سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

مدیرعامل جاباما: تعلیق سایت‌های گردشگری باعث ساماندهی اقامتگاه‌های کشور نمی‌شود

سایت جاباما که با مجوز بند ب علی بابا شروع به فعالیت در زمینه گردشگری کرده بود نامه‌ای از وزارت میراث فرهنگی کشور دریافت کرده که در آن به تعلیق یک ماهه «جاباما» اشاره شده است. در این نامه علت این تعلیقی یک ماهه اجاره اماکن گردشگری و اقامتگاه‌های فاقد مجوز اعلام و تاکید شده که این شرکت باید در زمان تعلیق از قبول تعهدات جدید خودداری نماید. با این حال جاباما به دیجیاتو می‌گوید اقدامی که وزارت میراث فرهنگی انجام می‌دهد پاک کردن صورت مساله‌ای است که تنها باعث هرج و مرج در بازار می‌شود و دستاوردش پاشیدن نمک بیشتر روی زخم بازار گردشگری آنلاین است؛ بازاری که به تعبیر آنها، نهادهای دولتی در آن کمترین کار را برای رشد و توسعه‌اش انجام داده‌اند.

«احمد ایزدپور» مدیرعامل جاباما در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید که آنها مشکلی با مجوز و مجوزدهی ندارند: «ما فروشنده هستیم و زمانی که به ما گفته شد باید اقامتگاه‌ها دارای مجوز باشند ما به تمامی اقامتگاه‌ها گفتیم این درخواست از سوی وزارتخانه آمده و باید انجام شود. ما با مجوز دایر کردن مشکل نداریم اما روشی که هم‌اکنون دولت پیش گرفته روش شکست خورده‌ای است.» او می‌گوید جاباما بیشتر از ۵ سال است که فعالیت دارد و این مشکلات یک شبه به وجود نیامده که دولت ناگهان روی آن دست گذاشته است: «تبصره‌ها و موارد گوناگونی بر مجوزدهی به این اماکن وجود دارد اما دستورالعمل واحد و یکسانی شکل نگرفته که بتوان در چارچوب آن حرکت کرد.»

او در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر با نامه‌ای که دریافت کرده‌اند قرار است وارد چه محدودیت‌هایی شوند به دیجیاتو می‌گوید: «گفته شده که جاباما تعلیق خواهد شد اما ما فعلا مشتریانی داریم که در اقامتگاه‌ها هستند و چرخ بیزینس در حال چرخیدن است و ترافیک روی سایت است. ما با این نامه مخالف هستیم و آماده گفتگو و مذاکره هستیم تا این مشکل برطرف شود و گفتگوی سازنده‌ای پیش بیاید.» ایزدپور می‌گوید که آنها رهبر بازار اجاره اقامتگاه هستند و از همین رو در چشم هستند وگرنه این مشکل برای بسیاری از سایت‌های دیگر نیز پیش آمده است.

ایزدپور می‌گوید آنها سرویس خوبی به مردم ارائه می‌دهند و احراز هویت مجزا را تک تک انجام می‌دهند و روی موارد مختلف اقامتگاه‌ها تاکید داشتند تا بهترین سرویس ارائه شود: «وقتی ما و دیگر بازیگران نباشیم این سفارش‌ها و تقاضاها وارد بازار آفلاین می‌شود و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد. در واقع هیچ اقامتگاهی مجوز نمی‌گیرد، صرفا آنها به سمت بازاری می‌روند که تاریک است و نظارت بازیگرانی مثل ما روی آنها نیست.»

ایزدپور تاکید دارد که دولت به جای قانونگذاری و تدوین قوانین درست در اینباره قصد خاموش کردن این بازار گردشگری آنلاین را دارد:‌«کم‌کاری نهادهای مرتبط در این زمینه باعث شده که آنها بگویند در این زمینه کار نکنید و بازار گردشگری این حوزه را تعطیل کند. در صورتی که همه می‌دانیم این بازار اگر در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها تعطیل شود، در نهایت به خیابان‌ها می‌روند و همچنین در فضای مجازی به اینستاگرام و تلگرام و سایت‌های درج آگهی می‌رسد و هیچ نظارتی روی آن انجام نمی‌شود؛ درست مانند اتفاقی که در پدیده رایج و پرخطر اجاره ویلا در کنار خیابان رخ می‌دهد.»

تصویر نامه‌ای که مدیران علی‌بابا با رویکردی انتقادی آن را در توییتر منتشر کردند.

ایزدپور با طرح این پرسش که «یک برگ مجوز چه تعهدی به کسب و کار می‌دهد که امروزه پلتفرم‌های آنلاین با نظارت‌هایشان به آن نرسیده‌اند»، به دیجیاتو می‌گوید: «اگر تخطی در اقامتگاه‌های ما رخ بدهد با آنها برخورد می‌شود و شکایت قانونی هم از آنها می‌کنیم. در حال حاضر دعوا بین اقامتگاه‌هایی است که مجوز ندارند و وزارتخانه به جای ساماندهی این موضوع، با مایی که بستر فروش هستیم و خودمان نظارت‌های بسیار دقیق و تضمین‌های معتبری می‌دهیم برخورد می‌کند. می‌توان با پلتفرم‌های آنلاین همکاری کرد تا این سرویس‌ها بهتر شود و قانونمند شود نه اینکه با آنها قطع همکاری کرد.»

ایزدپور به دیجیاتو می‌گوید دولت در زمینه گردشگری آنلاین بسیار ناقص عمل کرده و حالا به جای آنکه بگذارد بازیگران این عرصه به آن جان بدهند، قصد تخریب این بازار را هم دارد: «امیدوارم روزی برسد که کمترین دخالت‌ها از سوی نهادها انجام شود. بازار گردشگری به اندازه کافی به خاطر کرونا زخمی شده و این موارد دقیقا مصداق نمک روی زخم است.»

مدیرعامل جاباما اشاره می‌کند که این اتفاق فقط به ضرر مشتریان است: «کیفیت این گونه خدمات در سایت‌ها زمین تا آسمان با بازار فیزیکی متفاوت است.» او می‌گوید کاری که دولت به دنبال آن است هیچ نفعی برای ساماندهی بازار ندارد. او همچنین ابراز نگرانی می‌کند که ممکن است این موج به سایر فعالین آنلاین این عرصه نیز برسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا