سرور مجازی
فضای مجازی

پرداخت 211 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در تهران /نوسازی تاکسی و اتوبوس در دستور کار قرار دارد

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فرهاد حکیم نیا, مدیرصندوق کارآفرینی امید استان تهران در نشست خبری با اشاره به اینکه طرح های هر روستا یک محصول و روستای بدون بیکار و حمایت از صندوق های خرد محلی و حمایت از اشتغال روستایی را به عنوان سیاست های اشتغالزایی دنبال می کنیم گفت: طرح یک روستا یک محصول را در دستور کار داریم که در همین راستا در چیچکلو در اسلامشهر یک طرح تولید کفش را ساماندهی کرده ایم.

وی درباره سرانه ایجاد اشتغال برای کسب و کارهای خرد گفت:سرانه اشتغال مستقل برای کسب و کارهای خرد و کوچک 50 تا 70 میلیون تومان است در حالی که سرانه صنایع بزرگ 1.5 میلیارد تومان برآورد شده است. از این رو توجه به کسب و کارهای خرد و کوچک یکی از مهمترین اولویت‌های ما است. در سال گذشته در حوزه اشتغال 4087 پرونده تسهیلاتی به مبلغ 211میلیارد تومان داشتیم.

وی در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با سازمان ها در جهت پرداخت تسهیلات گفت: این صندوق تفاهم نامه‌های اجرایی با دستگاه‌ها و سازمان‌ها امضاء می‌کند و تاکنون 50 تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف امضاء کرده است.در راستای سیاست دولت مبنی بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به جهت حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا سال گذشته از محل تسهیلات صندوق کارآفرینی امید 10 هزار تاکسی در تهران با تسهیلات 900 میلیارد تومان نوسازی می‌شود که تاکنون 4271 تاکسی ظرف دو سال گذشته نوسازی شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان تهران گفت: در یک سال و نیم گذشته همچنین 10 هزار دستگاه اتوبوس هر کدام با تسهیلات 250 میلیون تومان نوسازی شده‌اند و همچنین برای نوسازی واگن‌های قطار مترو برای هر رام قطار 10 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌شود که همه این تسهیلات با تکلیف و منابع سازمان برنامه و بودجه نوسازی می‌شود.

حکیم‌نیا وظیفه اصلی صندوق کارآفرینی امید را پرداخت تسهیلات برای اشتغال زایی به کسب و کارهای خرد و روستایی دانست و ادامه داد:علاوه بر این موضوع در عین حال برای نوسازی تاکسی و اتوبوس و مترو هم منابعی از سوی سازمان برنامه و بودجه اختصاص می‌یابد که ما هم به عنوان عامل آن را پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: بر اساس قولی که آقای مقیمی مدیرعامل ایران خودرو داده است، در حال حاضر 5 هزار تاکسی سمند آماده است که با قیمت مصوب و از طریق پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید استان تهران در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

حکیم‌نیا در مورد تثبیت شغل گفت: وقتی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی نو با تسهیلات صندوق نوسازی می‌شود درواقع تثبیت شغل صورت گرفته و در سایر موارد تسهیلات خرد و اشتغالزا معمولا منجر به شغل جدید می‌شود و یا کسب و کار جدیدی به وجود می‌آید و یا اینکه خط جدیدی از تولید احداث می‌شود. برای هر تاکسی سمند به متقاضیان 90 میلیون تومان تسهیلات 5 ساله قرض الحسنه با کارمزد 4 درصد برای هر دستگاه اتوبوس 250 میلیون تومان تسهیلات 5 ساله با کارمزد 4 درصد پرداخت می‌شود.

وی درباره پرداخت تسهیلات به طرح های اشتغال فرهنگی و سامانه تحفه گفت:این سامانه یکی از تفاهم‌نامه‌هایی است که صندوق امید با وزارت ارشاد و برای ایجاد طرح‌های اشتغال فرهنگی ایجاد کرده است که به متقاضیان مشاغل هنری پرداخت می‌شود. در حوزه اشتغال زنان در استان تهران 523 نفر متقاضی در قالب تفاهم‌نامه‌ها، تسهیلات اشتغالزایی درافت کرده‌اند. همچنین در سایر تفاهم‌نامه‌ها نیز معمولا 30تا 40 درصد از متقاضیان از جامعه زنان هستند. به عنوان مثال در طرح تکاپو که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد می‌شود یا در وزارت ورزش و همچنین وزارت ارشاد تفاهم‌نامه‌هایی که بسته می‌شود، 30 تا 40 درصد متقاضیان زن هستند.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان تهران درباره ضمانت های تسهیلات اشتغالی صندوق گفت:طرح‌های ارائه شده برای دریافت تسهیلات در کمیته ارزیابی توسط کارشناسان بررسی می‌شود.صندوق کارآفرینی امید استان تهران تابع مقررات بانک مرکزی است، اما چون جامعه هدف این صندوق کسب و کارهای خرد و اقتصاد معیشتی هستند، ما در چارچوب بخشنامه بانک مرکزی و کمی ساده‌تر و آسان‌تر تسهیلات را به متقاضیان پرداخت می‌کنیم.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان تهران در مورد منابع صندوق توسعه ملی در صندوق کارآفرینی امید گفت: طی دو سال گذشته 272 طرح به مبلغ 72.8 میلیارد تومان با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و صندوق به متقاضیان پرداخت شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان تهران درباره اقدامات صندوق در حوزه اشتغال افزود: صندوق‌های خرد محلی در روستاها با هدف ایجاد مشاغل خانگی و کوچک به ویژه برای زنان تسهیلات اندکی پرداخت می‌کند که این تسهیلات معمولا منجر به اشتغال می‌شود که در روستاها بین 2 تا 5 میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا