سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

باتری‌های فلز هوا ایرانی؛ راهکاری مناسب برای فراگیری استفاده از خودروهای برقی

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های جایگزینی خودروهای برقی با خودروهای بنزینی مربوط به تامین و مدامت انرژی مورد نیاز آن‌هاست. به نظر می‌رسد محققان ایرانی توانسته‌اند با کمک باتری‌های جدید فلز – هوا خود این چالش را حل کنند.

باتری‌های فلز – هوا که خود نقش اساسی در کاهش آلودگی زیست محیطی دارند این روزها به شدت در میان دانشمندان و محققان محبوب بوده و حالا به همت دانشمندان جوان ایرانی بومی‌سازی شده‌اند.

باتری‌های مذکور به علت تفاوت نوع شارژی که با باتری های لیتیومی دارند می‌توانند با هربار شارژ انرژی مورد نیاز برای طی کردن مسافتی در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر را تامین کنند.

جالب است بدانید که این باتری‌ها با زیرساخت‌های موجود در کشور سازگار بوده و استفاده از آن‌ها نیازمند ایستگاه‌های شارژ مجزا و پیچیده نیست.

تامین باتری‌های مناسب برای خودروهای برقی می‌تواند به صورت موثری در فراگیری این خودروها نقش داشته باشد. در حال حاضر بزرگترین چالش خودروهای برقی تامین و مداومت انرژی مورد نیاز آن‌هاست. باتری‌های فعلی مورد استفاده در خودروهای برقی دارای آلودگی‌های محیطی بسیار می‌باشند و آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کنند.

قیمت پایین سوخت و عدم پذیرش اجتماعی؛ دو دلیل اصلی عدم اقبال عمومی ایرانی‌ها از خودروهای برقی

قیمت پایین سوخت و عدم پذیرش اجتماعی خودروهای برقی در کشور اصلی‌ترین دلایلی هستند که سبب می‌شوند ایرانی‌ها چندان تمایلی به خودروهای برقی از خود نشان ندهند.

ضمنا این نکته را نیز نباید فراموش کرد در حال حاضر در کشور تنها یک ایستگاه شارژ برق وجود دارد که برای موتورسیکلت های برقی است. بنابراین چالش نبود زیرساخت‌های لازم نیز بسیار جدی است. حتی در کشوری مانند امریکا نیز تعداد ایستگاه‌های برقی چندان قابل‌توجه نیست و یکی از چالش‌های اساسی برای مالکان خودروهای برقی است.

سال‌ها پیش با ورود خودروهای دوگانه‌سوز و گازسوز به بازار ما با چالش تامین انرژی مورد نیاز این خودروها در سطح کشور مواجه بودیم چراکه تعداد جایگاه‌های مناسب خودروهای دوگانه‌سوز و گازسوز بسیار کم بود و صف‌های طولانی نیز در این جایگاه‌ها تشکیل می‌شد. حالا اما زمان شارژ خودروهای گازسوز و بنزینی درحد چند دقیقه است. اصلا دور از انتظار نیست که این چالش برای خودروهای برقی نیز مجددا تکرار شده و حل آن زمان‌بر باشد.

بیان این نکته نیز خالی از لطف نیست که در کشورهایی مانند ایران که استفاده از تجهیزات و خودروهای دو الی سه نسل قبل همچنان رایج است پذیرش ابزارها و تجهیزات نوین به ویژه خودروهای برقی و قطعا مشکل بوده و زمان‌بر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا