سرور مجازی
فضای مجازی

دولت روحانی مسکن را با افزایش 9 برابری قیمت تحویل رئیسی داد

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مصطفی‌ قلی خسروی با بیان این که دولت حسن روحانی بازار مسکن را با رشد حدود 9 برابری قیمت به دولت سیزدهم تحویل می‌دهد، اظهار کرد: بانک‌ها با خرید ده‌ها واحد مسکونی به گرانی بازار دامن زدند، افزود: این در حالی است که آقایان دنبال سلطان و مافیای مسکن در جاهای دیگر می گردند.

وی طرح مجلس درخصوص تفکیک وزارت راه و شهرسازی را مناسب دانست و گفت: طی حدود یک دهه گذشت که مسکن و راه در یک وزارتخانه ادغام شدند بخش مسکن مغفول مانده و در سایه حمل و نقل قرار گرفته است. امیدواریم با جدایی مسکن از راه و تحقق ساخت یک میلیون خانه در سال، مقداری تعادل در بازار مسکن ایجاد شود.

وی در ادامه با اشاره به این‌که اتحادیه مشاوران املاک طبق قانون نظام صنفی هیچ چیز در اختیارش نیست. مثل اداره راهنمایی و رانندگی یک گواهینامه می‌دهد که اگر تصادف شود، بنزین گران شود یا قیمت خودرو بالا برود به اداره راهنمایی و رانندگی ربطی ندارد.

وی افزود: قانون نظام صنفی صراحتا موضوع و اهداف اتحادیه را «انجام وظایف مقرر در قانون و مقررات نظام صنفی، حمایت و حفظ حقوق صنفی اعضا، ایجاد و تحکیم اصول همکاری بین افراد صنفی، تلاش برای بهبود محیط کسب و کار، تعامل با دستگاههای دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و بخش خصوصی در راستای وظایف و اختیارات خود، همچنین تلاش در راستای ارتقای کیفی خدمات‌رسانی به مردم و اطلاع‌رسانی مناسب رسیدگی به شکایات دریافتی» عنوان کرده است.

خسروی گفت: حال این سوال پیش می آید که اتحادیه املاک برای خدمات‌رسانی به مردم چه اقداماتی انجام داده است. دهها خدمت ارایه داده و ارایه می دهیم که ایجاد کد رهگیری، تاسیس دانشگاه و بازرسی از دفاتر املاک فقط سه مورد آن است. کد رهگیری را ایجاد و شش ماه تلاش کردیم تا در تمام کشور این موضوع را آموزش دهیم. جمع کردن مبایعه‌نامه‌ها از گذر نوروزخان با کمک اماکن اقدام دیگر ما بود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک، تاسیس دانشگاه برای ارتقای سطح علمی مشاوران املاک در سال 1390 را خدمت دیگر اتحادیه دانست و گفت: از زمان تاسیس دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه املاک، سطح دانش حقوقی مشاوران به طرز قابل توجهی افزایش یافته و رشته‌های حقوق ثبتی، مشاور املاک، شورای حل اختلاف و حقوق صنفی در این دانشگاه تدریس می‌شود. حدود 90 درصد فارغ‌التحصیلان جذب دفاتر املاک می‌شوند و خوشبختانه هم‌اکنون بیش از 30 درصد مشاوران املاک تهران از تحصیلات مرتبط برخوردارند.

قلی خسروی تصریح کرد: علاوه بر دانشگاه، کلاسهای آموزشی برای فعالان دفاتر املاک برگزار می‌کنیم تا کسانی که تحصیلات عالیه ندارند با مبانی شغل خود آشنا شوند. آموزش‌های ما در زمینه احترام به مراجعه کنندگان، عدم دریافت بیعانه و بسیاری موارد دیگر است که مردم به وضوح تفاوت خدمات در دفاتر مشاور املاک را نسبت به گذشته احساس می‌کنند.

وی با اشاره به فعال‌سازی کمیسیون حل اختلاف گفت: رسیدگی به شکایات در این کمیسیون، کمتر از 15 روز انجام می شود؛ مگر مشکلات متعاملین در میان باشد که از دست ما خارج است. کمیسیون بازرسی را فعال کردم تا از فعالیت افراد بدون پروانه کسب جلوگیری شود. به اذعان اداره اماکن، اتحادیه املاک بالاترین تعطیلات و پلمپ را دارد.

وی با اشاره به این‌که مشاوران املاک مسئولیتی در رابطه با رشد قیمت مسکن ندارند، گفت: همواره در طول 20 سال فعالیت خود تلاش کردم از بیان صحبتهایی که بازار را به تشنج می‌کشاند در سطح رسانه‌ها خودداری کنم و به همین دلیل خود را در برابر سیبل انتقادات قرار دادم.

وی بیان کرد: بیش از 12 هزار مشاور املاک در تهران فعالیت می‌کنند و در چنین جامعه گسترده‌ای بروز تخلف اجتناب ناپذیر است. مسئله مهم این است که از طرق مختلف همچون بازرسی، پلمپ دفاتر، ارجاع به شورای حل اختلاف و دیگر ابزارهای بازدارنده سطح تخلفات را کاهش داده‌ایم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: وقتی یک فروشنده لوازم خانگی جنس خراب به مردم بفروشد یا گوشه بشقابی لب‌پر شود یک هفته پلمپ برای واحد صنفی متخلف در نظر می‌گیرند. در صنف ما هم اگر شخصی کلاهبرداری کند مغازه‌اش یک هفته پلمپ می‌شود. در حالی که مسکن مهمترین دارایی خانوارها است و باید تنبیهاتی متناسب با این کالای ارزشمند برای تخلفات تعیین شود. تمام اختیارات را از ما گرفته‌اند بعد می‌گویند چرا در فلان دفتر املاک تخلف صورت گرفته است.

قلی خسروی تاکید کرد: هیچ بخشی از مسئولیت من ارتباطی با نوسانات اقتصاد کلان و جهش قیمتها در بازار مسکن ندارد. آقایانی که بعضا در رسانه‌ها، مشاوران املاک را عامل گرانی معرفی می‌کنند به نظر من یک بار هم قانون نظام صنفی را مطالعه نکرده‌اند. بارها گفته‌ایم گرانی به ضرر صنف ما است. اگر قیمت خانه پایین بیاید معاملات افزایش پیدا می‌کند و به نفع مشاوران املاک است؛ برعکس، هرچه قیمتها بالا برود رکود ایجاد می‌شود. این موضوع بدیهی را هر کودک خردسالی می‌داند اما تعجب می‌کنم چرا عده‌ای بر اشتباه خود در این مساله اصرار دارند و می گویند مشاوران املاک به رشد قیمت یا افزایش اجاره‌بها دامن می‌زنند.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا