سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

توسعه آزمایش خون و ادرار جدیدی که به تشخیص زودهنگام سرطان کمک می‌کند

دانشمندان بریتانیایی با هدف تشخیص سریع‌تر و البته ساده‌تر سرطان، به نتایج اولیه امیدوارکننده‌ای برای تست‌های غربالگری این بیماری دست یافته‌اند که به موجب آن می‌توان با آزمایش خون و ادرار، جهش‌های میکرو DNA را شناسایی کرد.

تشخیص سرطان در مراحل اولیه بیماری یکی از موضوعات مهمی است که مورد توجه متخصصان قرار دارد. معمولا برای تشخیص سرطان،‌ خون و ادرار فرد آزمایش می‌شود تا نشانگرهای زیستی نشان‌دهنده انواع مختلف سرطان مورد بررسی قرار بگیرند.

فناوری معرفی شده توسط این تیم تحقیقاتی به عنوان DNA بدون سلول یا cfDNA شناخته می‌شود که قطعات کوچکی از DNA جهش یافته است که پس از مرگ سلول‌ها وارد جریان خون می‌شود. در مورد مرگ سلول‌های توموری، این جهش‌ها ممکن است مشابه جهش‌هایی باشند که در تومور اولیه دیده می‌شوند. در نتیجه آزمایش خون و ادرار می‌تواند به عنوان ابزاری برای غربالگری سرطان مورد استفاده قرار گیرد.

این روش تشخیصی به بررسی جهش‌های ژنتیکی برای تشخیص سرطان مثانه، سرطان پروستات و سه پروتئین تشخیصی سرطان لوزالمعده منجر می‌شود. همچنین آزمایش خون و ادرار می‌تواند سایر نشانگرهای زیستی که سرطان ریه را از طریق ادرار تشخیص می‌دهد، شامل شود.

اواخر خردادماه نیز متخصصان ژاپنی نتایج اولیه تحقیقات خود را برای تشخیص تومور مغزی از طریق آزمایش ادرار ساده منتشر کردند. اکنون دانشمندان بریتانیایی نیز به نتایج مشابهی برای تشخیص سرطان از طریق آزمایش ادرار دست یافته‌اند.

محققان کمبریج گام‌های اولیه و مرحله آزمایشی را برای بررسی این راهکار برداشته‌اند و وضعیت هشت بیمار مشکوک به تومور مغزی را بر اساس نتایج MRI مورد بررسی قرار داده و نمونه‌های خون، ادرار و مایع مغز نخاع آنها را بررسی کردند. برای بررسی جهش‌ها و تشخیص cfDNA مربوط به تومور، از ۱۰ نمونه خون گرفته شده از ۱۲ مورد و ۱۰ نمونه ادرار از ۱۶ مورد و هفت نمونه از ۸ نمونه مایع مغز نخاع این راهکار جدید را امیدوارکننده نشان دادند.

همچنین تیم در آزمایش دیگری از توالی ژنوم برای تجزیه و تحلیل cfDNA ناشی از تومور مغزی کمک گرفتند. از بین ۳۵ داوطلب شرکت‌کننده در این بررسی، ۲۷ مورد اختلال غیر بدخیم را نشان می‌داد. در مرحله بعد، محققان قصد دارند اثربخشی این روش را با MRI نیز مقایسه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا