سرور مجازی
اخبار آی تی

گزارشی از پیشرفت فعالیت دستگاه‌ها در موضوع نظام پژوهشی

به گزارش ایسنا، در این نشست که با حضور دکتر فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر غلامحسین رحیمی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت علوم، دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر روح الله شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی برگزار شد؛ گزارشی از پیشرفت فعالیت دستگاه‌ها در موضوع نظام پژوهشی و همینطور اقدامات مرتبط با موضوع تقسیم‌کار ملی زیست فناوری توسط ستاد توسعه زیست فناوری ارائه شد.

قانعی، ماموریت‌های ستاد توسعه زیست‌فناوری را در چهار بخش تقسیم کرد و گفت: این ماموریت‌ها شامل برنامه‌ریزی جهت کسب سه درصد از سهم بازار جهانی زیست‌فناوری، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی راهبردی و ارزیابی پیشرفته زیست‌فناوری در کشور، هماهنگی ملی و هم‌افزایی منابع و امکانات کشور برای تولید ثروت از زیست‌فناوری و کمک به ارتقای سطح علمی و فناوری به منظور کسب مقام نخست منطقه و سهم شایسته جهانی است.

او در ادامه فازهای پژوهشی تقسیم‌کار ملی زیست فناوری را برشمرد و گفت: ابتدا حوزه‌های اولویت‌دار زیست‌فناوری در شرایط فعلی کشور شناسایی می‌شود، سپس عرصه‌های دارای اولویت از نظر دانشگاه‌ها و مراکز استخراج شده، پس از آن چهار حوزه کلیدی و ۲۷۴ زیرحوزه کلیدی تعیین و پس از استخراج ۲۱ معیار و ۴۸ زیرمعیار مشخص می‌شود و طرح‌ها و اولویت‌ها با استفاده از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چند معیاره رتبه‌بندی خواهند شد و بر اساس نقشه های علم سنجی راستی آزمایی شده و در نهایت درخت‌واره اولویت‌ها و نیازهای دانشگاه‌ها و مراکز تهیه خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: سامانه تقسیم‌کار ملی راه‌اندازی شده و علاوه بر اینکه متقاضیان بهره‌مندی از انواع حمایت‌های پژوهشی طرح‌های پژوهشی، رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های ارشد، مقالات، نشست‌های تخصصی استانی، دوره‌های فرصت مطالعاتی، دوره‌های پسادکتری می‌توانند اقدام کنند؛ ماموریت‌های سپرده شده به هر دانشگاه نیز مشخص است که هر یک چه سهمی از درخت‌واره را دارد.

او افزود: پس از شناسایی، موضوعات را احصا کردیم و از سوی دیگر شرکت‌های دانش بنیان را هم شناسایی و موظف کردیم به دانشگاه‌هایی که ماموریت مرتبط با فعالیت‌هایشان به آنها محول شده متصل شوند.

قانعی با بیان اینکه حمایت‌ها در راستای ماموریت‌ها محول شده صورت می‌گیرد، گفت: حمایت‌های پژوهشی شامل حمایت از رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌ها، حمایت از طرح‌های پژوهشی مساله‌محور، حمایت از دوره‌های پسادکترا، حمایت از دوره‌های فرصت مطالعاتی، حمایت از نشست‌های تخصصی و حمایت از مقالات زیست فناوری است.

نجفی نیز در ادامه با اشاره به این‌که کار عمیقی در حوزه زیست فناوری صورت گرفته که مدل خوبی برای تمام حوزه‌ها محسوب می‌شود، گفت: این مدل به تصویب وزارت بهداشت، موسسه نیماد و شورای گسترش نیز رسیده است. امیدواریم با تلاش جمعی این برنامه در سطح وسیع برای همه‌ حیطه‌های مختلف علوم نیز اجرا شود. مشابه اقداماتی که در حوزه بایوتک در حال انجام است اکنون در همه حوزه‌های سلامت نیز انجام می‌شود. با این حال کافی نیست و باید به بخش‌های دیگر علوم هم تسری پیدا کند.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در این نشست وزارت علوم، وزارت بهداشت، جهاددانشگاهی، حوزه علمیه قم به عنوان مسئول پیشران‌های پیشنهادی نظام پژوهش و فناوری عنوان شدند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا