سرور مجازی
فضای مجازی

عدم توجه به ماهیت خلق پول یکی از ایرادات طرح بانک مرکزی مجلس است

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کلیات طرح قانونی بانک مرکزی در اردیبهشت ماه امسال در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و جهت بررسی جزئیات آن (شور دوم) به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع داده شد. این طرح مخالفان و موافقان جدی داشته و محل مناقشه بسیار است.

به همین منظور «حلقه بانکداری مقاومتی مرکز رشد» با همکاری «هسته بانکداری مرکزی اسلامی» دانشگاه امام صادق علیه السلامسلسله جلسات نقد و بررسی طرح بانک مرکزی مجلس را در دستور کار خود قرار داده است. جلسه اول از این سلسله نشست های تخصصی با حضور حجت الاسلام دکتر مصباحی مقدم عضو شورای فقهی بانک مرکزی،جلسه دوم با حضور دکتر میثم خسروی کارشناس مرکز پژوهش های مجلس و جلسه سوم با حضور دکتر حسین عیوضلو عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد. در ادامه این سلسله نشست ها جلسه چهارم با حضور حجت الاسلام دکتر معصومی نیا استاد اقتصاد و بانکداری اسلامی در تاریخ 23 تیر 1400 برگزار شد.

معصومی نیا پس از بیان تغییر و تحولات طرح بانکداری در مجلس و انتقاد به روش نگارش طرح مذکور از حیث تشتت آراء در نسخه های مختلف طرح و صرف هزینه و وقت بسیار، به برخی از چالش های طرح بانک مرکزی مجلس اشاره کرد.

مدیرگروه اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی پس از معرفی ساختار پیشنهادی بانک مرکزی در طرح مجلس و هیئت عالی به عنوان بالاترین رکن در بانک مرکزی که از سه عضو اجرایی (رئیس کل، معاون سیاستگذاری پولی و معاون سیاستگذاری ارزی) و شش عضو غیراجرایی (متخصص اقتصاد پولی و بانکداری) تشکیل شده است، بیان کرد: این شش نفر قدرت مطلق داشته و رئیس کل نیز مجری حرف های این افراد است و اگر خلاف نظرات آن ها عمل کند منجر به عزلش می شود. انتخاب و تایید این شش نفر با رئیس جمهور است اما طبیعی ست که بانک های خصوصی در انتخاب آن ها لابی خواهند کرد و کنترل بانک مرکزی و اقتصاد کشور را در سیطره خود می گیرند. مدرک تحصیلی این افراد مشخص نشده و لزومی به آشنابودن آن ها با اقتصاد و بانکداری اسلامی نیست. فرایند عزل آنان به شدت دشوار است در عین این که عملا به هیچ جا پاسخگو نیستند.

وی در ادامه افزود: در وضع موجود بانک مرکزی ذیل دولت است و تبدیل به صندوق دولت شده و دولت از آن سوء استفاده می کند. این وضع قطعا نامطلوب و غلط است اما راهکار اصلاح این وضعیت نباید این طور شود که به شش نفر متخصص اقتصاد و بانکداری (با همه توضیحات پیشین) اختیار و استقلال کامل داده شود در عین این که پاسخگو هم نباشند.

حجت الاسلام معصومی نیا یکی دیگر از ایرادات اصلی این طرح را عدم توجه به ماهیت خلق پول دانست و این چنین بیان کرد: «عمده ادبیات بانکداری اسلامی در کشور مبتنی بر نظریه واسطه وجوه بودن بانک هاست و همین رویکرد در طرح نیز مشاهده می شود و این خطای بزرگی است. شومپیتر جمله قشنگی دارد به این مضمون که «اگر سیاست گذار ماهیت پول را نفهمد فاجعه پدید می آید.» همچنین طرح مجلس راهکاری برای جلوگیری از خلق پول بی ضابطه بانک ها ارائه نداده است.

وی در نهایت این طرح را فرصت سوزی و یک قدم به عقب توصیف کرد و معتقد بود که «اگر قانون بانکداری بدون ربا به همراه آیین نامه های آن واقعا به درستی و به طور کامل اجرا شود به مراتب از طرح مذکور بهتر خواهد بود.»

انتهای این جلسه نیز به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.

نشست های تخصصی نقد و بررسی طرح بانک مرکزی مجلس ادامه داشته و از طریق کانال مرکز رشد در پیام رسان بله (@Rushdisu) اطلاع رسانی می شود.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا