سرور مجازی
فضای مجازی

بهره‌برداری از راه آهن یزد-اقلید با ثبت 9 رکود در کشور

– اخبار اقتصادی –

آرش حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با یادآوری این‌که راه‌آهن یزد-اقلید توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء انجام شده است، اظهار کرد:‌ عملیات اجرایی این پروژه از سال 90 آغاز شد و عمده کار زیرسازی آن تا سال 98 انجام شده بود.

وی با بیان این‌که سال 98 با تغییر و تحول، کار اجرایی این پروژه ازموسسه فجر به موسسه ریل گستر قرارگاه واگذار شد، افزود:‌ در آن زمان حدود 70 درصد زیرسازی مسیر انجام شده بود. ساخت خط‌آهن یزد-اقلید با تزریق اعتبار و تعهد قرارگاه خاتم شتاب گرفت و 45 درصد کل پروژه در 8 ماه انجام شد.

مدیر پروژه راه‌آهن یزد-اقلید با تاکید بر این‌که به لطف خداوند فاز اول این خط آهن 5 شنبه هفته جاری به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد:‌ اتصال راه آهن یزد به محور شیراز-اصفهان یکی از اهداف این پروژه بود؛ با این‌که یزد به راه آهن سراسری متصل است اما به خط‌آهن شیراز متصل نبود.

حق‌شناس با یادآوری این‌که خط‌آهن یزد-اقلید یکی از طرح‌های توسعه‌راه آهن ایران است که عملا شروع این کار به واسطه فرمایشات رهبر معظم انقلاب بوده که مورد توجه قرار گرفته است، اضافه کرد: بهره‌برداری از خط‌آهن یزد-اقلید فاصله حمل‌ونقل ریلی بین شیراز تا مشهد مقدی را 311 کیلومتر کاهش می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که طبق مطالعات اولیه واریانت یزد-ابرکوه- اقلید از بین 21 کریدور ممکن به عنوان گزینه برتر از نظر فنی و اقتصادی انتخاب و تصویب شد، گفت:‌ برقراری ارتباط میان بر ریلی در حدفاصل محورهای راه آهن بافق-یزد و خط آهن اصفهان- شیراز یکی از اهداف ساخت این خط‌آهن بوده است. در واقع با این خط آهن استان‌های یزد و فارس به طور مستقیم به هم متصل می‌شوند. دومین هدف کاهش قابل ملاحظه طول مسیر راه اهن به میزان حدود 311 کیلومتر در حدفاصل شیراز و مشهد است. سومین هدف تکمیل حلقه مفقوده محور ترانزیتی ریلی شمال و شرق به جنوب غرب کشور از طریق محور راه آهن سرخس مشهد بافق یزد، اقلید، شیراز و بوشهر است.

وی با بیان این‌که چهارمین هدف اجرای خط‌آهن یزد-اقلید اتصال مراکز صنعتی، معدنی، کشاورزی و جمعیتی منطقه طرح به شبکه سراسری راه آهن است، افزود: توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی در محدوده حوزه نفوذ طرح، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سوخت، کاهش آمار سوانح و تصادفات جاده‌ای در ابعاد منطقه‌ای و ملی و اشتغالزایی و محرومیت زدایی در منطقه طرح راه آهن در حال اجرا از دیگر اهداف ساخت راه‌آهن یزد-اقلید بوده است.

وی در ادامه به جزئیات این پروژه اشاره کرد و گفت:‌ 7 میلیون مترمرکعب خاکریزی، 1.9 میلیون مترمکعب خاکبرداری، 170 هراز مترمکعب بتن‌ریزی 6.7 میلیون مترمربع عملیات آسفالت جزو احجام زیرسازی بوده است. همچنین 810 هزار مترکعب بالاست، 39 هزار تن ریل گذاری، 540 هزار عدد تراورس، به‌کارگیری 162 دستگاه سوزن،‌ 272 کیلومتر تجهیزات ارتباطات خطوط در پروژه مصرف و 11 دستگاه تجهیزات علائم خط از جمله اقدامات انجام شده در بخش روسازی پروژه است.

وی با اشاره به این‌که طول مسیر یک خطه 272 کیلومتر است، اظهار کرد: طول خطوط ایستگاهی 49 کیلومتر، سرعت خط مسافری 160 کیلومتر در ساعت و باری 80 کیلومتر است. همچنین تعداد ایستگاه‌ها 11 دستگاه، تعداد 20 دستگاه پل خاص و 531 دستگاه پل‌های آبرو در این پروژه است.

وی درباره ترافیک مسافری و باری در خط‌آهن یزد-اقلید، اضافه کرد:‌ در سال اول بهره‌برداری یک میلیون نفر در سال جابحا می‌شوند که تا سال بیستم به 4 میلیون نفر در سال افزایش می‌یابد. در بخش بار میزان جابجایی در سال اول بهره‌برداری 3 میلیون تن است که در سال بیستم بهره‌برداری به 7 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه به ثبت برخی رکوردها در مراحل ساخت راه آهن یزد-اقلید اشاره کرد و گفت:‌ شکستن رکورد جوش به روش شیار باریک به تعداد 155 بند جوش معادل 1722 متر طول در یک روز، شکستن رکود قشر دوم بالاست به وسیله واگن به مقدار 3600 متر طول در یک روز، بکارگیری 100 دستگاه واگن شن کش به طور همزمان جهت حمل و اجرای قشر دوم بالاست از محل معدن در بافق به محل پروژه، رتبه اول کنترل کیفیت عملیات زیرسازی و روسازی در بین موسسات هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی با وجود حجم سنگین و سرعت بالای کار، اجرای 250 هزار مترکعب خاکریزی، 5800 مترمکعب بتن ریزی، 128 هزار کیلوگرم آرماتوربندی و 11 هزار تن آسفالت به همراه تمام علائم ایمنی و راهنمایی و رانندگی در زمان سه ماه مربوط به تقاطع بزرگراه اصفهان-شیراز با توجه به ترافیک عبوری سنگین وسایل نقلیه و بومی‌سازی کل مراحل اجرا در عملیات زیرسازی و روسازی توسط عوامل اجرایی قرارگاه سازندگی خاتم‌االانبیاء و موسسه ریل‌گستر از جمله دستاوردها و رکوردهای ثبت‌شده در طراحی و ساخت خط‌آهن یزد-اقلید بوده است.

مدیر پروژه راه‌آهن یزد-اقلید با اشاره به اجرای 321 کیلومتر مسیر اصلی و خطوط ایستگاهی در عملیات روسازی و زیرسازی تحت مدیریت یک کارگاه واحد، گفت:‌ 272 کیلومتر خط‌آهن یزد-اقلید تکمیل شده که دارای 49 ایستگاه است و در فاز اول 7 ایستگاه آن که مورد نیاز بوده به بهره‌برداری می‌رسد.

حق‌شناس در پاسخ به پرسش که ریل مورد نیاز از طریق تولیدات داخلی تامین شده است، افزود: ریل داخلی به تازگی در کشور تولید شده و به پروژه ما نرسید. ریل مورد نیاز برای اجرای خط‌آهن یزد-اقلید از طریق ریل چینی و ترکیه‌ای تامین شده است.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا