سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

پرتاب فضاپیمای استارلاینر بوئینگ تا مدت نامعلومی به تعویق افتاد

شرکت بوئینگ روز گذشته اعلام کرد که تاریخ پرتاب فضاپیمای استارلاینر تا زمانی که بررسی سوپاپ‌های سیستم پیشرانه به اتمام نرسد، نامعلوم خواهد بود. ده روز پس از اینکه ناسا و بوئینگ پرتاب استارلاینر را به تاخیر انداختند، مهندسان و متخصصان به بررسی سیستم پیشرانه آن پرداختند.

در این سیستم پیشرانه به طور کلی ۲۴ سوپاپ اکسیدکننده وجود دارد که برای سفرهای فضایی و مواقع اضطراری لازم است. آن‌ها ۱۳ سوپاپی را بررسی کردند که جریان دی‌نیتروژن تتراکسید (نوعی اکسیدکننده) به داخل ماژول استارلاینر را کنترل می‌کرد.

بوئینگ تاکنون موفق شده است تا ۹ سوپاپ را باز کند، اما همچنان ۴ سوپاپ دیگر دچار مشکل است. در حال حاضر، این شرکت در نظر دارد تا استارلاینر را از روی راکت اتلس پنج باز کند و برای بررسی‌های بیشتر و رفع مشکلات، به نزدیکی تاسیسات ماموریت‌های تجاری باری و سرنشین‌دار منتقل کند.

با توجه به این تصمیمات، احتمالا استارلاینر تا قبل از سال ۲۰۲۲ میلادی پرتاب نخواهد شد. علاوه بر این، با توجه به ترافیک ماموریت‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی و اعلامیه ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی (ULA)، پرتاب استارلاینر تا قبل از فوریه ۲۰۲۲ میلادی غیرممکن به نظر می‌رسد. با این حال، تعیین زمان دقیق پرواز کاملا به بوئینگ بستگی دارد تا بتواند مشکل اصلی سوپاپ‌ها و راه‌حل آن را پیدا کند و با موفقیت پرتاب آزمایشی استارلاینر را انجام دهد.

طبق گفته‌های مدیر برنامه‌ریزی پرتاب‌های تجاری سرنشین‌دار بوئینگ، مشکل اصلی استارلاینر، نشتی اکسیدکننده از سوپاپ‌ها است. بعد از نشت، این اکسیدکننده با رطوبت محیط ترکیب و باعث خوردگی سوپاپ‌ها شده. به همین دلیل، سوپاپ‌ها نمی‌توانستند درست عمل کنند و باز شوند.

حالا بوئینگ در تلاش است تا دلیل اصلی نفوذ رطوبت به داخل فضاپیما را بررسی کند. چنین تاخیری یکی از ناامیدکننده‌ترین اتفاقات برای بوئینگ محسوب می‌شود. حتی اگر این شرکت تا اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی این مشکلات را حل کند، حداقل تا اواسط همان سال نمی‌تواند پرتاب سرنشین‌داری انجام دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا