سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

با دهمین پرواز موفق، هلیکوپتر نبوغ حالا ۱.۶ کیلومتر در مریخ پرواز کرده است

هلیکوپتر کوچک «نبوغ» با انجام دهمین پرواز موفق خود در آسمان سیاره سرخ حالا در مجموع بیش از ۱ مایل (۱.۶ کیلومتر) در مریخ پرواز کرده است. هلیکوپتر ناسا در پرواز دهم حدود ۹۵ متر جابه‌جا شد.

هلیکوپتر نبوغ ناسا در دهمین پرواز موفقیت‌آمیز خود از روی منطقه‌ای صخره‌ای به نام «ستیغ برافراشته» (Raised Ridges) در «دهانه جزرو» عبور کرد. آزمایشگاه پیشران جت ناسا در پستی در صفحه اینستاگرام خود درباره این ماموریت نوشت: «ما امروز با پرواز موفق هلیکوپتر ناسا در مجموع همه پروازها بیش از ۱ مایل مسافت طی کرده‌ایم.» آزمایشگاه پیشران جت یا به اختصار JPL مرکز کنترل مریخ‌نورد استقامت و هلیکوپتر نبوغ به حساب می‌آید.

پرواز دهم چالش‌برانگیزترین پرواز نبوغ بود چون هلیکوپتر ناسا باید از ۱۰ مسیر مختلف عبور می‌کرد تا به مقصد خود برسد. در این پرواز حداکثر ارتفاع نبوغ به ۱۲ متر رسید که خود رکورد جدیدی بود. این پرنده همچنین در مجموع ۱۶۵.۴ ثانیه در آسمان مریخ معلق بود که کمتر از ۳ دقیقه است.

نبوغ در طول این پرواز از سوژه‌های مختلفی عکس گرفت. برای مثال، یکی از این تصاویر به دانشمندان کمک خواهد کرد تا تصاویر دقیق‌تری از «ستیغ برافراشته» تولید کنند. ناسا در نظر دارد که استقامت را برای ماموریت به این ناحیه بفرستد.

تصویر منطقه ستیغ برافراشته

آزمایشگاه پیشران جت یک روز قبل از انجام آزمایش گفته بود: «ما از «ستیغ برافراشته» تصویربرداری می‌کنیم چون این منطقه از نظر تیم استقامت جذاب است و آن‌ها در آینده می‌خواهند به بازدید از این ناحیه بروند.» نبوغ حالا بر سطح سیاره سرخ نشسته تا دانشمندان پس از بررسی اطلاعات ماموریت قبلی آن را برای ماموریت بعدی آماده کنند.

هلیکوپتر ۱.۸ کیلوگرمی ناسا زمستان پارسال به همراه استقامت در سیاره مریخ فرود آمد. سازمان فضایی آمریکا در ابتدا انتظار داشت که این هلیکوپتر در نهایت فقط بتواند چهار پرواز انجام دهد، ولی نبوغ فراتر از انتظار ظاهر شد و به نظر می‌رسد که همچنان آمادگی انجام ماموریت‌های آتی را دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا