سرور مجازی
فضای مجازی

پاسخ به دو ابهام جدی در خصوص مالیات برعایدی سرمایه/ ضرورت تسهیل فضای کسب و کار در کنار برخورد با سوداگری

– اخبار اقتصادی –

هادی سبحانیان مشاور اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به سوالی در خصوص مسیر توسعه کشور، گفت: یکی از مهم‌ترین مسیرهای توسعه کشور ما از مسیر تولید عبور می‌کند. روند توسعه دیگر کشورها نیز نشان می‌دهد کشوری به توسعه نمی‌رسد مگر اینکه در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت و خدمات به رشد تولید برسد.

وی افزود: این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه فضا برای این گونه اقدامات در فضای اقتصادی کشور فراهم شده باشد. در حال حاضر موانع بسیار زیادی بر سر راه تولید در کشور وجود دارد و از طرف دیگر بازارهای غیر مولد و بازارهایی که اشتغال ایجاد نمی‌کنند، جذابیت بسیار بالایی دارند و از قضا فعالیت در این زمینه‌ها سود زیادی را نسیب افراد فعال در آن می‌کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: مجموع دو عامل جذابیت بازارهای غیر مولد و عدم جذابیت بازارهای مولد و اشتغالزا دست به دست هم می‌دهند تا این تصمیم گرفته شود که اقتصاد ما باید به سمت تولید حرکت کند.

وی با بیان اینکه یکی از الزامات رشد تولید و حرکت به سمت توسعه آن هم در کشوری که پس از حدود یک دهه رشد اقتصادی صفر را تجربه کرده، این است که به سمت بهبود فضای کسب و کار حرکت کنیم، گفت: از طرف دیگر بازارهای غیر مولد که کارهای سوداگرانه در آنها انجام می‌شود غیر جذاب شوند که ابزار این کار مالیات بر عایدی سرمایه است. از این نظر ضروری است که این قانون به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

اجرای مالیات بر عایدی در کنار یک ساز و کار دیگر/ باید به سمت مالیات بر درآمد حرکت کنیم

سبحانیان در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند مقدمه‌ای برای مالیات بر مجموع درآمد گفت: مالیات بر مجموع درآمد یک ساز و کار اخذ مالیات است و روند صحیح این است که به این سمت حرکت کنیم.

وی افزود: برای اجرای این ساز و کار مالیاتی باید اصلاحاتی در زمینه های مختلف از جمله معافیت‌ها، خرید و فروش‌های سوداگرانه صورت بگیرد تا در نهایت مجموع درآمد فرد در پایه‌های مختلف مالیاتی در نظر گرفته شود و در قالب مالیات بر مجموع درآمد لحاظ شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه عده‌ای بیان می‌کنند که ابتدا باید مالیات بر مجموع درآمد اجرا شود و پس از آن به سراغ CGT برویم، گفت: به نظر من الزامی برای این مسئله وجود ندارد و ما می‌توانیم مالیات بر عایدی سرمایه را در کنار مقوله دیگری که ما نام آن را بستر اجرایی مالیات بر عایدی سرمایه می‌گوییم اجرا شود. در نتیجه آن می‌توان فرآیندهای انتقال ریال را رصد کرد و این دو می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. در عین حال ما باید حتما به سمت مالیات بر مجموع درآمد حرکت کنیم.

پیشنهاد تعدیل نرخ مالیات بر عایدی سرمایه با تورم پس از گذشت یک تا دو سال

سبحانیان در پاسخ به سوالی در خصوص تورم‌زدایی نشدن نرخ مالیاتی در طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: تجارب کشورهای مختلف بیانگر اقدامات گوناگونی است. در برخی کشورها مالیات برعایدی براساس تورم تعدیل می‌شود در برخی دیگر این اتفاق رخ نمی‌دهد.

وی افزود: باید دید با توجه به شرایط کشور و از نظر شرایط اقتصادی کدام یک از استراتژی‌ها را باید در پیش گرفت. توصیه این است که حداقل در ابتدای امر که این قانون در حال تصویب است، با توجه به وجود ذی نفعان قدرتمند برای جلوگیری از تصویب این قانون و نیز برخی دلایل اقتصادی به سمت تاثیر تورم از عایدی که در قبال خرید و فروش در بازارهای مورد نظر به دست می‌آید.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: البته این مورد در خصوص عایدی که در کوتاه مدت به دست می‌آید صدق نمی‌کند. این بدین معنا است که اگر فراتر از یک یا دو سال خرید و فروش دارایی صورت بگیرد و مشمول عایدی شد، می‌توانیم آن را با تورم تعدیل کنیم اما خرید و فروش دارایی‌هایی مانند مسکن، خودرو، ارز و طلا در بازه زمانی بسیار کوتاه مدت اتفاق افتاده باشد، حتما به منظور سفته‌بازی بوده و نیازی به تعدیل با تورم ندارد.

ضرورت تسهیل فضای کسب و کار در کنار برخورد با سوداگری/ مالیات بر عایدی سرمایه باعث فرار سرمایه می‌شود؟

وی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال افزایش خروج سرمایه از کشور پس از اجرای این پایه مالیاتی گفت: دیگر کشورهایی که احتمال فرار سرمایه به آنها وجود دارد خودشان قانون مالیات بر عایدی سرمایه را دارند و بدین شکل نیست که ما تنها کشوری باشیم که این قانون را می‌خواهیم اجرا کنیم.

مشاور اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه گفت: به طور مثال خود کشور ترکیه نیز قانون مالیات بر عایدی سرمایه را دارد. ما ناگذیر هستیم به سمت سودآور کردن تولید و غیر جذاب کردن فعالیت‌های غیر مولد حرکت کنیم. این دو بال‌های اقتصاد به سمت توسعه هستند.

افزایش قدرت خرید مردم و رشد اقتصادی با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

وی افزود: البته همانطور که در حال غیر جذاب کردن سوداگری هستیم باید فضای کسب و کار را تسهیل کنیم و موانعی که بر سر شروع کار اقتصادی قرار دارد از جلوی کسب و کارها برداریم. حتی تخفیفات مالیاتی برای فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی در نظر گرفته شود و به طور مثال نرخ مالیاتی آنها را از 25 درصد به نرخ پایین‌تری کاهش دهیم.

سبحانیان گفت: مجموع این اقدامات کمک خواهد کرد تا فعالیت‌های اقتصادی در کشور جذاب شود. در کنار این موضوع سفت و سخت‌ترین قوانین مالیاتی که در سایر کشورها وجود دارد، بحث فرار سرمایه شبه‌ای است که چندان موضوعیت ندارد و با وضع مالیات بر عایدی سرمایه ما فرار گسترده سرمایه را نخواهیم داشت.

اگر بسته‌ای که اشاره شد (جذابیت تولید و جلوگیری از سوداگری) در کشور پیاده شود، با توجه به قوانین دیگر کشورها از جمله مالیات بر عایدی سرمایه، مسئله خروج سرمایه از کشور دیگر نمی‌تواند به عنوان یک تهدید در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا