سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

سامانه برات و سفته الکترونیکی برای ارائه تسهیلات بانکی راه‌اندازی شد

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور از تست عملیاتی موفق برات و سفته الکترونیکی با راهبری خزانه‌داری کل کشور و همکاری چند نهاد و بانک خبر داد. این سامانه در چارچوب پروژه خزانه‌داری الکترونیک با هدف فراهم آوردن ابزار لازم برای ارائه خدمات الکترونیک در تسهیلات بانکی و استفاده در زنجیره تامین و توزیع، طراحی و راه‌اندازی شده است.

به گفته «رضا باقری اصل» این تست عملیاتی با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک‌های آینده، رسالت، پست بانک و دبیرخانه شورا در راستای دولت الکترونیک صورت گرفته است.

سفته الکترونیکی

همچنین بانک ملی نیز تست عملیاتی را با موفقیت پشت سر گذاشته و پروژه دیگری نیز برای تامین مالی خرد و کارت اعتباری مبتنی بر برات الکترونیکی دارد.

«سید رحمت اله اکرمی»، خزانه‌دار کل کشور نیز در گفت‌وگویی با ایرنا، ضمن اشاره به این خبر، از تهیه ضوابط اجرائی مورد نیاز این طرح و ابلاغ آن به بانک‌های عامل در آینده نزدیک خبر داد.

ارائه خدمات سریع و دقیق به مردم و قطع زنجیره‌های واسطه در ارائه اوراق، جلوگیری از وقوع جرائمی مانند جعل و سوء استفاده‌های احتمالی از اوراق ذکر شده و اصالت و اعتبار بخشی با امضای دیجیتال توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک های عامل، امکان رصد و پایش فعالیت های اقتصادی و مالی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، قوه قضاییه و بانک مرکزی از منظر پولشویی و ممانعت از صدور سفته و برات توسط افراد ممنوع المعامله از جمله مزایای سفته و برات الکترونیکی به اذعان اکرمی است.

سفته الکترونیکی

اکرمی با اشاره به هزینه تولید حدود ۲۶۲ تومانی چاپ یک برگ سفته، کاهش سایر هزینه‌ها مانند دستمزد نیروی انسانی و حق عاملیت توزیع و صرفه جویی و کاهش برخی هزینه‌های دیگر را از جمله مزایای استفاده از سفته و برات الکترونیکی عنوان کرد و گفت: «در حال حاضر اوراق مذکور به ۳ تا ۴ برابر مبلغ دریافتی بابت مالیات، توسط باجه‌ها به فروش می‌رسد.»

وی در پایان به تشریح رویکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص الکترونیکی نمودن سایر اوراق بهادار اشاره کرده و می‌گوید با توجه به اینکه خزانه‌داری کل کشور مرجع تشخیص اوراق بهادار محسوب می‌شود، این خزانه‌داری پیگیری‌های لازم برای الکترونیکی کردن اوراق مذکور را از دستگاه‌های مربوطه انجام می‌دهد.

به گفته اکرمی از جمله اقدامات انجام گرفته در این خصوص، پیگیری الکترونیکی شدن اوراقی چون «بارنامه» است که توسط راهداری در حال نهایی شدن است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا