سرور مجازی
فضای مجازی

پشت پرده کمبود سرم در کشور/آیا شستا مقصر بود؟

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، کارخانه سرم سازی شهید قاضی طباطبایی از زیر مجموعه‌های دارویی شستا است که با توجه به با ظرفیت تولیدی که در اختیار دارد، تامین بیش از 50 درصد سرم کشور را به عهده دارد اما چندماهی است که این شرکت به حالت نیمه تعلیق و نوسازی درآمده است.
گفتنی است، در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند که این کارخانه با دستور مدیرعامل شستا به حالت اورهال درآمده است. همچنین با گذشت مدتی از این اتفاق، کمبود سرم در کشور تبدیل به یک معضل شد.

در همین راستا پویا فرهت مدیرعامل هلدینگ دارویی تیپیکو در گفتگو با تسنیم، در خصوص دلایل بروز مشکل و کمبود سرم در کشور، گفت: در سال 1396 بازدیدی از سوی سازمان غذا و دارو از شرکت شهید قاضی صورت گرفت که پس از آن این شرکت تعطیل شد. پس از مدت کوتاهی از این موضوع، تغییراتی در شرکت انجام شد و سازمان غذا و دارو مجوز فعالیت مجدد را صادر کرد.
وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو مجوز فعالیت مجدد را به شرط انجام همه اصلاحات در مدت حداکثر 6 ماه تا یکسال داد، گفت: شرکت شهید قاضی در سال 1397 و به منظور انجام اصلاحات با یک پیمانکار قرار دادی را منعقد کرد و پس از آن طرح و نقشه انجام آن را سازمان غذا و دارو تایید کرد.

در ادامه مکاتبه سال 1397 مدیر عامل سابق شستا درخصوص تولید سرم قابل مشاهده است.

سازمان تامین اجتماعی | شستا ,
مدیر عامل هلدینگ دارویی تیپیکو ادامه داد: از سال 97 که این قرارداد بسته شد و هزینه خرید اقلام نیز به پیمانکار پرداخت شد، شرکت شهید قاضی به سازمان غذا و دارو درخواست مجوز برای تعطیل کردن خط تولید و انجام بازسازی را داد.
وی افزود: از اواخر سال 1397 یا ابتدای سال 1398 که این درخواست‌ها به صورت مرتب به سازمان غذا و دارو ارسال شد اما با درخواست‌ها موافقت نشد. در نهایت سازمان غذا و دارو در پنجم اسفند سال 1399 مجوز تعطیلی خط را صادر کرد. در اینجا باید این مسئله را در نظر گرفت که حجم زیادی از تجهیزات خریداری شده بود که برخی از آنها در حال از بین رفتن بود.
پس از دادن مجوز از سوی سازمان غذا و دارو، شرکت شهید قاضی اعلام کرد که ما نوسازی را تا پایان تیر ماه به انجام می‌رسانیم و پس از آن سازمان غذا و دارو می‌تواند مجدد برای بررسی و صدور مجوز تولید به خط تولید بیاید.
فرهت تاکید کرد: با توجه به اینکه مجوز در انتهای سال 99 صادر شد و انجام نوسازی نیاز به مقدماتی بود، در فروردین ماه سال جاری انجام اصلاحات آغاز شد و در هفته گذشته نیز به پایان رسید و سازمان غذا و دارو نیز کار بررسی خط تولید را انجام داد. این پروژه بسیار بزرگ است و در حدود 2200 متر حجم داشته که ظرف 5 ماه به تولید رسیده است که این موضوع خود در صنعت دارو سابقه نداشته است. در حاضر سرم شست و شو در حال تولید است و پس از یک هفته تولید سرم‌های تزریقی نیز آغاز خواهاد شد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص ارتباط این موضوع با برکناری رضوانی‌فر مدیرعامل اسبق شستا گفت: خیر برکناری ایشان در ارتباط با این موضوع نبوده و این پروژه اصلا در اختیار شستا نبوده است. در واقع این سازمان غذا و دارو بود که مجوز انجام نوسازی را در این بازه زمانی صادر کرد.
مدیر عامل هلدینگ دارویی تیپیکو گفت: سازمان غذا و دارو باید در شرایطی که شرکت شهید قاضی تعطیل شد به صورت فوری و به اندازه مصرف دو ماه اقدام به واردات واکسن می‌کرد که این اقدام صورت نگرفت. در نتیجه این اتفاق و بروز پیک پنجم کرونا در همین بازه زمانی ما شاهد کمبود سرم در کشور بودیم.
وی افزود: در اینجا باید گفت که اگر پیک پنجم کرونا رخ نمی‌داد و نیاز به سرم به صورت تساعدی رشد پیدا نمی‌کرد ما دچار کمبود سرم نمی‌شدیم.
موضوع دیگری که در حال حاضر مطرح است، بحث قیمت سرم است که این موضوع نیز مربوط به هزینه تامین اقلام بسته‌بندی است. به اقلام بسته‌بندی که بیشترین تاثیر را در قیمت تمام شده سرم دارد دیگر ارز ترجیحی داده نمی‌شود و ارز نیما تخصیص می‌یابد. ضمن اینکه قیمت محصولات دارویی توسط سازمان غذا و دارو تعیین و ابلاغ می‌شود و شرکت‌ها نقشی در تعیین قیمت محصولات دارویی ندارند.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا