سرور مجازی
اخبار آی تی

تامین ۲۰ درصدی برق بخش صنعتی با نصب پنل‌‎های خورشیدی در سقف سوله‌ها/تسهیلات حلقه گمشده توسعه

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در سال‌های اخیر به ویژه سال جاری، شاهد قطعی برق واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی هستیم، گفت: با توجه به کمبود گاز در زمستان، احتمالا در زمستان نیز شاهد قطعی برق صنایع خواهیم بود و این در حالی است که کشور ما از یک طرف از نعمت انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله تابش فراوان خورشید و وزش باد برخوردار است، و از طرف دیگر شرکت‌های متعدد سازنده تجهیزات نیروگاه خورشیدی و بادی اعم از پنل، اینورتر، سازه، سیم و کابل و ادوات برقی و توربین‌های بادی شامل پره، گیربکس، ژنراتور و … در کشور وجود دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن بیش از ۲۰۰ شرکت فنی و مهندسی و پیمانکاران بسیار متعدد و قوی در سراسر کشور حضور دارند و نیروی انسانی زبده و فارغ التحصیلان علاقه مند به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند از این رو با قاطعیت می‌توان گفت که ما می‌توانیم سالانه حدود ۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌ خورشیدی بزرگ و کوچک روی زمین و روی سقف سوله‌های صنعتی احداث کنیم، ولی باعث تاسف است که دولت نتوانسته این پتانسیل بالقوه را بالفعل و از این ظرفیت عظیم استفاده کند.

صالحی، بخشی از این غفلت را در کنار عملکرد وزارت نیرو، بر عهده خود وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست که تسهیلات مناسب را برای واحدهای صنعتی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی مهیا نکرده است.

شرط نصب ماهانه ۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی روی سقف سوله‌ها

سید محمدجواد موسوی، عضو انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتکا) نیز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: کشور آلمان بیش از ۵۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی نصب کرده است که دو سوم آن برابر ۳۷ هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی زیر ۵۰۰ کیلووات است، علاوه بر آن تعداد بیش از ۲ میلیون نیروگاه خورشیدی که روی سقف خانه‌ها و روی سقف واحدهای صنعتی نصب شده‌اند و در کنار یکدیگر، بخش بزرگی از برق مورد نیاز خانگی و صنعتی را تامین می‌کنند.

نیروگاه خورشیدی روی سقف یک کارخانه در خراسان (نیشابور)

وی اظهار کرد: طبق گفته معاون فنی سازمان صنایع کوچک، شهرک‌های صنعتی نیاز به ۱۸ هزار مگاوات برق دارند که ۱۰ هزار مگاوات کسری وجود دارد و اگر سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تسهیلات تبصره ۱۸ و طرح "تام" و سایر تسهیلات بتوانند شرایط مناسبی را تعریف کنند، فعالین صنعت انرژی خورشیدی کشور می‌توانند ماهانه ۵۰ مگاوات و ظرف چهار سال بیش از ۲ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی برابر ۲۰ درصد از این کسری را فقط با استفاده از سقف سوله‌های موجود تامین کنند.

موسوی تاکید کرد: بر این اساس اولین و نخستین درخواست ما از معاونت برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تخصیص حداقل سالانه هزار میلیارد تومان تسهیلات با بازپرداخت ۵ تا ۷ ساله به واحدهای صنعتی جهت احداث مجموعا ۱۰۰ مگاوات نیروگاه‌های خورشیدی روی سقف صنایع است. البته اگر محدودیت تسهیلات وجود نداشته باشد، این ظرفیت تا ۵۰۰ مگا وات نیز قابل افزایش است.

تسهیلات، اولین مشوق واحدهای صنعتی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی

علیرضا داد، مدیر کارگروه "نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتکا) در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ما در کارگروه شهرک‌های صنعتی انجمن از سال گذشته بیش از ۱۰ جلسه با حضور فعالین بخش خصوصی و متولیان دولتی برگزار و مسائل را شناسایی کردیم، خاطر نشان کرد: بدون شک اولین مشوق واحدهای صنعتی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی، فراهم شدن تسهیلات است. سازمان صنایع کوچک و وزارت صمت اگر بتوانند یک مسیر برای تسهیلات به واحدهای صنعتی برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی روی سقف صنایع ایجاد کنند، ۸۰ درصد مشکلات در این زمینه حل خواهد شد.

نیروگاه خورشیدی روی سقف یک کارخانه در یزد

وی با تاکید بر اینکه بقیه موارد مربوط به مجوزها و مشوق‌های زیست محیطی و … است که در درجه دوم اهمیت قرار دارند، ادامه داد: تاکنون حدود ۴۶ هزار واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی احداث شده است که سقف این واحدها علی‌رغم اینکه بلا استفاده هستند، از استحکام کافی برخوردار بوده و می‌توان به راحتی پنل‌های خورشیدی را روی آنها نصب کرد. نصب نیروگاه‌های خورشیدی روی سقف واحدهای صنعتی ارزان‌تر از احداث نیروگاه روی زمین است. همچنین وجود زیرساخت‌های مورد نیاز شامل مالکیت محل و انشعاب برق صنعتی موجب می‌شود که زمان اخذ مجوزها و احداث نیروگاه بسیار کوتاه شود.

داد، اضافه کرد: موارد فوق نشان می‌دهد که مالک واحد صنعتی می‌تواند به موازات خط تولید اصلی خود، یک خط تولید برق پاک روی سقف سوله راه اندازی کند که این خط تولید برق پاک، بدون نیاز به مواد اولیه و با کمترین میزان تعمیر و نگهداری به مدت ۲۰ سال برق تولید خواهد کرد که به صورت تضمینی توسط دولت خریداری شده و همچنین درآمد دوم برای واحد صنعتی ایجاد می‌کند.

به گفته وی برق تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی در همان شهرک صنعتی مصرف شده و در نتیجه کمترین تلفات ایجاد می‌شود. ضمن اینکه در صورت توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی شاهد رونق کسب و کار فعالین عرصه انرژی خورشیدی نیز خواهیم بود.

در هر شهرک صنعتی سه بیلبورد به انرژی خورشیدی اختصاص دهید

سعید شریعتی، مدیر کارگروه ترویج انجمن ساتکا نیز در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه واحدهای صنعتی از مزایای نصب نیروگاه‌های خورشیدی اطلاع ندارند، افزود: واحدهای صنعتی از سیستم خرید تضمینی برق و امکان فروش برق خورشیدی به مدت ۲۰ سال با قیمت ۱۲۷۴۰ ریال به ازای هر کیلووات ساعت که سالانه نیز افزایش می‌یابد، مطلع نیستند.

وی یادآور شد: درخواست ما از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی این است که در هر شهرک صنعتی حداقل ۳ بیلبورد به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص دهند که ما بتوانیم برای ترویج و اطلاع رسانی مزایای نصب نیروگاه‌های خورشیدی در واحدهای شهرک‌های صنعتی استفاده کنیم. همچنین ما در حال طراحی بروشورهایی هستیم که در همه شرکت‌های شهرک‌های صنعتی استان‌ها قرار گیرد و مزایای نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر در واحدهای صنعتی تشریح شود.

شریعتی تاکید کرد: سازمان صنایع کوچک و همچنین مجموعه شرکت های شهرک های صنعتی سراسر کشور از ابزارهای اطلاع رسانی برخوردار هستند که می‌توانند از این ابزارها برای اطلاع رسانی به واحدهای صنعتی درباره نیروگاه های خورشیدی استفاده کنند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا