ارزبری خودروهای داخلی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار کاهش داشته است
تولید خودرو در کشور، با وجود تمام تلاشهای صورت گرفته در جهت خودکفایی، همچنان با خروج ارز همراه است. در همین رابطه عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ساپکو در سخنانی میزان ارزبری متوسط تولید هر دستگاه خودرو در کشور را ۱۷۱۵ یورو اعلام کرده که با توجه به نرخ یورو رقم قابل توجهی است.
ارزبری خودروهای داخلی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار کاهش داشته است [به روز رسانی] – مرداد ۱۴۰۰
مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: «با اجرای برنامه میزهای داخلی سازی و خودکفایی، متوسط ارزبری خودروهای داخلی کاهشی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار را تجربه کرده است.»
سهیل معمار باشی، با بیان این مطلب اظهار داشت: «وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه کاهش ارزبری ۱۰ میلیارد دلاری طی سه سال (۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰) برنامه ریزی کرده که یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار آن مربوط به صنعت خودروسازی است.»
وی بیان داشت: «به این منظور تاکنون چهار میز داخلیسازی برگزار شد و میز پنجم نیز هرچند به دلیل پاندومی کرونا تاکنون برگزار نشده، اما قراردادهای آن منعقد شده و از بین ۲۰ قطعه در نظر گرفته شده برای داخلیسازی، ۱۴ قطعه به مرحله تولید رسیده است.»
به گفته این مقام مسوول، با در نظر گرفتن میز پنجم تاکنون ۱۶۶ پرونده برای تولید انبوه ۳۰۳ قطعه تشکیل شده و با ۱۳۸ سازنده قرارداد منعقد شده است.»
وی خاطرنشانکرد: «ارزش این قراردادها ۵۲ هزار میلیارد ریال است که در صورت رسیدن به مرحله تولید انبوه، کاهش ارزبری ۳۸۳ میلیون یورویی را به دنبال خواهند داشت.»
معمارباشی ادامه داد: «تاکنون ۸۶ قطعه از ۳۰۳ قطعه یاد شده در این میزها به مرحله تولید انبوه رسیده و صرفهجویی ارزی ۱۲۰ میلیون یورویی را نتیجه داده است و بقیه قطعات در حال طی کردن مراحل کار است.»
وی گفت: «برای امسال برگزاری سه میز داخلیسازی دیگر برای قطعات خودرو برنامهریزی شده است که شامل ۳۷ قطعه و ۹۰ میلیون یورو کاهش ارزبری خواهد بود.»
مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: «در یک سال گذشته و با اجرای برنامههای یاد شده، تاکنون کاهش ارزبری حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلاری در هر خودروی داخلی محقق شده و از ۲ هزار و ۵۰۰ دلار به کمتر از ۲ هزار دلار رسیده است.»
وی خاطرنشانکرد: «در خودروهای جدید داخلی که از گیربکسهای اتوماتیک بهره میبرند و بسیاری قطعات جدید آنها داخلیسازی نشده، ارزبری بیش از سههزار دلار است که خودروهایی نظیر تارا، شاهین و دناپلاس اتوماتیک را شامل میشود.»
تولید هر خودرو در کشور، بیش از ۵۰ میلیون تومان ارزبری دارد [به روز رسانی] – اردیبهشت ۱۴۰۰
گفته میشود میزان ارزبری متوسط تولید هر دستگاه خودرو در کشور را ۱۷۱۵ یورو است که با توجه به آنکه نرخ بیش از ۲۷ هزار تومانی یورو میتوان به رقمی بالغ بر ۵۰ میلیون تومان رسید.
نکته جالب آنکه با توجه به این رقم و با درنظر گرفتن تیراژ بیش از ۷۰۰ هزار دستگاهی تولید خودرو در سالهای گذشته، میتوان اینگونه برآورد کرد که مجموع ارزبری صنعت خوردو به بیش از ۱.۲ میلیارد یورو در سال میرسد که البته مشخصا باید تاکید کرد که سهم بیشتر این رقم مربوط به خودروهای مونتاژی عموما چینی میشود که با درصد کم داخلیسازی در کشور به تولید میرسند و سهم کمتری مربوط به خودروهای قدیمی با درصد داخلیسازی سنگین است.
هر چند در دوران تحریم، خودروسازان برنامههای داخلی سازی متعددی را پیش بردند و موفق هم شدند، اما کماکان بسیاری از قطعات حساس و مواد اولیه تولید خودرو، نیازمند واردات از خارج کشور هستند. مدیر عامل ساپکو در دومین جلسه ستاد ساخت داخل گروه صنعتی ایران خودرو با حضور انجمنهای قطعه سازی، به سرمایه گذاری بیشتر بر روی صنعت خودرو و قطعه سازی اشاره کرده و این امر را لازمه بالا بردن داخلی سازی خودروها دانسته است.
عادل پیر محمدی، مدیر عامل ساپکو، مچنین میگوید: «۶۷ درصد از این ارزبری، متعلق به تولید کنندگان مواد اولیه و قطعات الکترونیکی است. بنابراین تنها ۳۳ درصد خودکفایی انجام شده که برای افزایش آن، باید صنایع پتروشیمی، فولاد و الکترونیک هم دست یاری بیشتری برسانند.»
گروه ایران خودرو برای سال ۱۴۰۰ که سال تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها نامیده شده، ۱۲۵ پروژه داخلی سازی در دستور کار دارد که البته بیشتر این پروژهها به قطعات با فناوری بالا، اختصاص یافته اند. در صورت به ثمر نشستن این پروژهها، سالانه ۱۳۳ میلیون یورو صرفه جویی در خروج ارز از کشور انجام خواهد شد.
پیر محمدی برنامههای کلان خود کفایی آبیهای جاده مخصوص برای سال ۱۴۰۰ را به ترتیب، ۷۶ میلیون یورو صرفه جویی در حوزه قطعات ارزبر، ۲۶۵ میلیون یورو خود کفایی در مواد اولیه، ۲۴ میلیون یورو بهینه سازی و ۷ میلیون یورو داخلی سازی قالبها و ابزار عنوان کرده است.
او میزان سرمایه لازم برای اجرای پروژههای داخلی سازی قطعات در سال جاری را ۸۴۹ میلیارد و ۱۳ میلیون یورو قلمداد میکند. بر اساس خط مشی فعلی مدیر عامل ایران خودرو، بخشی از فروش اموال و داراییهای غیر مولد این گروه صنعتی در سال جاری به تامین سرمایه در جهت پروژههای داخلی سازی، اختصاص خواهد یافت. مدیر عامل ساپکو، روشهای دیگر تامین سرمایه برای این پروژهها را آورده نقدی، سرمایه گذاری سازندگان و اختصاص مطالبات سازندگان به ساخت داخل و تسهیلات بانکی بر شمرد.
پیر محمدی همچنین از اجرای مشوقهای مختلف برای تسهیل پروژههای ساخت داخل خبر داد. از جمله این مشوقها میتوان به عقد قرارداد با سازندگان به قیمت هزینه تمام شده قطعه یا بر مبنای فوب خلیج فارس و پرداخت مبلغ قطعه به صورت ماهیانه اشاره کرد. همچنین بنا بر این است که تعامل قطعه سازان با شرکتهای دانش بنیان افزایش یابد تا مشکلات فنی نیز به شکلی سریعتر، حل شوند.