سرور مجازی
فضای مجازی

پیش شرط های تحقق برنامه احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر

– اخبار اقتصادی –

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سعید مرجوی، فعال بخش خصوص و کراشناس انرژی اظهار داشت: احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر که در برنامه مهندس محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو به آن اشاره شده است، امکان تحقق را با توجه به تجربیات داخلی‌سازی صنعت آب و برق، دارد.

وی به تجربه خود و گروهی از همرزمانش در زمان جنگ در خصوص ساخت 30 کیلومتر پل خیبر و ساخت پل شناور خضر مورد استفاده در عملیات والفجر 8، ساخت تجهیزات مهندس دفاعی دیگر اشاره کرد و گفت: در آن زمان به دلیل نیاز کشور، از 5 وزارتخانه دخیل در این پروژه ها، نماینده ای تام الاختیار معرفی و در مدت کوتاهی این پروژه ها که حتی قطعات آن در داخل کشور ساخته نشده بود، ایجاد و داخلی سازی شد.

وی افزود: در تمامی مواردی که به ساخت داخل و اجرای پروژه‌های بزرگ منجر شده، ضمن تجمیع طرح ها و پروژه های مورد نیاز و تعریف پروژه ای بزرگ، توانستیم بیشتر تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز درصنعت را داخلی سازی کنیم.

مرجوی با بیان اینکه "نگاهی به گذشته نشان می دهد که هرزمان دولت برای ساخت داخل و اجرای پروژه های بزرگ همکاری و حمایت کرده، موفقیت های بزرگی به دست آمده است"، گفت: احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور صرفا وابسته به دو عامل تجمیع تقاضا و حمایت جدی دولت-مجلس است و هیچ مانع دیگری برای تحقق آن وجود ندارد.

این کارشناس انرژی اعتبار مورد نیاز برای احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را بالغ بر 6 میلیارد دلار دانست و گفت: اگرچه وضعیت کنونی کشور امکان تامین این میزان اعتبار را نخواهد داشت ولی با اصلاح بخشی از قوانین در جهت سیاست داخلی سازی می توان به تدریج از محل سوخت صرفه جویی شده، نسبت به احداث آن اقدام کرد.

وی ادامه داد: دولت می تواند در این قالب، یکی از بانک هایی را که آماده باشد، برای اجرای پروژه احداث این نیروگاه ها انتخاب و به صورت مرحله ای، اجرای آن را عملیاتی کند؛ به طوری که بانک برای هزار مگاوات نخست از آورده خود استفاده و با شرط داخلی سازی حداقل 60 درصدی آن، نسبت به احداث اولین نیروگاه اقدام کند.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: در ادامه دولت می تواند از محل صرفه جویی سوخت حاصل از احداث نیروگاه تجدید پذیر، هزینه احداث نیروگاه نخست را به بانک بازگرداند و بانک نیز از منابع به دست آمده برای احداث نیروگاه دوم بهره ببرد که این روند می تواند تا پایان احداث 5000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر ادامه یابد.

وی افزود: امکان ایجاد 60 درصد ارزشی داخلی سازی در کشور امکان پذیر است که معادل ایجاد ارزشی به میزان بیش از 3میلیارد و 600 میلیون دلار درنتیجه داخلی سازی خواهد شد که به معنای فعال شدن کارخانه ها و صنایع زیرمجموعه و اشتغالزایی است و در نتیجه آن 10000 مگاوات نیروگاه خورشیدی، سوخت صرفه جویی و 60 درصد داخلی سازی، عاید کشور خواهد شد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا