سرور مجازی
اخبار آی تی

بسیاری از ابداعات ظرفیت پتنت شدن دارند، ولی قابلیت تجاری‌سازی ندارند

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا منظم، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در نخستین نشست کمیته مدیریت دارایی‌های فکری که در دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با حضور اعضای حقیقی و حقوقی برگزار شد، با بیان اینکه کمیته مدیریت دارایی‌های فکری عالی‌ترین جایگاه تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت در عرصه مالکیت فکری در حوزه سلامت است، گفت: دفتر توسعه فناوری سلامت بر اهمیت مالکیت فکری و لزوم ساماندهی این حوزه واقف است. بنابراین باید به عنوان سیاست‌گذار و ناظر در این عرصه به ایفای نقش بپردازیم.

وی افزود: این کمیته نیازمند حمایت و زیرساخت‌های فراوان است. نیروهای تخصصی را با کمک صندوق سلامت تهران به کار خواهیم گرفت و فضا، تجهیزات و زیرساخت فیزیکی را هم طی تعاملات انجام شده با موسسه "نیماد" تامین می‌کنیم.

جهانگرد، دبیر کمیته مدیریت دارایی‌های فکری نیز گفت: این نشست با حضور ۱۳ عضو متشکل از چهار عضو حقیقی و ۹ عضو حقوقی جهت برقراری ارتباط میان بخش‌خصوصی، دولتی و دیگر ذینفعان این حوزه تشکیل شده است.

وی به سابقه تشکیل این کمیته اشاره کرد و گفت: از فرودین امسال کمیته ابداعات و اختراعات به دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت منتقل شد و در این مدت تمام تلاشمان را به کار گرفتیم تا نقش فناوری را در ارزیابی ابداعات و اختراعات بر پایه شاخص‌های نوین لحاظ کنیم.

جهانگرد افزود: تاکنون تدوین شیوه نامه، فلوچارت، تعیین کارگروه‌های تخصصی و تعیین شاخص‌های ارزیابی اختراعات انجام شده است.

به گفته وی، هدف و وظایف کمیته دارایی‌های فکری، حول محور برنامه ریزی و سیاست‌گذاری مالکیت فکری در حوزه سلامت است.

دکتر میترا امین‌لو، مشاور سیاست‌گذاری فناوری دفتر توسعه فناوری سلامت با بیان اینکه امتیازهای فنی، تشویقی و تجاری‌سازی جهت ارزیابی طرح‌های ارسالی در نظر گرفته شده است، گفت: باید هر چه سریع‌تر شاخص‌ها را مبتنی بر فناوری بازبینی کنیم. زیرا پس از واگذاری امور به کمیته مدیریت دارایی های فکری دفتر توسعه فناوری سلامت انتظاری از سوی مخترعان و صاحبان نوآوری شکل گرفته است تا درخواست‌هایشان با دیدگاه جدیدی ارزیابی شود و این مسئولیت سنگینی بر دوش کمیته می‌گذارد.

به گفته وی، در ساختار تعیین شده، ارزیابی‌ها به کارگروه‌های تخصصی هر حوزه سپرده می‌شود و نتیجه تصمیمات آنها در کمیته بررسی شده و به تصویب می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه تمام این فرآیندها با هدف رساندن پتنت‌ها به تجاری‌سازی انجام می‌شود، گفت: باید محققان آموزش ببینند تا خلاقیت‌ها را چطور به ابداع و اختراع برسانند و سپس آن را به پتنت تبدیل کنند و سرانجام از آن خلق ثروت کنند.

مهندس آزادبخت، رئیس گروه فناوری های تخصصی دفتر توسعه فناوری سلامت نیز با بیان اینکه باید چالش‌های موجود پیش‌بینی شود تا در فرآیند جدید با عملکرد مطلوبی اقدام کنیم، افزود: با اینکه بحث تجاری‌سازی در راس فعالیت‌های وزارت بهداشت قرار دارد، ولی باید توجه داشت بسیاری از ابداعات ظرفیت پتنت شدن دارند، ولی قابلیت تجاری‌سازی ندارند یا حتی محقق تمایلی به تجاری‌سازی آن ندارد و عوامل متعددی در این مسیر وجود دارد که باید به آنها توجه شود.

به نقل از روابط‌عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در پایان مقرر شد تصمیم‌گیری در خصوص تایید شاخص‌های جدید ارزیابی اختراعات و بند مرتبط به مالکیت فکری که در آیین‌نامه دوره دکتری تخصصی فناوری محور ذکر شده به جلسه آینده کمیته موکول شود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا