سرور مجازی
اخبار آی تی

بررسی اثرات زیست فناوری در امنیت غذایی و ویروس کرونا در دو کنگره بیوتکنولوژی

به گزارش ایسنا دکتر نیراعظم خوش خلق سیما و دانشیار پژوهشگاه بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری چهارمین همایش بین المللی و دوازدهمین کنگره ملی بیوتکنولوژی، گفت: چهارمین همایش بین المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران با شعار "امنیت غذایی" از ۳۱ مرداد تا ۲ شهریور ماه امسال به مدت ۳ روز برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به راه اندازی "بنیاد پرفسور قره یاضی"، اظهار کرد: اساسنامه این بنیاد تدوین شده و مراحل اخذ مجوزهای آن در حال انجام است. هدف این بنیاد بر تربیت دانشجویان در حوزه بیوتکنولوژی به ویژه در حوزه کشاورزی متمرکز شده است.

به گفته وی، پس از نهایی شدن مجوز، اطلاع رسانی در خصوص عملکرد این بنیاد اعلام خواهد شد.

خوش خلق سیما، با اشاره به شعار این رویداد علمی در حوزه بیوتکنولوژی به تبیین نقش بیوتکنولوژی در ایجاد امنیت غذایی پرداخت و خاطر نشان کرد: کشاورزی ایران کشاورزی سنتی است و اگر چالش‌های این حوزه با رویکرد علمی مورد بررسی قرار گیرد، بیوتکنولوژی می‌تواند نقش محوری در ایجاد امنیت غذایی داشته باشد.

دانشیار پژوهشگاه بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وابستگی کشور به بذور هیبرید و نهال، یادآور شد: این در حالی است که با استفاده از فناوری بیوتک و کشت بافت اقدام به تولید نهال در کشور کردیم، ضمن آنکه می‌توانیم با استفاده از آنزیم‌ها و میکروارگانیزم‌ها ضریب تبدیل در حوزه آبزیان و دام و طیور را ارتقاء دهیم.

این مسئول هیات انتخاب چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی، با بیان اینکه ایفای نقش بیوتکنولوژی در ایجاد امنیت غذایی در شرایطی است که این موضوعات از جامعه علمی بیوتکنولوژی کشور خواسته شود، گفت: امیدواریم که در دولت جدید به دانش بنیان شدن بخش کشاورزی توجه بیشتری صورت گیرد.

در این نشست همچنین آزاد شوشتری، قائم مقام دبیر علمی و مسؤول دبیرخانه کمیته علمی این کنگره به بیان جزئیات چهارمین همایش بین المللی و دوازدهمین کنگره ملی بیوتکنولوژی پرداخت و گفت: در این رویدادهای علمی ۲۲ سخنران داخلی و خارجی حضور دارند که از این تعداد ۱۴ استاد از اساتید بین المللی و از محققان ایرانی مقیم خارج و ۸ سخنران از محققان داخلی هستند.

وی با بیان اینکه در مجموع ۳۰ سخنران مدعو در این ۳ روز در پنل‌های مختلف سخنرانی خواهند داشت، اظهار کرد: در این رویداد ۵۰۰ مقاله پذیرش شد که به صورت پوستر و سخنرانی شفاهی ارائه می‌شوند.

شوشتری یادآور شد: در این کنگره در خصوص موضوعاتی چون "زیست فناوری و ویروس کرونا"، "زیست فناوری گیاهی"، "زیست فناوری جانوری"، "متابولومیکس، پروتئومیکس و ژنومیکس"، "بیوانفورماتیک"، "اقتصاد و تجاری سازی زیست فناوری" و زیست فناوری پزشکی، واکسن و داروهای نوترکیب"، بحث و تبادل نظر خواهد شد.

وی "محصولات تراریخته، ویرایش ژنی و ایمنی زیستی"، "زیست فناوری میکروبی، غذایی، محیط زیست و صنعتی"، "زیست فناوری سامانه‌ها و زیست شناسی مصنوعی"، "اخلاق، فقه و حقوق زیست فناوری" و "سیاستگذاری و مدیریت زیست فناوری" را از دیگر موضوعات مطرح در این رویداد عنوان کرد.

به گفته قائم مقام دبیر علمی و مسؤول دبیرخانه کمیته علمی این کنگره این دو کنگره به دلیل شیوع کرونا ویروس به صورت آنلاین برگزار خواهند شد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا