سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

نام و جزئیات پردازنده‌های نسل پانزدهم تا هفدهم اینتل افشا شد

چند روز پیش بود که اینتل از نقشه راهش تا سال ۲۰۲۵ پرده برداشت. در این نقشه راه بیشتر روی نام فناوری ساخت پردازنده‌های این کمپانی تمرکز شده بود. اما حالا اطلاعات جدیدی منتشر شده که نه تنها نام پردازنده‌های اینتل را تا سال ۲۰۲۵ مشخص می‌کند، بلکه جزئیاتی از آن‌ها هم در اختیارمان قرار می‌دهد.

یکی از اعضای انجمن وب‌سایت «Anandtech» چنین اطلاعاتی را به اشتراک گذاشته. طبق این اطلاعات و البته همانطور که می‌دانیم، اینتل در فصل پایانی امسال و فصل اول ۲۰۲۲ پردازنده‌های نسل دوازدهم آلدر لیک را روانه بازار می‌کند که به نظر می‌رسد عملکردی ضعیف‌تر از رقبایش دارد.

پردازنده‌های اینتل

اواخر سال ۲۰۲۲ با پردازنده‌های رپتور لیک روبه‌رو می‌شویم که ظاهرا تا ۱۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی‌اش دارد. این پردازنده‌ها با پیکربندی ۸ و ۱۶ هسته‌ای از راه می‌رسند و دوباره اینتل را به دور رقابت برمی‌گردانند، البته AMD و اپل هم در این مدت بیکار نخواهند بود.

پس از آن در سال ۲۰۲۳ با پردازنده‌های Meteor Lake روبه‌رو می‌شویم که احتمالا اولین چیپلت‌های واقعی اینتل خواهند بود. این تراشه‌ها را اینتل و TSMC می‌سازند و ابعاد نود آن‌ها کاهش می‌یابد، اما طبق اعلام منبع این اطلاعات، AMD با معماری +Zen 4 یا Zen 5 از اینتل پیشی می‌گیرد.

پردازنده‌های اینتل

به سراغ پردازنده‌های نسل پانزدهم اینتل می‌رویم که ظاهرا با نام Arrow Lake از راه می‌رسند. برای اولین بار است که با چنین نامی روبه‌رو می‌شویم و ظاهرا در پیکربندی با حداکثر ۴۰ هسته (۸ هسته بزرگ + ۳۲ هسته کوچک) وارد بازار می‌شوند. منبع این اطلاعات مدعی شده که عملکرد این پردازنده‌ها مشابه محصولات AMD خواهد بود، اما اپل در بخش بهره‌وری باز هم برنده است. این پردازنده‌های اینتل احتمالا اواخر ۲۰۲۳ از راه می‌رسند.

نسل بعدی که اواخر سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسد، Lunar Lake نام دارد و ظاهرا با لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC به تولید می‌رسد. انتظار می‌رود این نسل به گونه‌ای طراحی شود که هم از نطر عملکرد و هم مصرف انرژی، هم‌رده پردازنده‌های AMD و اپل باشد یا اینکه آن‌ها را شکست دهد.

در پایان با پردازنده‌های نسل هفدهم اینتل روبه‌رو هستیم که نام Nova Lake را یدک می‌کشند و سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ از راه می‌رسند. ظاهرا این نسل بزرگترین تغییر معماری را از زمان معرفی معماری Core در سال ۲۰۰۶ تجربه خواهد کرد.

به نظر می‌رسد این معماری از پایه مشابه رایزن AMD ساخته می‌شود و نسبت به نسل قبلی‌اش یعنی Lunar Lake تا ۵۰ درصد عملکرد بالاتری دارد.

اینتل چنین اطلاعاتی را منتشر نکرده، بنابراین نمی‌توان کاملا به آن اعتماد کرد. با این حال می‌تواند یک دید از پردازنده‌های آینده این شرکت به ما بدهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا