سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

الگوریتم برش تصاویر توییتر چهره‌های جوان‌تر، لاغرتر و با پوست روشن را ترجیح می‌دهد

با وجودی که انتظار می‌رود الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی رویکردهایی غیرسوگیرانه‌‌ای را در پیش بگیرند، اما الگوریتم برش تصاویر( image-cropping) توییتر ظاهرا اینطور نیست و در بین چهره‌های مختلف موجود در یک تصویر، افراد جوان‌تر، لاغرتر و با پوست روشن‌تر را ترجیح می‌دهد.

«بوگدان کولنیکیچ»، دانشجوی کارشناسی ارشد موسسه فناوری فدرال سوئیس در آزمایشگاه مهندسی امنیت و حریم خصوصی لوزان متوجه شد الگوریتم برش تصاویر توییتر توجه ویژه‌ای به تصویر برخی افراد نشان می‌دهد و در برش دادن و نمایش، برخی مولفه‌ها مانند رنگ پوست، جوان بودن و همچنین لاغر اندام بودن را مدنظر می‌گیرد. درنهایت وی موفق شد نشان دهد این الگوریتم توییتر رویکرد سوگیرانه و جانبدارانه‌ای دارد و جایزه مسابقه ۳۵۰۰۰ دلاری توییتر را از آن خود کرد.

محققان توییتر، اوایل سال جاری میلادی متوجه شدند که الگوریتم برش تصاویر این پلتفرم در مورد نمایش افراد با پوست تیره رویکرد سوگیرانه ای دارد. همین موضوع باعث شد این شرکت نحوه مدیریت تصاویر را مورد بازبینی قرار دهد.

توییتر برای رسیدگی به این موضوع مسابقه‌ای ترتیب داد تا محققان و متخصصان موضوع سوگیری الگوریتم این شبکه اجتماعی را بررسی کنند. قرار شد جایزه به فرد یا گروهی تعلق بگیرد که بتواند موضوع سوگیرانه بودن الگوریتم برش تصاویر را ثابت کند.

توییتر دارای الگوریتمی برای برش تصاویر و نمایش دادن آنهاست. برای مثال زمانی که دو چهره در یک تصویر وجود داشته باشند،‌ این الگوریتم در مورد نحوه پیش نمایش تصویر تصمیم‌گیری می‌کند. نتایج اولیه بررسی‌ها نشان می‌دهند که الگوریتم برش تصاویر در انتخاب چهره‌ها و نمایش دادن آنها، رویکرد سوگیرانه‌ای دارد و چهره افراد با پوست روشن‌تر را نسبت به افراد با پوست تیره ترجیح می‌دهد.

این الگو در مورد تصاویر باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا و سناتور میچ مک کانل هم صادق بوده است. همچنین این رویکرد در مورد تصاویر افراد دیگر از قومیت‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و از رویکرد متعصبانه الگوریتم توییتر خبر می‌دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا