فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| 9 راهکار برای مدیریت و ساماندهی بازی های رایانه ای
– اخبار اقتصادی –
به گزارش خبرگزاری تسنیم«پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ امروزه بدون تردید رسانه ها در امنیت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشورها ایفا می کنند و در میان رسانه ها به جرأت می توان گفت رسانه نوظهور بازی های رایانه ای با قابلیت ها و ویژگی های خاص خود، ضریب تأثیرگذاری و نفوذ خود را حتی نسبت به رسانه هایی چون سینما و تلویزیون افزایش داده است و به خاطر سهولت و جذابیت، به عنوان یک رسانه محبوب و پرطرفدار توانسته است از نظر جذب مخاطبان جوان و پرانرژی به طور جدی با هالیوود رقابت کرده و جوانان و نوجوانان را به عنوان جامعه هدف خود انتخاب نماید.
جذابیت و پرطرفدار بودن بازی های رسانه ای باعث شده، نظام سلطه از این رسانه استفاده کرده و آن را در راستای نیل به اهداف غیر انسانی و پلید خودشان قرار بدهند؛ در این باره مقام معظم رهبری می فرماید:
«بازی های رایانه ای به شوالیه های مجازی قدرتمند و جذاب ناتوی فرهنگی و جنگ صلیبی غرب تبدیل شده اند که در حال تخریب و تغییر تدریجی ارزش ها و هنجارهای انقلاب اسلامی و جهان اسلام هستند. این شوالیه های رایانه ای در جنگ های صلیبی قرن جدید بدون هیچ گونه حساسیتی تا عمق خانه هایمان نفوذ کرده اند و ما در بی خبری با آغوشی باز به استقبال آنها رفته ایم و حتی در حال پرداخت هزینه مالی حضورشان نیز هستیم.»
با عنایت به فرمایش مقام معظم رهبری می توان گفت در واقع این بازی ها دیگر ابزاری تنها برای سرگرمی نبوده و به ابزار تبلیغاتی مهمی در دست نظام های سیاسی تبدیل شده اند که در بطن خود، هدف و بیانی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را دنبال می کنند. امروزه عده زیادی اوقات فراغت خود را با این بازی ها می گذارنند. صنعت جدید و نوپای بازی های ریانه ای با تبلیغ انواع کجروی های اجتماعی نظیر خشونت، قتل، دین ستیزی، بی پروایی جنسی، ترویج مصرف مواد اعتیاد آور و ممنوعه، اهداف خود را به صورت مستقیم و غیرمستقیم القاء می کنند.
با توجه به تهدیدات متعدد بازی های رایانه ای که می تواند داشته باشد، پیشنهادات زیر برای مدیریت و سازماندهی بازی های رایانه ای ارائه می شود:
- آموزش کاربران در خصوص خطرات و آسیب های جبران ناپذیر بازی های رایانه ای (مثلا در حواشی بازی ها به تبلیغات انواع مواد مخدر و روان گردان پرداخته می شود)
- ارائه آموزش و هشدارهای لازمه در جهت عدم توجه به تبلیغات کالاهای دروغین که از سوی خاطیان امر با نام ها و کارکردهای مختلف به عناوین دیگر در بین بازی ها مورد تبلیغ قرار می گیرند.
- تدوین قوانین سخت گیرانه برای تولیدکنندگان بازی های مرتبط با محتوای مجرمانه و مخل امنیت و برخورد شدید با خاطیان امر
- حضور فعال پلیس فتا و دستگاه های مبارز با جرائم مواد مخدر و بازی های رایانه ای غیر مجاز در فضای اینترنتی و پاک سازی پایگاه های حاوی محتوای مجرمانه در خصوص بازی های مرتبط
- آموزش فرهنگ استفاده از فناوری های ارتباطاتی به خصوص بازی های رایانه ای در بین رده های مختلف سنی افراد
- تأسیس مراکزی خاص جهت اجرای بازی های جذاب و قوی و متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم اجتماعی بومی جهت رقابت با نمونه های خارجی
- برگزاری کلاس های آموزشی در جهت آگاهی دادن به اقشار در مورد مزایای و معایب فناوری های جدید و نحوه استفاده صحیح از آنها
- طراحی و تدوین کتاب های درسی در ارتباط با آشنایی با فناوری های جدید، بازی های رایانه ای و خطرات بالقوه آنها.
- استفاده از تدابیر نظارتی و سالب دسترسی برای فیلترینگ نرم افزارهای هادی کاربران به بستر بازی های آنلاین مربوطه
از همین پرونده بیشتر بخوانید:
«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| اینترنت امن؛ راهبرد کشورهای اروپایی برای حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|موانع راه اندازی شبکه ملی اطلاعات چیست؟«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|فضای مجازی در اروپا و آمریکا چگونه تنظیمگری می شود؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| فضای سایبر؛ مهمترین ابزار حاکمیتی قدرت های بزرگ برای سلطه بر دنیا«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| دولت سیزدهم و حاکمیت سایبرنتیک جمهوری اسلامی«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| تولید گوشی هوشمند داخلی یکی از راه های قوی شدن در فضای مجازی استفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|جرم انگاری اذیت و آزار کودکان در فضای مجازی در انگلیس«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|افزایش 500 میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی جهان با دیجیتالی شدن کشاورزیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|فقدان قوانین مناسب برای مقابله با اخبار جعلی در فضای مجازی«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|حفاظت اتحادیه اروپایی از داده های شهروندان اروپایی با تصویب یک قانونفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|تجربه کشور کانادا برای مقابله با اخبار جعلی در زمان انتخابات
انتهای پیام/