سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

هوش مصنوعی IBM می‌تواند روند پیشرفت بیماری پارکینسون را پیش‌بینی کند

محققان IBM و موسسه MJFF موفق شدند به لطف هوش مصنوعی برنامه‌ای توسعه دهند که می‌تواند میزان و شدت پیشرفت علائم بیماران مبتلا به پارکینسون را در طول زمان پیش‌بینی کند.

در گذشته نیز شاهد استفاده‌های فراوان از هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری‌های مختلف مانند تومورهای مغزی، عارضه‌های کلیوی و سرطان‌های مختلف بوده‌ایم.

پژوهشگران هر دو موسسه گفته شده از سال ۲۰۱۸ در تلاش بودند تا از یادگیری ماشینی جهت پرده‌برداری از جوانب پنهان بیماری پارکینسون استفاده کنند. این بیماری در افراد مختلف می‌تواند عارضه‌های گوناگونی ایجاد کند و زمان بروز آن‌ها نیز یکسان نخواهد بود؛ در نتیجه معمولاً پزشکان در پیش‌بینی وخامت حال بیماران دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند زمان‌بندی دقیقی جهت پیشرفت بیماری ارائه دهند.

بیماری پارکینسون می‌تواند در طول زمان موجب بروز لرزش‌های شدید و از دست رفتن توانایی کنترل عضلات شود.

اکنون به کمک هوش مصنوعی، پردازش حجیم عظیمی از داده‌های جمع‌آوری پیرامون ۱۴۰۰ بیمار مبتلا به پارکینسون، امکان‌پذیر شده است و یادگیری ماشینی توانسته از آن‌ها به عنوان ماده خام جهت یافتن الگوهایی برای پیش‌بینی علائم و عوارض بیماری استفاده کند. مشارکت‌کنندگان در پژوهش گفته شده امیدوارند که ابزار فراهم شده بتواند در مدیریت بیماری پارکینسون و آسیب‌های بلند مدت آن در بیماران، به پزشکان یاری برساند.

نویسندگان مقاله در نشریه علمی معتبر«لانست»، اظهار داشتند که:

نتایج تحقیق، فرضیه پیشرفت بیماری در مسیرهای گوناگون را تایید می‌کند، همانطور که در گذشته هم انواع مختلفی از اشکال بروز بیماری را شاهد بودیم؛ اگرچه هوش مصنوعی هنوز قادر است اقدام به پیش‌بینی دقیق در این زمینه کند. بهره‌گیری از داده‌های قبلی و یادگیری هوش مصنوعی از آن‌ها موجب شده است تا بتواند عوارض پیشرفته مرتبط با بیماری پارکینسون مانند زوال عقل و از دست دادن توانایی راه رفتن را پیش‌گویی کند.

در قدم بعدی، تحقیقاتی پیرامون ارزیابی ژنومیک و تصویربرداری عصبی صورت خواهد گرفت تا دید بهتری نسبت به بیماری پارکینسون و موارد زمینه‌ساز در پیشرفت علائم آن بدست بیاید. تخمین زده می‌شود که پارکینسون بیش از شش میلیون نفر را در سراسر جهان درگیر خود کرده باشد و تاکنون درمان قطعی برای آن کشف نشده است؛ اگرچه داروهایی جهت کنترل و کاهش علائم به بازار عرضه شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا