سرور مجازی
فضای مجازی

توسعه بندر 85 ساله با توان متخصصان داخلی/ ظرفیت ذخیره سازی بندر ماهشهر 1.5 برابر شد

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بندر صادراتی ماهشهر قدیمی ترین بندر نفتی کشور بوده و دارای قدمت بیش از 85 سال در امر صادرات و واردات فرآورده های نفتی است.

سالیانه حدود 300 فروند کشتی خارجی و داخلی با تناژ 30 هزار تن الی 100 هزار تن ظرفیت حمل فرآورده های نفتی به این بندر تردد نموده و سالیانه حدود 16 میلیون تن معادل حدود یکصد میلیون بشکه فرآورده های نفتی از مبدا یا مقصد بندر صادراتی ماهشهر جابجا می شود.

اگرچه طرح توسعه این بندر، 14 سال زمان برده و فراز و نشیب ها و کندی های بسیاری در مسیر توسعه در 14 سال گذشته داشته، اما این بندر قدیمی و موثر کشور در واردات و صادرات فرآورده های نفتی، در طی سالهای اخیر با توان متخصصان ایرانی توسعه یافته، به طوری که علاوه بر نوسازی تجهیزات قدیمی، ظرفیت ذخیره سازی برای صادرات فرآورده های نفتی آن رشدی 1.5 برابری داشته است.

حسین علیزاده، رئیس پایانه صادراتی بندر ماهشهر در این خصوص گفت: با اجرای طرح توسعه، ظرفیت ذخیره‌سازی این پایانه صادراتی با احداث 17 مخزن جدید، از یک میلیارد لیتر به یک میلیارد و 500 میلیون لیتر و توان پهلوگیری کشتی‌ها در این بندر از 45 هزار تن به 105 هزار تن رسیده است.

وی افزود: از حدود سال 1385 شمسی بحث توسعه این پایانه با توجه به زمینه‌سازی برای افزایش تولید فرآورده‌های نفتی پالایشگاه نفت آبادان و مجتمع‌های همجوار در دستور کار قرار گرفت.

علیزاده با بیان اینکه بندر صادراتی ماهشهر قدمتی 85 ساله دارد و با هدف زمینه‌سازی برای صادرات فرآورده‌های نفتی ساخته شده است، گفت: این بندر در زمان جنگ تحمیلی به‌دلیل دور بودن از تیررس حمله‌ها یکی از بنادر راهبردی کشور بود و امروز هم همچنان از بنادر مهام صادراتی کشور به شمار می‌آید.

رئیس پایانه صادراتی ماهشهر گفت: اجرای این پروژه از سال ٨6 وارد مرحله اجرا شد و تا سال ٩٨ به پیشرفت 80 درصدی رسید، اما در دو سال گذشته مهم‌ترین بخش کار یعنی ظرفیت انتقال و پهلوگیری پایانه بیش از دو برابر شد.

علیزاده با اشاره به اینکه از هشت بارانداز فعال در این پایانه، هم‌اکنون پنج بارانداز به‌طور کامل با تنوع فرآورده‌های نفتی، عملیاتی شده است، گفت: قدرت انتقال فرآورده در پایانه صادراتی ماهشهر سه برابر شده و این موضوع سبب شده است قدرت عرضه بیش از تقاضا باشد، در نتیجه خدمات به کشتی‌ها به مقدار قابل توجه‌ای افزایش یابد.

وی مهم‌ترین هدف توسعه پایانه صادراتی بندر ماهشهر را گره‌گشایی و رفع تنگناها در حوزه صادرات و ذخیره فرآورده‌های نفتی برشمرد و گفت: با وجود تنگناهایی که داشتیم، توانستیم درآمدهای صادراتی‌ از محل توسعه این پایانه را حداقل دو برابر کنیم.

رئیس پایانه صادراتی بندر ماهشهر اظهار کرد: با اقدام‌های انجام‌شده، این بندر به یکی از بنادر راهبردی ایران بدل می‌شود زیرا در خاورمیانه نیز چنین ظرفیتی نداریم.

وی افزود: کار توسعه این بندر صادراتی در 5 اسکله فعال، حدود 80 درصد انجام شده و اقدامات تکمیلی باقی مانده نیز که حدود 20 درصد طرح توسعه است، در حال انجام است و طی ماههای آینده تکمیل می شود.

به گزارش تسنیم، اخیرا، بارگیری و تخلیه 5 کشتی در 5 اسکله فعال این بندر صادراتی به صورت همزمان انجام شده که این اقدام، رخدادی بی سابقه در طول فعالیت 85 ساله این بندر بوده است.

این اقدام از آن نظر دارای اهمیت است که در صورت نبود ظرفیت پهلوگیری کشتی ها و کند بودن قدرت انتقال فرآورده، کشتی های متعددی در صف بارگیری یا تخلیه باقی می مانند و این مسئله علاوه بر افزایش هزینه های دموراژ، جذابیت مراجعه کشتی ها به بندر صادراتی ماهشهر را کاهش داده و موجب کم رونق شدن فعالیت این بندر و کاهش درآمدهای آن در میان مدت می شود؛ اما وقتی 5 اسکله به صورت همزمان آماده تخلیه و بارگیری باشند و ظرفیت پهلوگیری کشتی های 100 هزار تنی محیا باشد و از سوی دیگر با فعال سازی بازوهای متعدد در اسکله ها، قدرت انتقال فرآورده به سه برابر قبل افزایش یابد، اینها همه به منزله جذاب شدن بندر صادراتی ماهشهر برای کشتی های خارجی و افزایش درآمدهای ارزی این بندر مهم صادرات فرآورده های نفتی کشور است.

افزایش 1.5 برابری ظرفیت ذخیره سازی فرآورده های نفتی در پایانه صادراتی ماهشهر، منجر به این می شود که دچار حبس فرآورده در مبادی تولید به خصوص پالایشگاه های مهمی چون بندرعباس و آبادان در هر زمان و ناشی از رخدادهای مختلف داخلی و خارجی نباشیم و این مسئله به معنای آن است که با وجود ظرفیت کافی ذخیره سازی، تولید در اثر بروز مشکل در فروش و یا انتفال فرآورده، مجبور به کاهش ظرفیت نخواهد شد.

در مجموع، توسعه بندر صادراتی ماهشهر، قدرت مانور صادرات فرآورده های نفتی ایران را افزایش داده است.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا