فناوری
رقابت تسلا و وایمو در آستین؛ شکست یا واقعگرایی؟

رقابت تسلا و وایمو در آستین؛ شکست یا واقعگرایی؟
ایلان ماسک اخیراً اعلام کرد که ناوگان رباتاکسی تسلا در شهر آستین ایالت تگزاس در ماه آینده «تقریباً دو برابر» خواهد شد. اما برخلاف ظاهر مثبت این خبر، واقعیت نشان میدهد که تسلا از هدف اعلامشده خود برای پایان سال بسیار عقب مانده است.
به گزارش دیتاسنتر من و به نقل از Electrek، ماسک در اکتبر ۲۰۲۵ وعده داده بود که تا پایان سال، ۵۰۰ رباتاکسی در آستین فعال خواهند بود، اما اکنون مشخص شده که این عدد به حدود ۶۰ خودرو کاهش یافته است.
یافتههای کلیدی چه بوده است؟
کاهش هدف از ۵۰۰ به ۶۰ خودرو: بر اساس ردیابی پلاکها و شماره شاسی خودروها، تخمین زده میشود که در حال حاضر تنها ۳۰ رباتاکسی در آستین فعال هستند. با دو برابر شدن این تعداد، تسلا تنها به حدود ۶۰ خودرو خواهد رسید؛ یعنی حدود ۹۰٪ کمتر از هدف اولیه.
پایلوت تحت نظارت، نه خودران کامل: برخلاف وعدههای اولیه، خودروهای مورد استفاده در این پایلوت مدل Y هستند که با سختافزار نسخه ۴ تجهیز شدهاند و هنوز بهصورت کاملاً خودران عمل نمیکنند. در هر خودرو یک کارمند تسلا برای نظارت حضور دارد.
مشکلات در دسترسی و تقاضای بالا: کاربران در آستین اغلب با پیامهایی مانند «تقاضای بالا» مواجه میشوند و زمان انتظار برای دریافت خودرو گاهی به بیش از ۴۰ دقیقه میرسد. این مشکل بیشتر به دلیل کمبود خودرو است تا افزایش واقعی تقاضا.
مقایسه با رقبا: در حالی که تسلا هنوز در مرحله آزمایشی و با حضور ناظر انسانی فعالیت میکند، شرکت وایمو ناوگانی متشکل از ۲۵۰۰ رباتاکسی کاملاً خودران در سراسر آمریکا دارد که حدود ۲۰۰ مورد آن در آستین فعال هستند. این رقم ۳ تا ۴ برابر بیشتر از ناوگان فعلی تسلا در این شهر است.
حتما بخوانید : جدیدترین قیمت رمزارزها
مجله خبری mydtc




