سرور مجازی
اخبار آی تی

پیشنهاد بخش نجوم آماتوری کشور به مسؤولان رصدخانه ملی

مهندس مسعود عتیقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وجود پتانسیل‌های علمی در هر کشوری می‌تواند منشأ حرکت‌های نو و گام‌های رو به جلو برای بخش‌های علمی آن کشور و حتی جهان باشد.

وی با تاکید بر اینکه در دانش اخترشناسی، وجود و در اختیار داشتن رصدخانه‌های پرتوان که از دقت بالایی در مطالعات رصدی برخوردار باشند، یک امتیاز محسوب می‌شود، ادامه داد: سالیان درازی است که در کشورمان با زحمات شبانه روزی برخی از اساتید پیشکسوت، سایت یابی و بررسی شرایط اقلیمی و تعیین موقعیت مکانی مناسب برای احداث رصدخانه ملی ایران صورت گرفته و در نهایت سایت تایید شده فعلی در ارتفاعات گرگش در استان اصفهان (در نزدیکی کاشان) مورد تایید قرار گرفته است.

عتیقی خاطر نشان کرد: هر چند که در دنیا رصدخانه‌های حرفه ای با ابعاد بزرگ متعلق به کشورهای پیشرفته اروپایی و امریکایی و حتی کشورهایی چون ژاپن، در امریکای جنوبی و مناطقی از شیلی (با توجه به ویژگی‌های اقلیمی و مکانی این کشورها) مستقر شده و کمتر در کشور مبدأ، این امکانات وجود دارد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه کرد: در کشورمان از سال‌های گذشته توسط اساتید محترم بر وجود رصدخانه و با قطر آینه بزرگ تاکید شده است که در نهایت در ماه‌ها و روزهای گذشته شاهد افتتاح بخش‌هایی از این طرح بزرگ بودیم.

وی تاکید کرد: طی دو دهه اخیر انجمن نجوم آماتوری ایران با پرهیز از پرداختن به حاشیه‌های موجود، همواره با تکیه بر همدلی و همکاری مجموعه‌ها و مراکز فعال علمی کشور، موضوعات را دنبال کرده است، اما اگر از حواشی افتتاحیه اخیر رصدخانه ملی بتوان گذشت، امیدواریم در آینده نه چندان دور این زحمات به نتیجه مطلوب برسد و رصدخانه‌ای در خور و با قابلیت‌های لازم راه‌اندازی شود؛ نباید از نظر دور داشت که در بسیاری از نقاط دنیا در کنار رصدخانه با قطر آینه بزرگ، رصدخانه‌هایی در سطوح مختلف و با تجهیزات کوچکتری نیز تعبیه می‌شود تا اقشار مختلف جامعه و به ویژه آماتورهای آن کشور به آن دسترسی داشته باشند.

عتیقی خاطر نشان کرد: این انتظار می‌رود که در رصدخانه ملی ایران نیز چنین پیش بینی‌هایی به عمل آمده و فرصت‌های مساوی برای جامعه آماتوری فراهم باشد، کما اینکه در گفت‌وگوهای قبلی مسؤولان این طرح بزرگ ملی، به این مهم اشاره شده است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اظهار کرد: قدر مسلم آنکه فرهنگ‌سازی مقدم بر علم است و جامعه نجوم آماتوری کشور طی سالیان گذشته همواره تلاش کرده تا با ایجاد انگیزه در نوجوانان و جوانان، آنها را به تحصیل در رشته‌های علوم پایه و از جمله در گرایش‌های مختلف ستاره‌شناسی علاقه‌مند کند.

وی یادآور شد: بنابراین کمک و همراهی با انجمن‌ها و گروه‌های آماتوری کشور در کنار طرح بزرگ رصدخانه ملی، می‌تواند زمینه ساز روی آوری نوجوانان و جوانان به گرایش‌های مختلف اخترشناسی و تحصیلات آکادمیک در این زمینه باشد.

عتیقی در پایان تاکید کرد: نکته قابل توجه آن است که دسترسی بخش‌های آماتوری کشورمان به امکانات این رصدخانه باید به گونه‌ای باشد که استفاده از آن برای تمامی انجمن‌ها، گروه‌ها و مراکز، با فرصت‌های مساوی و به دور از تبعیض و مشکلات جنبی فراهم شود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا