سرور مجازی
فضای مجازی

سنگ‌اندازی مسئولین در برابر سرمایه‌گذاران خارجی در بوشهر

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در میزگردی تحت عنوان "درمان اقتصاد بیمار ایران" ضمن حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی گفت: سرمایه‌گذاری داخلی و همچنین جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشتغالزایی را در کشور افزایش می‌دهد و در صورت مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در برنامه‌های صنعتی و تولیدی و خدماتی در کشور، زمینه تولید و صادرات بیشتر کالای ساخت داخل به دیگر کشورها و ارائه خدمات مطلوب از جمله خدمات رفاهی، حمل‌ونقل، مصرفی، درمانی و… فراهم می‌شود.

وی افزود: اقتصاد ایران بنابه‌دلایل مختلف از جمله جنگ اقتصادی نابرابر و اعمال تحریمهای شدید خارجی و همچنین سوءمدیریت و سیاستهای نادرست و عملکرد غلط دولتهای سابق و اسبق چند سالی است که به کما رفته است و برای درمان این اقتصاد بیمار نیازمند تدابیر ویژه، برنامه درست و تیم دلسوز و متخصص و کارآمد می‌باشیم تا با اقدامات ضربتی بتوان در کوتاه‌مدت این اقتصاد را درمان کرد و آن را روی ریل توسعه قرار داد که هرچند سخت و دشوار می‌باشد اما کاری شدنی و دست‌یافتنی و قابل تحقق می‌باشد که مردم عزیزمان از دولت سیزدهم و رئیس جمهور جدید و هیئت دولت این توقع را دارند تا در نقش ناجی این اقتصاد وارد میدان شوند و نقاط ضعف را به نقاط قوت مبدل کنند و زمینه را برای فعالیت و سرمایه‌گذاری صاحبان سرمایه و کارآفرینان فراهم سازند.

علیپور در ادامه اظهار داشت: نجات اقتصاد ایران در کوتاه‌مدت نیازمند اقدام ضربتی دولت با همکاری کارآفرینان می‌باشد که این اقدام ضربتی نیز بر 4 محور اساسی استوار می‌باشد که سرفصل این 4 اقدام شامل رفع اختلاف و تنش‌زدایی با کشورهای جهان، تنش‌زدایی داخلی و حرکت به‌سمت آشتی ملی و فراجناحی نمودن امور، رفع موانع اقتصادی و‌ تلاش شبانه‌روزی رئیس جمهور و تیم اقتصادی‌اش برای به گردش درآوردن "چرخ تولید" و حمایت جدی و قاطعانه دولت از صادرات و صادرکنندگان و رفع موانع صادراتی است.

همچنان که استحضار دارید که در همین راستا مقام معظم رهبری چند سالی است که شعار سال را اقتصادی اعلام نموده و به تولید توجه خاصی داشته‌اند که در شعار امسال نیز بر حمایت، پشتیبانی از تولید و کارآفرینان و همچنین مانع‌زدایی و رفع مشکلات تأکید ویژه‌ای داشته‌اند، پس مسئولین امر باید با تمام وجود در این مسیر قدم بردارند و موانع رشد و توسعه اقتصاد را هرچه سریعتر از سر راه فعالان اقتصادی و صاحبان سرمایه بردارند تا حرکتهای اقتصادی سالم به‌نحو مطلوب آغاز و درمان اقتصاد آغاز شود.

سبزعلیپور تصریح کرد: دولت باید موارد زیر را هم سریعاً در دستور کار خود قرار دهد تا اقتصاد شکوفا شود، به‌نوعی اولویتهای اقتصادی دولت جدید باید بر موارد زیر استوار باشد تا هرچه زودتر بودجه 1400 محقق و اقتصاد ایران درمان شود. به‌طورکلی با توجه به خرابکاریهایی که در عرصه اقتصاد صورت گرفته است، دولت رئیسی کار سخت و دشواری را در پیش دارد.

*پرهیز از خام‌فروشی

* تثبیت نرخ ارز

*جلوگیری از قاچاق کالا

*برچیدن بروکراسی اداری دست‌وپاگیر

*اصلاح سیستم غلط و بی‌ضابطه بانکداری و کاهش نرخ سود تسهیلات

*باز بودن درب اتاق دولتمردان به‌روی فعالان اقتصادی

*احترام خاص و ویژه به کارآفرینان و فعالان اقتصادی

*و… چند مورد دیگر

وی افزود: یکی از اساسی‌ترین فاکتورهای توسعه اقتصاد، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بخشهای مختلف اقتصادی می‌باشد، یعنی دولت محترم آن‌قدر فضا را برای سرمایه‌گذاران امن و موانع را برطرف کند تا سرمایه‌گذاری بسیاری در بخشهای مختلف اقتصادی اعم از تولیدی و خدماتی انجام شود، زیرا با سرمایه‌گذاری‌های جدید نه‌تنها اقتصاد و زیرساختها نوساز می‌شوند بلکه چرخ صنایع و خدمات به گردش درمی‌آید و در همین راستا پول به گردش درمی‌آید و صدها هزار شغل جدید ایجاد می‌شود که با ایجاد شغل و ارتقاء سطح زندگی و معیشت مردم، نه‌تنها معضلات اجتماعی در حد زیادی کاهش می‌یابد بلکه اعتماد مردم به دولت و حاکمیت به حد اعلای خود می‌رسد.

علیپور تأکید کرد: در این مسیر سرمایه‌گذاری خارجی نقش بسیار بالایی بازی می‌کند و اگر دولت بتواند زمینه را برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراهم کند، نه‌تنها تکنولوژیهای جدید و دانش و فنون روز وارد کشور می‌شود بلکه حضور خارجی‌ها در ایران و سرمایه‌گذاری آنان در کشورمان موجب ارتقاء امنیت ایران و کاهش قدرت عمل دشمنان در اعمال تحریمهای اقتصادی علیه کشورمان خواهد شد، چون وجود خارجی‌ها به‌نوعی دست‌وبال دشمنان ایران را نیز می‌بندد.

پس دولت باید بخشی از توان خود را در جهت جذب سرمایه خارجی و تشویق سرمایه‌گذاران به شراکت با خارجیان معطوف نماید. هرچند که در زمان حاضر تحریمها دست‌وبال‌مان را بسته است و خارجی‌ها به‌دلیل تحریمهای اقتصادی از سرمایه‌گذاری در ایران خوف دارند اما دقیقاً اطلاع دارم که با همین شرایط سخت و تحریمی، هنوز خیلی از خارجی‌ها هم حاضرند در کشورمان سرمایه‌گذاری کنند و بخشهای مختلف اقتصادی و غیراقتصادی را توسعه دهند اما متأسفانه به‌عکس، این‌بار خودمان با رفتارهای نادرست و بعضاً سؤال‌برانگیز، خودتحریمی می‌کنیم و در برابر سرمایه‌گذاران خارجی دیوار می‌کشیم و آنان را فراری می‌دهیم.

وی در عین حال از وجود برخی قوانین دست‌وپاگیر برای سرمایه‌گذاری در ایران، انتقاد کرد و گفت: برخی قوانین نیز سبب شده است بیشترین میزان سرمایه‌گذاری توسط بخش دولتی در پروژه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، خودرو و… صورت گیرد و به‌طور عملی بخش خصوصی از فرصتهای سرمایه‌گذاری محروم شود.

علیپور از سرمایه‌گذاری خارجی به‌عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد کشورها نام برد و شکوفایی اقتصاد کشورها را منوط به میزان جذب سرمایه‌گذاری آنها دانست.
به‌اعتقاد وی میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان اصلاً از روند قابل قبولی برخوردار نیست و این موضوع باید مورد توجه خاص و ویژه قرار گیرد.

سبزعلیپور در ادامه اظهار داشت: با وجودی که قوانین کافی و شفاف برای ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد، اما درآمد ناشی از نفت باعث شده است این مهم به‌طور جدی مدنظر قرار نگیرد. درحالی که برخی تلاش می‌کنند با فاینانس پروژه‌ها، اعتبار مناسب با بهره کم را به کشور وارد کنند، اما موانع آنها را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند.

به‌گفته سبزعلیپور، در فضای رقابتی سالم باید سرمایه‌گذاران داخلی را حفظ کرد و در عین حال به جذب سرمایه‌گذاران خارجی پرداخت.

وی افزود: جدای از قوانین دست‌وپاگیر، متأسفانه برخی از مسئولین کشوری و استانی عمداً و یا سهواً چوب لای چرخ سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی می‌گذارد و با برخوردهای سؤال‌برانگیز خود، موجب نامیدی سرمایه‌گذاران علی‌الخصوص سرمایه‌گذاران خارجی و فراری شدن آنها از کشورمان می‌شوند. این‌گونه برخوردها سوء موجب می‌شود تا سرمایه‌ها به‌سمت سایر کشورهای منطقه برود و اصطلاحاً باعث فرار سرمایه از ایران به سایر کشورها می‌شود که همین امر موجب مریضی اقتصاد و افزایش مشکلات اقتصادی می‌شود!!

چرا مسئولین کشورهای دیگر زیر پای سرمایه‌گذاران فرش قرمز می‌اندازند و دست آنها را می‌بوسند اما برخی از مسئولین ما نه‌تنها به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بی‌اعتنایی می‌کنند بلکه به‌جای فرش قرمز، پوست موز زیر پایشان می‌گذارند تا با کله به زمین بخورند؟!! چرا؟ واقعاً دلیل این کارها چیست؟ آیا این اعمال چیزی به‌جز خیانت به ایران و ایرانی است؟

علیپور در ادامه به موردی اشاره کرد و گفت: به‌طور مثال، چند روز پیش اینجانب در جریان موردی از همین بی‌مهری و چوب لای چرخ گذاشتن لای چرخ سرمایه‌گذاران خارجی قرار گرفتم که پس از شنیدن موضوع و رؤیت اسناد و مدارک و ادله، بسیار مکدر و متأسف شدم و هیچ پاسخی به‌جز اظهار تأسف از دستم برنیامد اما قول دادم که تا جایی که قوانین اجازه می‌دهد این مورد را پیگیری کنم و به گوش مسئولین ذی‌ربط کشور برسانم.

سرمایه‌گذاری از کشور قطر که اصل و نسب ایشان ایرانی است، مشتاق سرمایه‌گذاری در استان بوشهر می‌باشد تا زمانی که زنده و در قید حیات می‌باشد بتواند دین خودش را به کشور آبا و اجدادی‌اش ادا کند. باتوجه به اینکه استان بوشهر چندان هتلی ندارد و تا آنجایی که بنده اطلاع دارم حداقل هتل خوب و تازه‌ساز و مرتبی ندارد که هنگام اقامت میهمانان علی‌الخصوص خارجی‌ها بتوانند آبرومندانه از میهمانان پذیرایی کنند، از همین رو سرمایه‌گذار تصمیم بر آن دارد در عسلویه که مرکز نفت ایران است و فاقد هتل خوب می‌باشد، هتلی بزرگ و مرتب بسازد و در ادامه نسبت به جاده‌سازی و ایجاد امکانات دیگر در آن منطقه و استان اقدام نماید.

سبزعلیپور گفت: در زمان حاضر وقتی که عربهای پولدار می‌خواهند به جنوب ایران سفر کنند، چون از بوشهر تا هرمزگان هتل خوب 4 و 5 ستاره‌ای وجود ندارد و همه هتلهای خوب جنوب کشور در بندرعباس ساخته شده‌اند، از همین رو میهمانان پولدار عرب با روستاییان ارتباط برقرار می‌کنند تا برایشان آلاچیق شیک در بیابان احداث کنند تا در مدت حضور در آن منطقه در آنجا اقامت کنند!! واقعاً زشت و سؤال‌برانگیز است!! آیا با این وضعیت می‌خواهیم پول دربیاوریم و اقتصاد کشور را توسعه دهیم؟

حال چنانچه کسی می‌خواهد در زمینه خدمات رفاهی در منطقه جنوب به‌ویژه در استان بوشهر و منطقه ویژه عسلویه سرمایه‌گذاری کند، چرا اذیتش می‌کنید؟ استاندار محترم چه نقشی در این زمینه و توسعه استان دارد؟ رئیس منطقه ویژه اقتصادی عسلویه چه وظایف و نقشی در توسعه عسلویه دارد؟ چرا مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی را پیگیری نمی‌کنند؟ چرا سرمایه را از استان به دیگر کشورهای منطقه فراری می‌دهند؟

تا آنجایی که شنیده و اسناد و مدارک را دیده‌ام، همین سرمایه‌گذار در حال ساخت بزرگترین کلینک درمانی ایرانیان در دوحه قطر نیز می‌باشد تا با تیم پزشکی و کادر درمانی که از ایران به آن کشور خواهند رفت، آن مجموعه را افتتاح و مدیریت نمایند.

سؤال اصلی و دردناک این است که سنگ‌اندازی مسئولین در برابر سرمایه‌گذاران خارجی در بوشهر با چه نیتی است؟ چرا دوست ندارند استان خودشان و منطقه جنوب ایران آبادتر شود و پای سرمایه‌گذاران و پولداران بیشتری به آن منطقه باز شود تا موجب شکوفایی اقتصاد منطقه و ایجاد امنیت اقتصادی و ایجاد اشتغال و درآمد برای ساکنین گردد؟!!

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه ضمن حمایت همه‌جانبه این مرکز از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با سرمایه‌گذاری خویش می‌خواهند این مهم را به اثبات برسانند که در اوج مشکلات و همچنین در اوج تحریمهای آمریکایی و جنگ اقتصادی، باز هم به کشورمان ایمان و اطمینان دارند و می‌توانند کارهای بزرگی را در شأن ایران و ایرانی، آن‌هم با تکیه بر دانش و تکنولوژی ایرانی انجام دهند که خود گامی بلند در جهت تبیین سیاستهای مقام معظم رهبری، تحقق "شعار سال" و اجرای "اقتصاد مقاومتی" می‌باشد. سرمایه‌گذاران بزرگ به‌نوعی بسترساز سایر سرمایه‌گذاران می‌شوند و راه را برای دیگر فعالان اقتصادی هموار می‌نمایند و به‌زودی شاهد رقابت بین استانها و شهرهای بزرگ و کوچک ایران بر سر اجرای پروژه‌های تولیدی، خدماتی، درمانی و… خواهیم بود اما بشرط و شروطها و آن اینکه حمایت واقعی و قلبی دولت محترم پشت‌سر این عزیزان باشد زیرا حمایت واقعی دولت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، قطعاً نوعی رقابت سرمایه‌گذاری در ایران آن‌هم در اوج تحریمها را به‌وجود خواهدآورد و راه را برای ورود سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور نیز هموار خواهد نمود اما بی‌مهری و نامهربانی با سرمایه‌گذاران و کارآفرینان موجب خواهد شد سرمایه‌ها از ایران فراری شود و دولت در حل مشکلات و معضلات اقتصادی کشور تنها بماند که امیدوارم تدبیر جناب آقای رئیسی ریاست محترم جمهوری جدید کشورمان، بیش از پیش بر دل سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی کشورمان بتابد.

ضمناً در پایان از مسئولین استان بوشهر به‌ویژه استاندار محترم، رئیس منطقه ویژه عسلویه، رئیس بنیاد مسکن استان و سایر مقامات ذی‌ربط آن استان درخواست می‌کنم به بحث سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و شخصاً از سرمایه‌گذاران با گشاده‌رویی استقبال نمایند و مشکلات آنان را نیز شخصاً و به‌طور خاص پیگیری کنند تا هرچه زودتر شاهد رونق و شکوفایی اقتصاد استان بوشهر و منطقه عسلویه باشیم و از فرار سرمایه و سرمایه‌گذاران هم جلوگیری نماییم.

انتهای پیام/+

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا