سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

گزارش سال ۹۹ دیوار؛ از ۱۸.۵ میلیون کاربر فعال تا حضور در گوشی نیمی از جمعیت کشور

دیوار به رسم هر سال، به تازگی گزارش سالیانه خود را منتشر کرده که از آمار و ارقام بسیار جالب و مهمی در حوزه خرید و فروش حکایت می‌کند. بر اساس گزارش سال ۹۹ دیوار، این شرکت طی یک سال گذشته موفق شده که خود را به بیش از ۴۴ میلیون گوشی یکتا در کشور برساند که معادل نصف جمعیت ایران است. همچنین تعداد کاربران آگهی‌گذار دیوار به ۱۸.۵ میلیون نفر رسیده و نصب فعال اپلیکیشن در همین بازه ۱۰ درصد رشد داشته است.

این گزارش در ۱۳ فصل و صد و شصت و دو صفحه تنظیم شده و در آن به سرفصل‌هایی مانند آمار کاربران، روند بررسی آگهی‌ها و آمار آگهی‌های دسته‌های املاک، وسایل نقلیه، وسایل الکترونیکی، لوازم خانه، دیوار فروشگاه‌ها، آگهی‌های استخدام و کاریابی، سرگرمی و فراغت و دیوار کسب و کارهای کوچک پرداخته شده است.

همچنین بخش‌های پایانی گزارش هم به آمار و ارقام پشتیبانی دیوار، چت دیوار و مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت پرداخته که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست. در ادامه مقاله چکیده‌ای از مهم‌ترین آمار و ارقام گزارش سال ۹۹ دیوار را مرور خواهیم کرد.

فصل اول: کاربران دیوار

گزارش سال ۹۹ دیوار

مهم‌ترین بخش آماری این گزارش، به آمار کاربران اپلیکیشن پرداخته است. بر اساس گزارش سال ۹۹ دیوار، این اپلیکیشن موفق شده که طی همین سال خود را به بیش از ۴۴ میلیون گوشی یکتا برساند. این یعنی تقریبا می‌توان گفت که نیمی از جمعیت کشور، حداقل یک بار از اپلیکیشن دیوار استفاده کرده‌اند.

آمار کاربران آگهی‌گذار دیوار هم نسبت به سال ۹۸، با رشدی ۳۸ درصدی مواجه بوده به طوری که حالا از ۱۳/۴ میلیون نفر به ۱۸/۵ میلیون نفر رسیده است. یکی از دلایل این موضوع یقینا سنگین‌تر شدن فشار اقتصادی و گرایش مردم به خرید کالای کار کرده و دست دوم بوده است.

گزارش سال ۹۹ دیوار

اما بر اساس دیگر آمارهای ارائه شده در فصل یک، دیوار دومین اپلیکیشن پر نصب کل کشور به حساب می‌آید و طی سال گذشته با افزایش نصب فعال ۱۰ درصدی مواجه بوده است. بالغ بر ۸۹ درصد از کاربران دیوار نیز از اپلیکیشن اندروید آن استفاده می‌کنند.

نکته جالب اینجاست که آمار کاربران استفاده‌کننده از نسخه iOS دیوار از کاربران مراجعه‌کننده به وبسایت این مجموعه بالاتر است.

گزارش سال ۹۹ دیوار

بر اساس گزارش سال ۹۹ دیوار، در این سال ۱۲۹/۵ میلیون آگهی در این پلتفرم منتشر شده که میانگین آن‌ها به طور روزانه به ۵/۲ میلیون آگهی می‌رسد. بر همین اساس تعداد آگهی‌های منتشر شده در دیوار نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۹۸ به میزان ۳۱ درصد رشد نشان داده است.

همچنین بر اساس این گزارش، بخش اعظم آگهی‌های دیوار مربوط به آگهی‌های وسایل خانه بوده‌اند و املاک و وسایل نقلیه در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. این نشان می‌دهد که عمده کاربران دیوار از نصب این اپلیکیشن به دنبال مسکن و وسایل خانگی هستند.

گزارش سال ۹۹ دیوار

نکته جالب توجه اینجاست که فصل زمستان، محبوب‌ترین فصل برای آگهی‌گذارهای دیوار بوده. به طوری که رکورد تعداد آگهی‌های ثبت شده در اپلیکیشن در ماه بهمن و سپس در ماه دی حاصل شده است.

طبیعتا روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به عید نوروز، فرصت خوبی برای خانوارهاست که وسایل کار کرده خود را به فروش گذاشته و برای خرید وسایل نو آماده شوند.

همچنین لازم به ذکر است که بیشترین ارسال آگهی‌ها در ظهر بین ساعات ۱۲ تا ۱۳ بوده است. بیشترین بازدید هم مربوط به ساعات پایانی شب بوده که این موضوع یقینا اطلاعات خوب و ارزشمندی برای فروشندگان کالا در خود دارد.

گزارش سال ۹۹ دیوار

یکی از آمار و ارقام مهم بدست آمده توسط دیوار، آمار بازدید یکتا از بیش از ۴۱ میلیارد آگهی بوده است که چنین آماری در کل کشور نظیر ندارد.

در همین راستا آمار بازدید یکتا از آگهی‌ها به میزان ۴۲ درصد رشد نشان داده که شیوع ویروس کرونا و اجبار به خرید آنلاین، یکی از مهم‌ترین دلایل دستیابی به چنین آماری بوده است.

گزارش سال ۹۹ دیوار

در بررسی آگهی‌ها به تفکیک استان و شهرهای کشور، تهران بیشترین آمار را به خود اختصاص داده به طوری که ۳۰/۵ میلیون آگهی سال گذشته مربوط به پایتخت بوده است. هر چند بیشترین رشد آگهی را در شهر سلماس واقع در آذربایجان غربی مشاهده می‌کنیم.

همچنین بر اساس این آمار، شهر قشم با معیار تعداد بازدید نسبت به جمعیت شهر «دیوارباز ترین شهر کشور» به حساب می‌آید.

گزارش سال ۹۹ دیوار

و در نهایت یک آمار مهم: ۸۸ درصد از کل ۱۸/۵ میلیون نفری که در سال ۹۹ در دیوار آگهی ثبت کرده‌اند هیچ هزینه‌ای بابت آن متحمل نشده‌اند.

گزارش سال ۹۹ دیوار

پر تکرارترین جستجوی کاربران دیوار در سال ۹۹ مربوط به کلمه «مبل» بوده است. هر چند «پراید» در رتبه بعدی قرار گرفته است.

گزارش سال ۹۹ دیوار

معرفی مدل‌های جدید خودروهای سایپا و افت قیمت پراید، می‌تواند یکی از دلایلی باشد که کاربران دیوار به خرید پرایدهای کارکرده علاقه‌مند شده‌اند.

فصل دوم: بررسی آگهی‌ها

گزارش سال ۹۹ دیوار

آمار و ارقام مرتبط با بررسی آگهی‌های دیوار هم جالب توجه‌اند. بر اساس گزارش سال ۹۹ دیوار، بالغ بر ۲۰ درصد آگهی‌های ثبت شده به دلایل مختلف رد می‌شوند. مهم‌ترین دلیل ثبت آگهی تکراری بوده است.

بیشترین نرخ رد هم مربوط به آگهی‌های خدمات اجتماعی است. جالب است بدانید تعداد نفرات تأییدکننده آگهی‌ در دیوار ۲۶۵ نفر هستند. همچنین ۳۸ درصد از بررسی‌ها توسط ربات انجام می‌شود.

گزارش سال ۹۹ دیوار

همچنین گفته شده که نزدیک به نیمی از آگهی‌ها در کمتر از ۲ دقیقه توسط دیوار بررسی می‌شوند که این موضوع به کمک ربات‌ها اتفاق می‌افتد. آمار آگهی‌هایی که به بیش از پانزده دقیقه بررسی برای تأیید احتیاج دارند، به ده درصد هم نمی‌رسد.

فصل سوم: آگهی‌های املاک

گزارش سال ۹۹ دیوار

خرید و فروش و اجاره ملک مهم‌ترین دلیل مراجعه افراد به اپلیکیشن دیوار است و در همین راستا، ۳/۶ میلیون مورد از آگهی‌های سال ۹۹ به اجاره آپارتمان اختصاص داشته. همچنین ۷ میلیون مورد مربوط به آگهی فروش آپارتمان بوده است.

بر اساس گزارش سال ۹۹ دیوار مناطق ۱ و ۲ و ۵ پرآگهی‌ترین مناطق تهران در دیوار بوده‌اند. همچنین منطقه ۲۲ تهران بیشترین رشد آگهی فروش آپارتمان مسکونی را در سال ۹۹ داشته که احتمالا به آماده شدن تعداد بسیار بالای واحدهای جدید در منطقه چیتگر و اطراف دریاچه خلیج فارس باز می‌گردد.

گزارش سال ۹۹ دیوار

یک آمار جالب دیگر این بخش هم مربوط به آگهی‌های اجاره است. بر این اساس تهرانی‌ها به دنبال واحدهای کوچک بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر مربع بوده‌اند به طوری که بیش از نیمی از آگهی‌های اجاره در تهران مربوط به خانه‌هایی با این متراژ بوده است.

فصل چهارم: آگهی‌های وسایل نقلیه

گزارش سال ۹۹ دیوار

خرید وسایل نقلیه کار کرده، خصوصا در شرایط افزایش سرسام‌آور قیمت خودروهای صفر کیلومتر یکی از دلایل رونق گرفتن بخش وسایل نقلیه در دیوار طی سال ۹۹ بوده است. بر این اساس در سال گذشته ۸/۶ میلیون آگهی خودروی سواری در دیوار به ثبت رسیده‌ است.

پر آگهی‌ترین خودروی کشور هم «پراید» بوده که بیش از دو برابر پژو ۲۰۶ برای فروش آن در دیوار آگهی به ثبت رسیده است. یقینا یکی از دلایل رسیدن پراید به این آمار نبود گزینه‌های هم قیمت و مناسب دیگر در رنج قیمتی این خودرو بوده است.

گزارش سال ۹۹ دیوار

بر اساس گزارش سال ۹۹ دیوار، ارزش معاملات خودرو در شهر تهران به واسطه دیوار به ۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده که عدد بسیار عجیب و قابل توجهی به شمار رفته و از نقش بسیار مؤثر دیوار در بازار خودروی کشور حکایت می‌کند.

جالب است بدانید که در سال ۱۳۹۹ رشد تعداد آگهی‌های خودروی پیکان در شهرهای پر آگهی از هر خودرو دیگری در دیوار بیشتر بوده است. در واقع شرایط اقتصادی کاری کرده که خودروی از رده خارج پیکان یک بار دیگر به گزینه مردم برای خرید وسیله نقلیه تبدیل شود.

فصل پنجم: آگهی‌های لوازم الکترونیکی

گزارش سال ۹۹ دیوار

لوازم الکترونیکی هم از موارد پرفروش در اکوسیستم دیوار بوده‌اند. افزایش قیمت دلار، و کاهش واردات این قطعات به دلایلی مانند تحریم و کرونا باعث شد که در سال ۹۹ ارزش معاملات لوازم الکترونیکی در تهران ۳/۴ برابر افزایش به رقم باورنکردنی ۵/۵ هزار میلیارد تومان برسد.

از بین آگهی‌های لوازم الکترونیکی، بیش از ۶/۳ میلیون آگهی مربوط به گوشی‌های موبایل بوده است.

گزارش سال ۹۹ دیوار

بر اساس گزارش سال ۹۹ دیوار، گوشی‌های سامسونگ با قریب به نیمی از آگهی‌ها محبوب‌ترین برند گوشی در میان کاربران اپلیکیشن بوده‌اند. در رتبه‌های بعدی هم گوشی‌های اپل و هواوی با سهم‌های ۱۸ و ۱۲ درصد قرار می‌گیرند.

فصل ششم: آگهی‌های مربوط به خانه

گزارش سال ۹۹ دیوار

بیش از ۵/۷ میلیون از آگهی‌های سال ۹۹ ثبت شده در دیوار، مربوط به وسایل آشپزخانه بوده است. جالب است که ۴۱ درصد از این آگهی‌ها مربوط به وسایل نو بوده‌اند.

گزارش سال ۹۹ دیوار

طبق گزارش دیوار، بیش از ۹۲ درصد از آگهی‌های این دسته را وسایل آشپزی و غذاخوری تشکیل داده‌اند و کمترین آگهی‌ها مربوط به یخچال و فریزر بوده‌اند. نکته جالب توجه در این آمار، افزایش قابل توجه آگهی‌های ماشین ظرفشویی است که مصرف آب و برق قابل توجهی دارند.

فصل هفتم: دیوار فروشگاه‌ها

گزارش سال ۹۹ دیوار

دیوار فروشگاه‌ها در دوران قرنطینه با هدف کمک به کسب و کارهایی ایجاد شده که به خاطر خانه‌نشینی مردم، فروش سابق خود را ندارند. بر همین اساس فروشگاه‌های میهمان دیوار در سال ۹۹ بیش از ۱۹ هزار آگهی در این پلتفرم منتشر کرده‌اند.

با این حساب تعداد کل آگهی‌های دیوار فروشگاه‌ها به ۳۲۲ هزار مورد رسیده است.

فصل هشتم: استخدام و کاریابی

گزارش سال ۹۹ دیوار

پلتفرم دیوار در بحث کاریابی هم مشتری‌های خاص خودش را دارد و بسیاری از مردم به خاطر دسترسی آسان به آگهی‌های استخدامی، از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند. بر اساس گزارش در سال ۹۹ بیش از ۱/۶ میلیون آگهی استخدام و کاریابی در این پلتفرم به ثبت رسیده که تهران بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

بر اساس تخمین‌های دیوار، بیش از ۶۰۵ هزار نفر از طریق این آگهی‌ها در سال ۹۹ صاحب شغل شده‌اند. پر تکرارترین شغل هم مربوط به امور کارگری بوده و موقعیت منشی در رتبه دوم قرار گرفته است.

فصل نهم: آگهی‌های سرگرمی و فراغت

گزارش سال ۹۹ دیوار

دیوار در زمینه تور و گردشگری هم میزبان تعداد قابل توجهی آگهی است که بسیاری از گردشگران را به مقصودشان می‌رساند. بر این اساس در سال ۹۹ قریب به ۱۶۶ هزار آگهی در زیر دسته تور و چارتر در دیوار به ثبت رسیده است.

فصل دهم: دیوار کسب و کارهای کوچک

گزارش سال ۹۹ دیوار

دیوار ادعا می‌کند که خانه کسب و کارهای کوچک است. به عنوان یک پلتفرم تعاملی، این مجموعه فرصت ارائه کالا یا خدمات را به مصرف کنندگان واقعی فراهم کرده است. کشاورزان، صنعتگران، هنرمندان و به طور کلی تمامی تولیدکنندگان از امکاناتی که دیوار در خدمت‌شان قرار داده، استفاده می‌کنند و محصول یا خدمات خود را، بدون حضور واسطه ها به دست مصرف‌کنندگان واقعی می‌رسانند.

بر همین اساس تعداد کاربرانی که برای کسب درآمد در سال ۹۹ به دیوار مراجعه کرده‌اند به ۱/۴ میلیون کاربر رسیده. جالب است بدانید در حوزه عمده‌فروشی کلمه «برنج» با ۸۱ هزار بار تکرار بیشتر از سایر کلمات در این بخش استفاده شده است.

فصل یازدهم و دوازدهم: آمار و ارقام پشتیبانی و چت دیوار

گزارش سال ۹۹ دیوار

پشتیبانی و چت دیوار در سال ۹۹ آمار و ارقام جالبی از خود به نمایش گذاشته‌اند. بر اساس گزارش دیوار، در سال گذشته بالغ بر ۲ میلیون تماس با واحد پشتیبانی این شرکت حاصل شده که معادل ۱۱ سال و ۹ ماه می‌شود.

دیوار در قسمت پشتیبانی ۱۴۲ کارشناس دارد که پاسخگوی سؤالات کاربران هستند. همچنین آمار و ارقام چت دیوار هم جالب توجه است.

گزارش سال ۹۹ دیوار

در این قسمت که یکی از بخش‌های نسبتا جدید دیوار به شمار می‌آید، در سال گذشته بیش از ۳/۷ میلیارد پیام رد و بدل شده و به طور کلی ۶۴۱ میلیون مکالمه در این قسمت صورت گرفته است.

این موضوع به غیر از کاهش هزینه تلفن کاربران، باعث شده که ارتباط بهتری میان خریداران و فروشندگان شکل بگیرد و سرعت خریدها افزایش پیدا کند.

فصل پایانی: مسئولیت‌های اجتماعی دیوار

دیوار در فصل سیزدهم این گزارش مفصل و طولانی، به مسئولیت‌های اجتماعی خود در سال ۹۹ و اقداماتی که در این راستا انجام داده پرداخته است. از جمله این اقدامات می‌توان به اهدای ونتیلاتور به بیمارستان‌های کشور، بهینه‌سازی رابط کاربری اپلیکیشن برای افراد نابینا و کم‌بینا، اهدای گوشی و تبلت به دانش‌آموزان نیازمند و اعمال ممنوعیت روی آگهی بعضی گونه‌های حیات وحش اشاره کرد.

در صورتی که تمایل دارید گزارش را به طور کامل بخوانید، برای دانلود فایل PDF روی این لینک کلیک کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا