سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

اتاق فرار یا اسکیپ روم در ایران

صنعت اسکیپ روم حدود ۴ یا ۵ سال است که وارد کشور ما شده و در این مدت کوتاه مسیر طولانی پیشرفت را با سرعت بسیار زیادی طی کرده است. در این مقاله سعی داریم علل این پیشرفت شگرف را با هم مرور کنیم. اما قبل از شروع باید توضیح بدهیم که اساسا اتاق فرار یا اسکیپ روم چیست؟

اتاق فرار یا اسکیپ روم چیست؟

اتاق فرار یک بازی گروهی است که زیر مجموعه بازیهای دنیای واقعی (Real Life Games) قرار میگیرد. در این بازیها بازیکنان به جای اینکه به صورت مجازی یا ویدیویی و یا با استفاده از مهره وارد دنیای بازی شوند، با فیزیک کامل بدن خود به دنیای بازی میروند و با انجام ماموریتهایی که بر عهده آنها گذاشته شده، در مدت مشخصی باید از اتاق فرار کنند.

ورود اسکیپ روم به ایران

این فعالیت در سال ۹۴ وارد کشورما شد. در بدو ورود شاید به علت کمتر بودن مجموعه های فعال در این زمینه، مدت طولانی ای، چیزی حدود سه چهار سال، طول کشید تا این فعالیت تبدیل به یک سرگرمی وسیع در کشور ما شود. بار عظیم این گسترش در بین مخاطبان سرگرمی (در واقع تمام مردم) هم بر عهده خودشان بوده، و شاید به همین علت است که این همه گیری به این شکل نمایی بین مخاطبان و حتی بازیسازان صورت گرفته است.

عوامل موثر در کیفیت اتاق فرار

اگر بخواهیم یک اتاق فرار را از لحاظ کیفی مورد بررسی قرار دهیم ابتدا باید به اجزای تشکیل دهنده یک اتاق به شکل مجزا نگاه کنیم و سپس پیوستگی بین این اجزا را بسنجیم.

اجزای تشکیل دهنده اسکیپ روم

-سناریو

اتفاقات و حوادث هر بازی در یک بستر و یک دنیای به خصوص به وقوع میپیوندد. در این دنیا اتفاقی رخ داده و یا قرار است رخ بدهد و همینجاست که بازیکن وارد ماجرا میشود. سناریو علت حضور بازیکن در این دنیا را شرح میدهد و وظایف او در این دنیا را شرح میدهد.

-دکور

از اساسی ترین و البته جذاب ترین بخش های هر اتاق فرار دکور آن است. دکور در ابتدا باید همسو و هم راستا با سناریو و دنیای بازی باشد، و در قدمهای بعدی میتواند راوی قسمتی از ماجرا باشد و یا در روند اجرای بازی کمکی به بازیکن کند و…

-موسیقی وافکت های صوتی

موزیک و به طور کلی صداهایی که در محیط بازی از آنها استفاده میشود، میتوانند بهترین کمک را به ساختن فضا و تجربه ای بهتر برای بازیکن را فراهم کنند. مثلا پخش شدن صدای جیرجیرک در یک محیط تاریک میتواند حس شب و یا خارجی بودن فضا را بهتر به بازیکن منتقل کند.

-معما

معما از المانهای اصلی هر اتاق است و بخش بزرگی از بازی بودن یک اتاق فرار بر عهده آنهاست. معماها باید متناسب با موضوع اصلی، در عین حال متنوع، دارای روش های حل مختلف و …. باشند.

-اکت و نمایش

نمایش از اجزای اصلی سازنده یک اسکیپ روم نیست اما میتواند تاثیر بسیاز زیادی در کیفیت یک اتاق بگذارد و به همین علت در انتهای این لیست آمده است.

پیشرفت اسکیپ روم یا اتاق فرار در ایران

طی سالهای اخیر و با افزایش تعداد اتاقها، کیفیت بازیها نیز به همان نسبت رو به بالا و پیشرفت بوده است که شاید همین گسترش تعداد بازیها و به سبب رقابت ایجاد شده، بازیسازان برای موفقیت در بازار راهی جز بیشتر کردن کیفیت بازیهای جدید، پیش روی خود نمیدیدند. اما همانطور که بالاتر گفتیم و در بررسی اجزای تشکیل دهنده یک اتاق، ما امروزه شاهد سناریوهای تالیفی ای در اتاق های فرار هستیم که هرکدام به تنهایی پتانسیل تبدیل شدن به یک کتاب یا سریال یا فیلم را دارند.

در دکورها شاهد خلاقیت هایی هستیم که نشانگر ورود معماران و سازندگان خلاق به این صنعت است، چون شاید تنها فرصت آنها برای ساخت فضاهایی است که هرگز خارج از این صنعت فرصت طراحی و ساخت آن را پیدا نمیکنند.

در موسیقی بازیهایی داریم که از سازندگان موسیقی برای طراحی موزیک اختصاصی متناسب با دکور و سناریو کمک گرفته اند و حقیقتا که این موزیکها به شکل دیگری فضا را برای بازیکنان زنده کرده اند. اما اکت و نمایش که پیشتر هم گفته بودیم از اجزای سازنده بازی نیستند، به حدی پیشرفت چشمگیری داشته اند و این روزها به قدری حرفه ای و پخته اجرا میشوند که مارا مجاب کردند حتما این موضوع را نیز در این مقاله در نظر بگیریم.

یک بازی بدون اکت، هیچ مشکل و ایرادی ندارد، اما حضور اکتورها در فضای بازی به مقاصد مختلف، میتواند جنبه دیگری به بازی ببخشد. در ابتدای ورود این صنعت به کشورمان، اکت ها صرفا با ماسک های ترسناک و جهت ترساندن بازیکن استفاده میشدند، اما در این روزها حضور اکتورهایی با گریمهای سنگین و صرفا جهت پیش بردن بخشی از سناریو تبدیل به یک امر همه گیر در بین بازیها شده است.

در این بین بازیهایی از اکتورها برای ایجاد دیالوگ، تعامل و یا اینتراکشن با بازیکنان استفاده میکنند، طی این تعاملات بازیکنان قسمتهایی از سناریو را متوجه میشوند، ‌برای حل معماها کمک هایی میگیرند و با دنیای بازی ارتباط عمیق تری برقرار میکنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا