سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

سیستم پرتاب استارشیپ سرهم شد: بلندترین راکت تاریخ با ارتفاع ۱۱۹ متر

شرکت اسپیس ایکس به یک موفقیت دیگر برای سیستم پرتاب قابل استفاده مجدد استارشیپ دست پیدا کرد. این شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک فضاپیمای استارشیپ را روی نمونه اولیه بوستر سوپر هوی قرار داده تا بلندترین راکت تاریخ را با ارتفاع ۱۱۹ متر بسازد.

به فاصله چند روز از زمان نصب ۲۹ موتور بوستر سوپر هوی، اسپیس ایکس اکنون هر دو موشک خود را با شکل و پیکربندی نهایی روی یکدیگر قرار داده است. سرعت بالای پیشرفت فعالیت‌ها بسیاری از ناظران و دنبال‌کنندگان حوزه فضا را غافل‌گیر کرده است.

ایلان ماسک ساعاتی پیش خبر تکمیل پیکربندی فضاپیمای استارشیپ را به اطلاع دنبال‌کنندگان خود رساند. اتفاق امروز علاوه بر اینکه برای نخستین بار روی هم سوار شدن هر دو بخش استارشیپ را نشان می‌دهد، نخستین باری است که پیکربندی موتورهای سوخت متان نمونه اولیه این فضاپیما را به نمایش می‌گذارد.

ماسک اواخر سال پیش گفته بود نسبت به استفاده از تعداد زیادی موتور در نمونه آزمایشی استارشیپ مردد است. او نگران این بود که بروز مشکل در پیشبرد فرآیندها، تکمیل پروژه را چند ماه به تاخیر بیندازد. ولی با تولید صدمین موتور رپتور در انتهای ماه ژوئیه، به نظر می‌رسد که بخشی از نگرانی‌های اسپیس ایکس برطرف شده است.

ارتفاع فضاپیمای استارشیپ در کنار بوستر سوپر هوی روی هم به ۱۱۹ متر می‌رسد که یک متر کوتاه‌تر از اندازه مشخص‌شده در طراحی‌های قبلی است. اسپیس ایکس حالا به سراغ تکمیل سپر حرارتی بخش بالایی فضاپیما خواهد رفت که پس از انجام آزمایش در راه برگشت مجدد به جو زمین از بدنه محافظت خواهد کرد. به گفته ماسک، کاشی‌های سپر حرارتی مرحله دوم به ماشین‌کاری ویژه نیاز دارند و ۹۸ درصد آن‌ها همین حالا روی فضاپیما نصب شده‌اند.

این شرکت پس از نصب کاشی‌ها، روی محافظ حرارتی ۲۹ موتور سوپر هوی کار می‌کند و مخازن نیروی محرکه زمینی را نصب خواهد کرد. این مخازن مسئول تامین سوخت موشک در آزمایش‌ها و در نهایت پرتاب اصلی هستند. استارشیپ در شرایط فعلی به بلندترین موشک فضایی دنیا تبدیل شده اما هنوز باید آزمایش‌های متعددی روی آن انجام بگیرد تا کارایی‌اش مشخص شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا