفاده حداکثری از فضای مجازی، مجوززدایی، خود تنظیم‌گری، اقناع ( و نه تحمیل ) استفاده از شبکه ملی اطلاعات، مواجهه با سوء استفاده از نام تولید داخل و تولید گلخانه‌ای به جای صادرات تولیدات داخلی، نگاه همه جانبه به امنیت سایبری به دور از برخوردهای سلبی و محدود کننده با کسب وکارها، براساس واقعیت‌های اقتصادی مبتنی بر منافع ملی، پذیرش نظارت مشاوران حوزه فاوا همانند مهندسین مشاور صنعت ساختمان، سلامت الکترونیک، تعدد نهادهای متولی مجوز دهنده، توجه ویژه به توسعه پهنای باند ثابت کشور، چگونگی استفاده بهینه از ظرفیت پست بانک-که در برنامه پیشنهادی به آن توجه نشده است-، تعامل بالغانه با فناوری‌های نوظهور مالی، پذیرش واقعیت تحریم‌های وسیع بین‌المللی و پرهیز از "خود تحریمی" هستند.»

نصر تهران با اشاره به این نکته که راهبردی حوزه فاوا تنها در دست وزارت ارتباطات نیست و تمهیدات کل حاکمیت را نیاز دارد خواستار این شده تا مدیران ارشد فناوری تمامی دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی با یکدیگر همسو شوند. این سازمان همچنین از وزیر ارتباطات خواسته تا مشخص کند در صورت عدم دستیابی به برخی اهداف تعیین شده در بازه‌های زمانی مورد نظر، امکان بازطراحی و برنامه‌های جایگزین صورت بگیرد.

نصر تهران اعلام کرده که از تمام ظرفیت سازمان خود برای حمایت از تصمیمان فنی و حرفه‌ای وزارت ارتباطات در ۴ سال پیش رو استفاده خواهد کرد و تاکید کرده که باید بخش خصوصی نه به صورت شعاری بلکه واقعا حمایت شوند و نظراتشان پرسیده شود: «حاکمیت، ضمن کاهش تصدی گری، بهتر است به سیاستگذاری و نظارت هدفمند بپردازد».

سازمان نصر تهران در پیوست بیانیه خود برنامه‌ای چند صفحه‌ای منتشر ساخته که دنباله برنامه هشت‌گانه زارع پور در ۴ سال آینده است. این سازمان به صورت نمادین نام برنامه خود را رکن نهم: صدای بخش خصوصی انتخاب کرده و پیشنهادات خود را درباره این بخش به وزیر ارتباطات احتمالی دولت سیزدهم ارائه کرده است.

در این برنامه خواسته شده که زمینه‌های لازم برای اتصال به سیستم پرداخت بین‌المللی برای کسب و کارهای خصوصی فراهم شود و همچنین سرمایه اجتماعی افراد مقیم خارج از ایران در نظر گرفته شود. در ادامه از وزارت ارتباطات خواسته شده تا به توسعه پروژه‌های مشارکت‌ عمومی-خصوصی توجه کند و به تمام آحاد جامعه فرصت‌های برابر برای شرکت در این پروژه‌ها اعطا کند. سازمان نصر تهران همچنین استفاده از ظرفیت‌ مجموعه‌هایی چون سازمان فنی حرفه‌ای، دانشکده پست و دانشکده وزارت صمت در شکل گیری مدارس عالی تربیت نیوری حوزه فاوا را پیشنهاد داده و از وزیر احتمالی ارتباطات آینده خواسته تا زیرساخت‌های حاکمیتی مانند استعلام‌های هویتی،مکانی و سایر موارد را از طریق API به کسب و کارهای خصوصی نیز ارائه کند. موارد دیگری مانند توجه به فریلنسرها و حمایت جدی از تشکل‌های صنفی در حوزه اقتصاد دیجیتال و شفاف سازی شرح و محدود فعالیت‌های مجاز برای شرکت‌های حوزه امنیتی و… نیز در برنامه پیشنهادی سازمان نصر تهران ذکر شده است.

متن کامل این فایل برنامه‌های پیشنهادی سازمان نصر تهران در قالب یک فایل PDF از این لینک قابل دریافت است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا