سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

رنو مصرانه به دنبال بازگشت به ایران است

مدتی است که با روی کار آمدن بایدن صحبت‌ها در خصوص بازگشت به برجام به شدت داغ شده است. هرچند که در این زمینه کشمکش‌های زیادی وجود دارد و هنوز هیچ چیز قطعی نیست. اما در خصوص بازگشت دو کمپانی مطرح و همیشه در صحنه فرانسوی گمانه‌ زنی‌های زیادی مطرح‌است و به تازگی نیز محمد رضا نجفی منش٬ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو شرط و شروط تازه‌ای را برای بازگشت رنو و پژو به بازار ایران مطرح کرده‌است.

رنو مصرانه به دنبال بازگشت به ایران است [به روز رسانی] – مرداد ۱۴۰۰

رنو مجددا اعلام کرده است که تصمیم قطعی برای بازگشت به ایران دارد و اگر برجام احیا شده و تحریم‌ها لغو شود بلافاصله به بازار ایران بازخواهد گشت.

علاوه‌بر رنو برخی از قطعه‌سازان فرانسوی نیز برای بازگشت به کشورمان اعلام آمادگی کرده و مشتاق هستند تا فعالیت‌های گذشته خود را مجددا از سر بگیرند. البته تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود خبری از شرکای فرانسوی در ایران نخواهد بود.

جالب بدانید بعضی از کارشناسان اشتیاق رنو برای بازگشت به کشورمان را چندان جدی نمی‌گیرند چراکه معتقد هستند این شرکت فرانسوی در دوران برجام نیز برنامه‌های خاص و وسیعی برای پیاده‌سازی در کشورمان داشت که البته نتوانست هیچ‌کدام را به مرحله اجرا برساند.

در آن زمان رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و یکی از شرکت‌های بخش خصوصی قراردادی را منعقد کرد و با وجود آنکه دست بالا را در این قرارداد داشت در نهایت نتوانست برنامه‌های خود را در کشورمان عملیاتی کند.

احتمال بازگشت رنو و پژو به ایران قوت گرفت [به روز رسانی] – اردیبهشت ۱۴۰۰

درست پس از اجرایی شدن برجام بود که خودروسازان فرانسوی به عنوان شرکای قدیمی خودروسازان ایرانی، رایزنی‌های خود را برای بازگشت به بازار ایران آغاز کردند. اما پس از خروج امریکا از برجام، پژو و رنو از بازار خودرویی ایران رفتند و دست خودروسازان ایرانی را در پوست گردو گذاشتند. ایران توانایی تولید محصولات پژو و رنو را به دلیل نداشتن تکنولوژی این دو خودروساز ندارد و نبود قطعات خط تولید این خودروها را تقریبا متوقف کرده‌است.

چند هفته قبل نایب رییس انجمن سازندگان قطعات و‌ مجموعه‌های خودرو گفته بود که بازگشت رنو و پژو به ایران منطقی نیست٬ پژو به دلیل ادغام با کمپانی آمریکایی فیات کرایسلر دارای محدودیت خواهد بود و رنو نیز با اخراج کارمندان دفتر ایران خود نشان داده که چندان تمایلی به ادامه حضور در بازار کشور ندارد.

بازگشت رنو و پژو

اما حالا محمد رضا نجفی منش٬ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو در این رابطه می‌گوید: «رنو و پژو با جبران زیان های گذشته به ایران برگردند.» این درحالیست که پس از دور قبلی تحریم‌ها نیز این دو شرکت عملا با همین شرط به کشور بازگشتند و برای مثال پژو با بخشیدن طلب‌های خود مربوط به حق استفاده از برند توانست نظر مدیران ایران‌خودرو را جلب نماید و پس از آن نیز با زیر مجموعه دیگر خود در سایپا کاشان سرمایه‌گذاری کرد و رنو هم با فعال کردن خطوط تولید ساندرو و بستن قرارداد برای خرید کارخانه بن رو و سرمایه‌گذاری در کشور٬ دور تازه فعالیت خود را آغاز کرد.

از سوی دیگر مشخص شده که بحران شیوع کرونا دامان رنو را گرفته‌است و این شرکت حالا حتی بیشتر از قبل به فروش مناسب در بازار ایران نیاز دارد٬‌ مشخصا شرایط مالی پژو نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند و دلیل ادغام این شرکت با فیات کرایسلر نیز همین مساله بوده‌است. بنابراین پر واضح است که در شرایط فعلی٬ حتی علیرغم افزایش سنگین نرخ ارز٬‌ حداقل خودروسازان فرانسوی نسبت به بازگشت به بازار ایران روی خوش نشان خواهند داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا