سرور مجازی
فناوری

تولید نخستین خودروی پرنده جهان آغاز شد؛ Model A آماده ورود به آینده حمل‌ونقل

تولید نخستین خودروی پرنده جهان آغاز شد؛ Model A آماده ورود به آینده حمل‌ونقل

در حالی که بسیاری از ما هنوز با مفهوم خودروهای خودران کنار نیامده‌ایم و این فناوری نیز همچنان با چالش‌ها و ناکامی‌هایی روبه‌رو است، ایده ورود خودروها به آسمان بحث‌برانگیزتر از همیشه به نظر می‌رسد.

به گزارش دیتاسنتر من و به نقل از Slashgear، گزارش‌های اخیر از رانندگی نامنظم خودروهای خودران Waymo در سانفرانسیسکو و فراخوان بیش از ۳۰۰۰ دستگاه از محصولات این شرکت به‌دلیل نقص نرم‌افزاری، نشان می‌دهد حتی کنترل وسایل نقلیه روی زمین نیز هنوز به بلوغ کامل نرسیده است. با این حال، یک شرکت هوانوردی مستقر در سن‌ماتئو معتقد است پاسخ این پرسش مثبت است و باید خودروها را به آسمان برد.

شرکت Alef Aeronautics در سال ۲۰۱۵ با یک هدف مشخص تأسیس شد: ساخت یک خودروی پرنده واقعی. چهار بنیان‌گذار این شرکت در ابتدا تصور می‌کردند تحقق این ایده در مدت شش ماه امکان‌پذیر است، اما واقعیت بسیار پیچیده‌تر از برآوردهای اولیه بود.

با وجود این، Alef بر تعهد خود برای تولید خودرویی پافشاری کرد که هم قابلیت رانندگی در جاده و پارک شدن در فضاهای معمولی را داشته باشد و هم بتواند مانند یک بالگرد، به‌صورت عمودی از زمین بلند شود. هدف دیگر این شرکت، عرضه محصولی با قیمت قابل‌دسترس برای عموم مردم و نه صرفاً قشر بسیار ثروتمند بود. تا سال ۲۰۱۹، Alef موفق شد یک نمونه اولیه در اندازه واقعی بسازد و سرانجام در اوایل دسامبر ۲۰۲۵، تولید خودروی پرنده خود را آغاز کرد.

خودروی تمام‌برقی Alef Model A اگرچه از نظر ظاهری ممکن است یادآور وسایل نقلیه فیلم‌های علمی‌–‌تخیلی باشد، اما تاکنون موفق به ثبت ۳۵۰۰ پیش‌سفارش شده است. قیمت پیش‌بینی‌شده این خودرو ۲۹۹٬۰۰۰ دلار اعلام شده، هرچند Alef اطمینان می‌دهد با رسیدن به مرحله تولید انبوه، بهای آن به سطح خودروهای جمع‌وجور کاهش خواهد یافت. در ادامه، آنچه تاکنون درباره این محصول و نحوه ثبت سفارش آن می‌دانیم، مرور می‌شود.

 

تولید نخستین خودروی پرنده جهان آغاز شد؛ Model A آماده ورود به آینده حمل‌ونقل

 

Model A؛ خودرویی میان زمین و آسمان

Model A روی زمین به‌طور کامل قابل رانندگی است، اما حداکثر سرعت آن در حالت زمینی به ۲۵ مایل بر ساعت محدود می‌شود. منطق شرکت سازنده این است که برای سرعت‌های بالاتر، استفاده از حالت پروازی انتخاب معقول‌تری خواهد بود. به گفته Alef، این خودرو نخستین وسیله نقلیه مسافربری تمام‌برقی است که مجوز تردد جاده‌ای دارد و می‌تواند به‌صورت عمودی برخاست و فرود انجام دهد؛ قابلیتی که آن را از نمونه‌های پیشین مانند Samson Switchblade (که نیازمند باند فرود هستند) متمایز می‌کند.

فرآیند ساخت هر دستگاه Model A ماه‌ها به طول می‌انجامد و ترکیبی از تولید رباتیک و انسانی را دربر می‌گیرد. تمامی قطعات به‌صورت جداگانه آزمایش می‌شوند و هر خودرو در طول مرحله تولید، چندین پرواز آزمایشی را پشت سر می‌گذارد.

این مدل به هشت پروانه مجهز است که درون یک پوسته مشبک و پیرامون صندلی راننده قرار گرفته‌اند. پس از برخاستن، کل بدنه خودرو تغییر وضعیت می‌دهد؛ بخش‌های چپ و راست نقش بال را ایفا می‌کنند و صندلی راننده نیز به حالتی شبیه کابین خلبان درمی‌آید.

در آینده نزدیک، تنها تعداد محدودی از مشتریان این خودرو را تحویل خواهند گرفت. این افراد عمدتاً حامیان اولیه پروژه هستند که در قالب آزمایش‌کنندگان بتا با شرکت همکاری می‌کنند و داده‌های به‌دست‌آمده از این مرحله، به Alef در گذار به تولید گسترده و تحویل پیش‌سفارش‌ها کمک خواهد کرد. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق وب‌سایت Alef، با پرداخت ۱۵۰ دلار برای قرار گرفتن در صف عمومی یا ۱۵۰۰ دلار برای ورود به صف اولویت‌دار، پیش‌سفارش خود را ثبت کنند.

شاید بزرگ‌ترین مانع بر سر راه تولید انبوه این خودرو، نبود چارچوب‌های قانونی مشخص برای چنین وسیله نقلیه‌ای باشد؛ مسئله‌ای که پرسش‌های مهمی را بی‌پاسخ گذاشته است. آیا رانندگان به گواهینامه خلبانی نیاز خواهند داشت؟ Model A از نظر قانونی یک هواپیما محسوب می‌شود، یک پهپاد است یا در دسته‌ای کاملاً جدید قرار می‌گیرد؟ پاسخ این پرسش‌ها را تنها گذر زمان روشن خواهد کرد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا