سرور مجازی
فضای مجازی

«معجزه آبخیزداری»|پوشش گیاهی عامل موثر انبارش آب باران در زیرزمین و پرآب شدن قنوات

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده معجزه آبخیزداری»؛ نفوذ آب باران به درون زمین به منظور جلوگیری از وقوع سیل، ذخیره سازی و استفاده از آن در مصارف مختلف در زمان خشکسالی، اصل اساسی و مهم در آبخیزداری است که در این باره استقرار پوشش گیاهی، سرسبزی و آبادانی زمین نقش مهمی می تواند در ذخیره سازی و جمع آوری آب باران در دل زمین ایفا کند. در اهمیت این موضوع حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدعلی حسینی «عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام و مسئول هسته علمی مطالعات اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست این دانشگاه» در یادداشتی نوشته است:

باران نعمت، رحمت و برکت الهی است و خدای مهربان آن را آفرید تا زمین را بدان زنده، سرسبز، خرم و نشاط آفرین کند و نیازهای آدمیان و حیوانات را برآورد. ناسپاسی نعمت های الهی کیفری دردناک در پی دارد و ممکن است نعمت را به نقمت تبدیل کند: «ولان کفرتم ان عذابی لشدید» (ابراهیم، آیه 7)

اسلام همواره تاکید کرده است که می باید از نعمت های خداوند با روش های مشروع، صحیح و عقلایی بهره برد و از اسراف و تبذیر در آنها دوری کرد و این اصلی است روشن که واضح بودن آن ما از توضیح بیشتر بی نیاز می سازد.

بی شک بر پایه این اصل، جلوگیری از هدر رفت باران و پرهیز از اسراف و تبذیر در آن مورد تأکید فراوان اسلامی است؛ چه این که باران از بزرگترین نعمت های پروردگار است و شکر نعمت های خداوند واجب و کفران آن حرام است.

اکنون این سوال مطرح است که باران را چگونه حفظ کنیم و نگذاریم به صورتی لجام گسیخته در زمین جریان یابد و گاه به صورت سیل های ویرانگر در آید و زیان های فراوان به بار آورد و خاک های حاصلخیز زمین را بشوید؟

انسان ها قرن ها پیش به فکر استفاده از نزولات جوی به خصوص آب باران بوده اند و دانشمندان آب شناس در این اندیشیده اند و معرفت ها و تجربه های سودمندی را برای ما به یادگار گذاشته اند. یکی از شیوه های بسیار سودمند حفاظت از آب باران، ترمیم، احیا و گسترش پوشش گیاهی زمین است. گیاهان، درختان جنگل ها و مرتع ها در نگهداری آب باران و ذخیره سازی آن در منابع طبیعی زیرزمینی نقش عظیم و ارزنده ای دارند.

گیاهان با برگ ها، شاخه ها و ساقه های خود مانع برخورد مستقیم قطرات باران با زمین شده و بخشی از آن را جذب کرده و باقی نیز به تدریج از طریق منافذی که ریشه های این گیاهان در زمین پدید آورده اند و دیگر منفذهای طبیعی به داخل خاک نفوذ کرده و به سفره های زیرزمینی آب می پیوندند و آنها را غنی و غنی تر می سازند. در نتیجه چشمه ها، کاریزها و چاه ها پر آب می شوند و هر مقدار چشمه ها، کاریزها و چاه ها غنی تر شوند، پوشش گیاهی زمین، گسترده تر می شود و متقابلا هر اندازه زمین، خرم و سرسبز شود، ذخیره سازی آب در آن فزونی می یابد.

از این روی محافظت از گیاهان و درختان، رشد دهی، تکثیر و انبوه سازی آنها و به طور کلی گسترش پوشش گیاهی زمین از شیوه های بسیار مناسب و سودمند برای انبارش آب در منابع طبیعی زیرزمینی و در نتیجه پرآب شدن چشمه ها، قنات ها و چاه ها خواهد بود.

بنابراین میان نزول باران و رونق گرفتن و انبوه شدن گیاهان و درختان ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و آیات متعددی از قرآن کریم این نکته را یادآور شده است که از جمله این آیات می توان به آیه 164 سوره بقره، آیه 65 سوره نحل، آیه 99 سوه انعام و غیره اشاره کرد.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

«معجزه آبخیزداری»|ماجرای پر آب شدن قنات باغات آستان حضرت معصومه قم با آبخیزداری«معجزه آبخیزداری»|4 درس آموخته مهم سیلاب سال های اخیر/ آبخیزداری و آبخوانداری جدی گرفته شود«معجزه آبخیزداری»|آمار توزیع سیلاب در حوزه های آبخیز/ حوزه آبخیز خلیج فارس و دریای عمان رتبه نخست را دارد«معجزه آبخیزداری»|قانون مدیریت جامع حوزه آبخیز؛ راهکاری موثر برای مقابله با بیابانزایی«معجزه آبخیزداری»|آبخیزداری محور توسعه روستایی/ درخواست های متعدد کشاورزان برای آبخیزداری و آبخوانداری«معجزه آبخیزداری»|گذر از بحران آب و خشکسالی در کالیفرنیای آمریکا با آبخیزداری و کنترل سیلاب«معجزه آبخیزداری»|توصیه های مهم رهبر معظم انقلاب نسبت به آب خوزستان/ آبخیزداری باید با جدیت و قوت دنبال شود«معجزه آبخیزداری»|مدیریت جامع حوزه آبخیز؛ مهمترین راهکار غلبه بر تنش آبی استان خوزستان«معجزه آبخیزداری»|110 میلیون هکتار اراضی در معرض بیابانی شدن/ آبخیزداری راهکار بیابانزدایی است«معجزه آبخیزداری»|جمع آوری آب باران؛ راهی مطمئن و کم هزینه برای مقابله با خشکسالی و سیل«معجزه آبخیزداری»|باغستان سنتی قزوین؛ سامانه منحصربفرد آبخوانداری و پخش سیلاب«معجزه آبخیزداری»|خشکسالی و سیل؛ دو روی سکه سوء مدیریت آب«معجزه آبخیزداری»|جمع‌آوری و ذخیره‌سازی 40میلیارد مترمکعب آب باران با فناوری نوین آبخوانداری«معجزه آبخیزداری»|قنات؛ فناوری اصیل ایرانی برای مقابله با خشکسالی/ لزوم توجه به احیا و مرمت قنوات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا