سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

دیجی‌تک: طرح صیانت مجلس برای فضای مجازی با کاربران و کسب و کارها چه خواهد کرد؟

نامش در ابتدا «طرح صیانت کاربران در فضای مجازی» بود و حالا چند وقتی است که اسم جدیدی بر دوش می‌کشد: «قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی». کارشناسان اما باور دارند هیچ یک از این اسامی به طرح و مفاد آن نمی‌چسبد و آن را بیشتر طرحی تحدیدی و تهدید کننده می‌دانند که هم محدودیت به بار می‌آورد و هم کسب و کارها را مورد تهدید قرار می‌دهد.

تماشای ویدیو در یوتوب دیجیاتو:

تماشای ویدیو در آپارات دیجیاتو:

چندی پیش طرح مجلس با وجود تمام حواشی که داشت و انتقاداتی که به آن شد و حتی بیش از ۸۰۰ هزار علیه آن توسط کاربران امضا شد، در نهایت با اثرگذاری اصل ۸۵ روی آن، به کمیسیون تخصصی راه یافت تا در ادامه کار مجلس مورد بررسی قرار بگیرد. اما این طرح دقیقا چه چیزهایی را مورد هدف قرار داده و قرار است چه کاری با فضای مجازی و کاربران آن (اعم از کاربر نهایی و کسب‌وکارها) کند؟

موارد متعددی در طرح مجلس وجود دارد که مورد انتقاد کاربران و مدیران حوزه فاوا قرار گرفته و پیش از این تعدادی از آنها در دیجیاتو منتشر شده است. عده‌ای طرح مذکور را ناقض حقوق شهروندی می‌دانند عده‌ای نیز تبعات آن را فاجعه آفرین خواندند و تعداد زیادی کسب و کار داخلی نیز تاکید دارند که طرح مجلس حتی به ضرر پلتفرم‌های بومی خواهد بود. ابعاد و گستره تاثیرات این طرح به حدی است که گفته می‌شود میزان جستجوی کلمه مهاجرت طی روزهای اخیر در گوگل توسط کاربران کشور فزون یافته و نهادی مثل «جامعه گردشگری الکترونیکی» اعلام کرده که طرح مجلس می‌تواند صنعت توریسم ایران را مورد هدف قرار دهد و تبعات منفی روی آن به بار بیاورد.

طرح صیانت

باید گفت دغدغه نمایندگان مردم برای درآوردن فضای مجازی از حالت ولنگاری خود دغدغه ارزشمندی به نظر می‌رسد اما از آنطرف بیشتر کارشناسان اهل فن باور دارند که پیش نویس طرح مجلس پر از ایراد است و باید با مشورت بخش خصوصی و دولت، از نو نوشته شود. عده‌ای از نمایندگان مخالف این طرح در مجلس که اساسا باور دارند چنین طرح‌هایی باید از سمت دولت و به صورت لایحه به مجلس بیاید و عده‌ای از کارشناسان نیز معتقدند که به جای قانون‌گذاری باید رگولاتوری را در این حیط گسترش داد.

راه حل هر چه که باشد، به نظر می‌رسد طرح کنونی مشکلات زیادی دارد و صدای اعتراض بسیاری از کاربران در پشت آن دیده می‌شود و این روزها می‌توان گفت کسی از مقامات مربوطه به حوزه ICT و دیگر مسئولان کشوری نیست که درباره آن صحبت نکرده باشد.

در ویدیوی پیش رو سعی کردیم تا جای ممکن به زبانی ساده و شفاف به مفاد مطرح شده در این طرح که به نظر چالش ساز و دردسرآفرین هستند اشاره کنیم و آنها را واکاوی کنیم، قطعا ایرادات وارد به این طرح بیشتر از این حرف‌ها است اما نکات مهمی که در این ویدیو به بررسی آنها پرداختیم آنقدر مهم است که به تنهایی نشان دهنده اینست که طرح مجلس باید مورد بازبینی قرار بگیرد و بازهم اصلاح شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا