چهار پیشنهاد برای وقتی که مدیرتان جلوی پیشرفت شغلی شما را میگیرد
بدون توجه به صنعت یا اندازه تیم، هدف هر مدیر باید اطمینان حاصل پیدا کردن از موفقیت و پیشرفت کارکنان خود باشد. این امر با ایجاد انتظارات، حمایت از آنها، رفع موانع، کمک به آنها برای رسیدن به اهداف و اطمینان از رشد حرفهای آنها حاصل میشود. مدیران خوب به کارمندان خود قدرت میدهند تا به رهبرانی تبدیل شوند که میتوانند تصمیمات مستقل بگیرند، اما اگر وضعیت کاملا متفاوت بود، چه باید کرد؟
برخلاف رهبران کسبوکار که به کارمندانش کمک میکنند، مدیران غیرحرفهای نگرانند که کارمندان خود پیشرفت کرده و جای آنها را بگیرند. آنها به دلیل احساس خطر، رشد حرفهای کارمندان خود را محدود کرده و به این ترتیب کارمندان انگیزهشان را از دست میدهند و ارزش خود را زیر سوال میبرند.
زمانی که یک رئیس مانع رشد کارمند خود میشود، همه چیز به ضعف او مربوط میشود و این موضوع ارتباطی به کارمندان ندارد. در ادامه چهار نکته مفید برای زمانی که مدیر شما مانع رشد شغلیتان میشود را عنوان میکنیم.
جمعآوری مدارک و شواهد
بهتر است شواهدی که نشان میدهند مدیرتان مانع رشد شغلی کارمندان خود میشود را جمعآوری کنید. برخی از این شواهد شامل موارد زیر میشود:
- جلسات طوفان فکری که با مدیر خود داشتهاید و نتیجه ایدههایی که توسط شما عنوان شدهاند.
- زمان و نحوه تحسین کردن مدیر شما از ایدههای ارائه شده.
- زمانهایی که مدیر شما فرصتهای توسعه حرفهای را رد کرده است.
- شرایطی که آنها مانع همکاری شما با دیگران شدهاند.
- روشهایی که آنها شما را برای شکست آماده میکنند.
ملاقات شخصی با مدیر خود
پس از جمعآوری شواهد، گام بعدی این است که با مدیر خود تماس داشته باشید تا یک جلسه شخصی با آنها برنامهریزی کنید. نکته اصلی این است که با حفظ خونسردی خود و احترام گذاشتن احساسی پیش نروید، حتی اگر مدیر شما زودجوش باشد. در جلسه خود به این چند نکته باید توجه داشته باشید:
- به آنها اطلاع دهید که قصد دارید با چالش مواجه شوید و برای یادگیری موارد جدید به محدوده خارج از حاشیه امن خود وارد شوید تا در حرفه خود پیشرفت کنید.
- اهداف حرفهای خود را بیان کنید.
- زمانهایی که احساس کردهاید کار شما نادیده گرفته شده یا آنها مانع پیشرفت شما شدهاند و تاثیر آن را گوشزد کنید.
- تمایل خود برای یادگیری از آنها را ابراز کنید.
- از آنها بخواهید یک برنامه مشخص با نقاط عطف برای اطمینان از آمادگی شما برای موفقیت ارائه دهند.
مراجعه به طریق منابع انسانی
اگر پس از ملاقات با مدیر خود هیچ تغییری صورت نگرفت، بهترین راه برای مرحله بعدی این است که به منابع انسانی مراجعه کنید. در بسیاری از شرکتها، درخواست ملاقات کارمندان با مدیر خود نادیده گرفته میشود. با این وجود مراجعه به واحد منابع انسانی میتواند به عنوان یک میانجی عمل کند.
پیش از ملاقات با منابع انسانی، مطمئن شوید که تمام شواهد موردنیاز برای گفتههای خود را داشته باشید و نحوه تاثیر منفی نادیده گرفته شدن توسط مدیر را با آنها به اشتراک بگذارید.
ارزیابی گزینهها
پس از رویارویی با مدیر خود یا گزارش رفتار او، احتمال زیادی وجود دارد که چیزی تغییر نکند یا اوضاع بدتر شود. بنابراین حفظ سلامتی، شادی و ارزش خود باید اولویت بیشتری داشته باشد. برای تحقق آن حتی شاید لازم باشد شغل خود را تغییر دهید و یک فرصت جدید را دنبال کنید.
«جیک بابیت»، بنیانگذار Classic Roof Replacement عنوان میکند: «ترک یک شرکت، به معنای این است که شما برای خود اهمیت قائل میشوید زیرا میدانید که لایق چه چیزی هستید.»