شان لایدن: قیمت بازیها باید با هر نسل کنسول افزایش مییافت

شان لایدن: قیمت بازیها باید با هر نسل کنسول افزایش مییافت
به گزارش دیتاسنتر من و به نقل از تکاسپات، شان لایدن، مدیر سابق پلیاستیشن آمریکا، در گفتوگویی با GamesIndustry.biz اظهار داشت که طی دو دهه گذشته هزینه تولید بازیها به شکل چشمگیری افزایش یافته، اما قیمت نهایی آنها تقریباً ثابت مانده است. به باور او، این شکاف مالی میتواند نوآوری را در صنعت متوقف کند.
بنا بر گفتههای لایدن، استاندارد قیمت بازیهای بزرگ از سال 2020 حدود 70 دلار بوده و پیش از آن نزدیک به 15 سال در سطح 60 دلار باقی مانده بود. در حالی که در دوران پلیاستیشن 1 ساخت یک بازی پرهزینه شاید 10 میلیون دلار بود، اکنون توسعه یک عنوان بزرگ میتواند به بیش از 160 میلیون دلار یا حتی چند صد میلیون برسد. با این وجود، ناشران به دلیل نگرانی از واکنش مصرفکنندگان جرات افزایش قیمتها را ندارند و همین امر باعث کاهش حاشیه سود آنها شده است.
لایدن معتقد است اگر قیمت بازیها در هر نسل کنسولی اندکاندک افزایش مییافت، صنعت امروز در وضعیت پایدارتری قرار میگرفت. او هشدار میدهد که استودیوها اکنون مجبورند میلیونها نسخه بفروشند تا هزینهها جبران شود، در حالی که تنها معدود شرکتهایی مانند Rockstar میتوانند به فروشهای چند ده میلیونی امیدوار باشند.
همزمان، تلاشهایی برای افزایش قیمت به 80 دلار نیز صورت گرفته است. برای نمونه، مایکروسافت ابتدا قصد داشت The Outer Worlds 2 را با این قیمت عرضه کند اما عقبنشینی کرد و آن را 70 دلار نگه داشت. با این حال، نینتندو در نسل جدید کنسول Switch 2 برخی از بازیهای اولپارتی خود مانند Mario Kart World را با قیمت 80 دلار عرضه خواهد کرد.
لایدن باور دارد که توقف افزایش قیمت مانع خلاقیت میشود، زیرا استودیوها کمتر ریسک ساخت بازیهای نوآورانه را میپذیرند. با این وجود، تجربه اخیر نشان داده است که همه چیز به بودجههای کلان بستگی ندارد. برخی از موفقترین و تحسینشدهترین بازیهای سال جاری مانند Clair Obscur و Split Fiction با قیمت حدود 50 دلار عرضه شدند و فروش قابلتوجهی هم داشتند. در مقابل، پروژههای پرهزینهای مانند Concord یا Suicide Squad با وجود بودجههای صدها میلیونی، شکست سنگینی خوردند.
مجله خبری mydtc