سرور مجازی
اخبار آی تی

ساخت تجهیزات پیشرفته‌ از سوی دانش‌بنیان‌ها/ثبت ۵۰۸ پروژه در آزمایشگاه پیش‌بالینی

به گزارش ایسنا، محمدرضا آی امروز در چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی کاربرد تصویربرداری در تحقیقات پیش‌بالینی که صورت آنلاین برگزار شد، توضیحاتی درباره این مرکز ارائه داد و گفت: تا قبل از سال ۹۶ محققان برای انجام آزمایش‌های پیش بالینی خود از سیستم‌های کلینیکال استفاده می‌کردند و مجبور بودند از خدمات بیمارستان‌ها بهره ببرند. تا اینکه ایده راه‌اندازی آزمایشگاه مطرح شد.

آی ادامه داد: تحقیقات این حوزه نیازمند تجهیزات پیشرفته و گران قیمت بود که تحریم ها نیز مانعی برای دسترسی به آنها بود. بنابراین با تکیه به نیروی متخصص و دانش بنیان کشور این تجهیزات ایران ساخت و کلیه نیازها در این حوزه تامین شد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سرمایه‌گذاری و به دنبال آن دانشگاه تهران نیز فضا و هزینه راه اندازی را قبول کرد.

وی تصریح کرد: آزمایشگاه برای ارائه خدمات استاندارد و تکرارپذیر به محققان مجوز ایزو ۹۰۰۱ را دریافت کرد. همچنین برای مجوز کار با اشعه بخش پزشکی هسته‌ای آزمایشگاه دارد تا محققان برای فعالیت مشکلی نداشته باشند. آزمایشگاه ۲ بخش مجزای تصویربرداری و غیر تصویربرداری دارد.

۵۰۸ پروژه ثبت شد

رییس آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تجهیزات موجود در این بخش‌ها افزود: تجهیزاتی مانند میکروپت، میکرو اسپکت، میکرو سیتی، سیستم دستگاه اپتیکی و آزمایش پردازش تصویر به محققان در بخش تصویربرداری خدمات لازم را برای تحقیقات حوزه دارو و پردازش و کمی سازی داده‌ها ارائه می‌دهد. همچنین در بخش غیر تصویربرداری نیز آزمایشگاه‌های شیمی، رادیو شیمی، سلولی، بافت، مولکولی، جراحی حیوانات، نگهداری حیوانات و سرور محاسبات سریع را داریم.

آی به آمار آزمایشگاه نیز اشاره کرد و گفت: از زمان افتتاح تا کنون ۳ هزار و ۹۹ بازدیدکننده ملی و بین المللی داشتیم. همچنین تعداد ۵۰۸ پروژه ثبت شده است و در سال ۹۹ با وجود کرونا ۲۲۲ پروژه انجام شد و خدمات لازم به صورت شبانه‌روزی در اختیار محققان قرار گرفت. نگاه ما در ارائه خدمات به محققان نیز ملی است و پژوهشگران از سراسر کشور می‌توانند از خدمات آزمایشگاه استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال ایجاد بستری برای یکپارچه سازی هستیم تا ظرفیت‌های ویژه ای برای تحقیقات در این حوزه ایجاد شود. در این راستا آزمایشگاهی در بوشهر راه اندازی شده است و دانشگاه ایران و اصفهان و شیراز نیز به زودی راه اندازی را انجام می‌دهند. قطعا در سال‌های آتی رشد خوبی برای این حوزه خواهیم داشت.

تعامل محققان علوم پایه و بالین گسترش یافت

در ادامه احسان شریف، معاون پژوهشی آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تصویربرداری پیش بالینی حوزه‌ای میان رشته ای است. پس سخنرانان متنوعی از مباحث کامپیوتر تا بالینی را در این رویداد ارائه می‌دهند. هدف نیز ایجاد تعامل موثر میان متخصصان رشته‌های مختلف و فعال در این حوزه است. ۱۵ سخنران از داخل و خارج در سمپوزیوم سخنرانی می کنند.

وی درباره اهمیت این حوزه گفت: محققان زیادی در حوزه علوم پایه و بالینی داریم و برای اینکه دارویی از علوم پایه به بالین برسد، نیاز به ارتباط این دو حوزه داریم که حوزه پیش بالینی همچون پلی این کار را انجام می دهد.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی کاربرد تصویربرداری در تحقیقات پیش‌بالینی از امروز به مدت دو روز آغاز به کار کرده است تا ارتباط میان محققان تقویت شود. در این رویداد علمی برترین متخصصان و محققان حوزه پیش بالینی به روزترین اطلاعات این حوزه را به اشتراک می‌گذارند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا