سرور مجازی
اخبار آی تی

کشور را با اقلیم گرم و خشک سازگار کنیم

به گزارش ایسنا، علیرضا شهیدی در واکنش به وضعیت استان خوزستان با تاکید بر اینکه این استان جدا از سایر بخش‌های کشور نیست و هم اکنون در سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، جنوب کرمان و جاهای دیگر خشکسالی داریم، افزود: در بحث خوزستان می‌توان با مدیریت آب از طریق سدها بحران را حل کرد، اما ما در یک کشور خشک هستیم و ممکن است دو ماه دیگر بحران را نیز رفع کنیم، ولی برای بحران کم آبی سال‌های بعد نیاز به مدیریت منابع داریم.

وی تاکید کرد: خشکسالی‌هایی که در حال رخ دادن هستند، چیزی نیست که مربوط به یک دهه گذشته باشد، بلکه اگر تاریخچه کره زمین را نگاه کنیم در دانش زمین‌شناسی و در مبحث پالئوکلیماتولوژی (Paleoclimatology) با استفاده از رسوبات موجود در زمین، دوره‌های خشکسالی و تَرسالی قابل مطالعه و بررسی است.

شهیدی با بیان اینکه در دنیا مناطقی از جمله ایران هستند که در گذشته وضعیت خشکسالی یا تَرسالی آنها مشخص است، خاطرنشان کرد: در ایران در بحث مدیریت بحران باید قدری بیشتر و جدی‌تر عمل کنیم و بر اساس نیازهایی که کشور دارد، فرهنگ سازی را انجام دهیم تا مردم آب را درست مصرف کنند.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با تاکید بر لزوم توجه به منابع آب موجود در کشور، یادآور شد: سیاستگذاری‌ها باید بر اساس منابع آب موجود باشد، همچنین باید توجه بیشتری به نوع مدیریتی که می‌توانیم در کشاورزی داشته باشیم، شود که همه این موارد می‌تواند دست به دست هم دهد تا از بحران‌های خشکسالی عبور کنیم.

وی وظیفه ذاتی سازمان زمین‌شناسی را تهیه اطلاعات پایه، نقشه‌های زمین‌شناسی، نقشه‌هایی که مرتبط با سیلاب، خشکسالی، فرونشست زمین‌ دانست که این نقشه‌ها در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: اینکه برای این اطلاعات و گزارشات پایه ضمانت اجرایی وجود دارد یا خیر، در اختیار وظایف این سازمان نیست.

شهیدی درباره وقوع سیل در کشور بیان کرد: در بحث تغییرات اقلیمی این اتفاقات می‌افتد، یعنی جایی که توقع ندارید بارندگی شود، بارندگی می‌شود و جایی که توقع ندارید خشکسالی شود، خشکسالی رخ می‌دهد. در هر حال این در تغییرات اقلیم وجود دارد و ما باید کارهای تولید اطلاعاتی که وابسته به بخش‌های علمی است را گسترش دهیم. در رابطه با سیلاب نیز نقشه سراسری سیلاب را تهیه کردیم و جاهایی که در هنگام بارندگی می‌تواند در معرض سیلاب قرار گیرند را مشخص کردیم و به مدیریت بحران هم دادیم.

وی با تاکید بر اینکه این سازمان ۶۲ سال است که تاسیس شده و از همان ابتدا کارهای زمین‌شناسی را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: صحبت‌های گفته شده در زمینه مخاطرات طبیعی در کشور مربوط به چند روز گذشته نیست، بلکه ما با پشتوانه ۶۲ سال تحقیقات زمین‌شناسی در ایران دستاوردهای مطالعاتمان را به بخش‌هایی که از آن استفاده می‌شود، عرضه می‌کنیم.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، شهیدی درباره فرونشست‌ها با بیان این‌که ما گاهی تر سالی داریم، اما در اقلیم گرم و خشک هستیم که بارندگی در آن کم است، خاطرنشان کرد: ما باید خودمان را با این شرایط سازگار کنیم و نمی‌توانیم مانند کشورهایی که در قاره سبز هستند آب را مصرف کنیم؛ هر چند که مصرف آنها نسبت به ما خیلی اقتصادی‌تر و بهینه‌تر است. باید یک فرهنگ‌سازی عمومی در این زمینه اتفاق بیفتد، مردم باید آگاهی بیشتری داشته باشند و سازمان‌های سیاست‌گذار هم به درستی از اطلاعاتی که وجود دارد، استفاده کنند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا