سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

اپل درباره قابلیت اسکن تصاویر آی‌کلود شفاف‌سازی کرد: تلاشی برای کاهش انتقادها

برنامه اپل در جهت مبارزه با کودک آزاری و جلوگیری از سوءاستفاده از کودکان،‌ انتقادهای بسیاری به دنبال داشته و حالا این شرکت در واکنش به انتقاد‌های مطرح شده‌ در مورد حریم خصوصی، شفاف‌سازی کرده و با انتشار نوعی راهنما (FAQ) تصریح کرده که ویژگی جدید منافاتی با رعایت قوانین حریم خصوصی ندارد و این شرکت به درخواست دولت‌ها برای جاسوسی از داده‌ها پاسخ رد داده و از کلیه مواردی که حریم خصوصی را نقض می‌کنند، خودداری می‌کند.

چند روز قبل خبری منتشر شد که اپل مدتی است پروژه‌‌ای در جهت مبارزه با کودک آزاری و جلوگیری از سوء استفاده از کودکان را دنبال می‌کند که از طریق اسکن کردن تصاویر کاربران قبل از آپلود روی آی‌کلود، می‌تواند موارد نامناسب را تشخیص داده و در صورت نیاز نهادهای قضایی و اجرایی را باخبر کند. این موضوع باعث نگرانی برخی نهادهای حافظ حقوق کاربران شد و برخی گروه‌ها نیز انگشت اتهام به سمت اپل گرفتند که از چنین ابزارهایی برای جاسوسی استفاده می‌کند.

در واقع مجموعه ابزارهای اپل برای محافظت از کودکان، واکنش‌های متفاوتی را از سوی کارشناسان امنیت و حریم خصوصی به دنبال داشت. مدیر واتس‌اپ و ادوارد اسنودن از این طرح انتقاد کرده‌اند و مدیرعامل اپیک گیمز، «تیم سوئینی» هم آن را ابزاری برای جاسوسی دولت‌ها می‌داند. اپل در قالب سندی سوالات متداولی که در این موضوع مطرح شده بود،‌ پاسخ داده واتهامات وارد شده را تکذیب کرده است.

اپل در سند مربوطه به این موضوع اشاره کرده که هدف این شرکت توسعه فناوری است که به رفاه بیشتر کاربران منجر می‌شود و غنای بیشتری به زندگی آنها ببخشد. در حالیکه ایمنی مخاطبان نیز درنظر گرفته می‌شود.

این شرکت در متن خود تصریح کرده که اپل می‌خواهد از کودکان در برابر شکارچیانی که ابزارهای ارتباطی را برای سوءاستفاده به کارمی‌گیرند، محافظت کرده و از گسترش موارد سواستفاده جنسی از کودکان (CSAM) جلوگیری کرده و چنین مواردی را تا حد امکان محدودتر کند.

اپل در ادامه می‌گوید از زمانی که صحبت از توسعه چنین ویژگی‌هایی مطرح شد، بسیاری از جمله سازمان‌های حفظ حریم خصوصی و سازمان‌های مرتبط با حقوق کودکان، حمایت خود را از این راهکار جدید اعلام کردند،‌اما سوالاتی نیز در این زمینه مطرح شده که این شرکت قصد دارد به همه سوالات پاسخ داده و ابهامات را برطرف کند. اپل در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی بین امنیت ارتباطات در پیام‌ها و تشخیص CSAM در تصاویر آی‌کلود وجود دارد، می‌گوید این دو ویژگی یکسان نیستند و از فناوری یکسانی استفاده نمی‌کنند.

اپل تأکید می‌کند که ویژگی‌های جدید، ابزارهایی در اختیار والدین قرار می‌دهند تا بتوانند از کودکان خود محافظت کنند. این شفاف‌سازی در حالی از سوی اپل منتشر شده که برخی کارشناسان حریم خصوصی و امنیت نگران این موضوع هستند که اسکن تصاویر روی دستگاه برای دولت‌ها و مقاصد جاسوسی کاربرد داشته باشد. اما اپل تاکید می‌کند در مقابل چنین درخواست‌‌هایی پاسخ رد خواهد داد. اپل در متن خود تصریح کرده درخواست هیچ دولتی را برای جاسوسی داده‌ها قبول نمی‌کند و این فناوری محدود به تشخیص CSAM ذخیره شده در آی‌کلود است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا