واکنش دانشگاههای آمریکا به رشد هوش مصنوعی: بازنگری در آموزش علوم کامپیوتر

واکنش دانشگاههای آمریکا به رشد هوش مصنوعی: بازنگری در آموزش علوم کامپیوتر
به گزارش دیتاسنتر من و به نقل از تکاسپات، دانشگاهها در حال بازنگری در سرفصلهای درسی خود هستند. برخی اساتید پیشنهاد میکنند که تمرکز از یادگیری زبانهای برنامهنویسی صرف به سمت دورههای ترکیبی که مهارتهای محاسباتی را با رشتههای دیگر ادغام میکنند، تغییر یابد. هدف، آمادگی دانشجویان برای دنیایی است که در آن هوش مصنوعی در همه حرفهها حضور خواهد داشت.
با کاهش فرصتهای شغلی در حوزه فناوری و اتوماسیون بسیاری از وظایف ابتدایی برنامهنویسی، فارغالتحصیلان اکنون با بازار کار سختتری مواجه هستند. در این میان، برخی صاحبنظران معتقدند علوم کامپیوتر در حال تبدیل شدن به رشتهای مشابه علوم انسانی است، با تأکید بر تفکر انتقادی و مهارتهای ارتباطی در کنار دانش فنی.
در پاسخ به این تغییرات، بنیاد ملی علوم آمریکا پروژهای به نام Level Up AI را آغاز کرده که با همکاری دانشگاه ایالتی نیومکزیکو و انجمن تحقیقات محاسباتی، استانداردهای آموزش هوش مصنوعی را تعریف میکند.
در سطح ملی، دانشجویان از ابزارهای هوش مصنوعی برای نمونهسازی و رفع خطا استفاده میکنند اما نگرانند که وابستگی زیاد، باعث تضعیف مهارتهای پایهایشان شود. همزمان، بازار کار نیز رقابتیتر شده است؛ آگهیهای شغلی برای افراد با دو سال سابقه یا کمتر طی سه سال گذشته ۶۵ درصد کاهش یافته است.
با وجود این چالشها، کارشناسان همچنان به آینده امیدوارند. برخی معتقدند با گسترش ابزارهای هوش مصنوعی، افراد بیشتری – حتی خارج از حوزه فناوری – قادر خواهند بود با استفاده از دادههای تخصصی خود برنامهنویسی کنند، حتی اگر نرخ رشد شغلهای سنتی مهندسی نرمافزار کاهش یابد.
مجله خبری mydtc