سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

شرکت AMD روی پردازنده جدیدی با گرافیک RDNA 1 کار می‌کند

طبق کد درایور در لینوکس ۵.۱۵، به نظر می‌رسد AMD مشغول توسعه پردازنده جدیدی است که از گرافیک مجتمع مبتنی بر معماری RDNA 1 بهره می‌برد.

طبق گزارشی جدید، این پردازنده مجهز به پردازشگر گرافیکی اسم رمز «Cyan Skillfish» را یدک می‌کشد و احتمالا مصرف‌کنندگان عادی را هدف قرار می‌دهد، با این وجود استفاده از گرافیک با معماری نسل اول RDNA 1 تا حدودی عجیب است.

پردازنده‌های AMD مجهز به پردازشگر گرافیکی در چندین نسل گذشته به معماری وگا مجهز شده‌اند، معماری که در سال ۲۰۱۷ از راه رسید. حتی جدیدترین APUهای این کمپانی تحت سری رایزن ۵۰۰۰G هم از گرافیک Vega 8 بهره می‌برند.

با وجود چنین موضوعی، طبق شایعات و نقشه راه افشا شده، AMD برای نسل آینده پردازنده‌هایش می‌‌خواهد از گرافیک RDNA 2 استفاده کند. انتظار می‌رود این معماری تغییراتی داشته باشد تا عملکردش نسبت به آنچه در گرافیک‌هایی مانند RX 5700 XT دیده‌ایم، بهبود یابد. در حال حاضر گرافیک وگا مجتمع AMD در مقایسه با نمونه مورد استفاده در رایزن ۲۰۰۰G عملکرد بهتری دارد.

نقشه راه پردازنده AMD

تا به امروز AMD از پردازنده‌ای با معماری گرافیکی RDNA 1 یا RDNA 2 رونمایی نکرده و تنها شاهد استفاده از آن در کنسول‌های سونی و مایکروسافت بوده‌ایم. بنابراین احتمالا پردازنده آینده AMD اولین محصول مصرفی با این معماری گرافیکی باشد.

احتمالا محصول جدید AMD یک پردازنده پایین‌رده توکار باشد که به علت ابعاد کوچکتر معماری RDNA 1، هزینه تولید پایین‌تری خواهد داشت. دستگاه‌های مورد هدف AMD نیازی به قدرت بالایی ندارند و هزینه برایشان بااهمیت‌تر است.

این احتمال هم وجود دارد که Cyan Skillfish به لپ‌تاپ‌ها یا سایر دستگاه‌های قابل حمل راه پیدا کند، البته شانس چنین موضوعی کم است. محصولاتی مانند Steam Deck ولو نشان می‌دهند که قدرت گرافیکی بالا برای کاربران اهمیت دارد و می‌تواند شانس فروش آن‌ها را افزایش دهد. بنابراین احتمالا تنها برخی سیستم‌های توکار به پردازنده جدید AMD مجهز خواهند شد، سیستم‌هایی که نیازی به قدرت بالایی ندارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا