گوگل در مکزیک جریمه میشود

گوگل در مکزیک جریمه میشود
اگرچه گوگل، نتایج دقیق درآمد را بر اساس کشور منتشر نمیکند، اما این جریمه احتمالی میتواند یکی از بزرگترین جریمههایی باشد که تاکنون توسط کمیسیون رقابت اقتصادی فدرال مکزیک (Cofece)، صادر شده است.
این نهاد ناظر تا ۱۷ ژوئن، تصمیم خود را اعلام خواهد کرد. طبق قانون مکزیک، هشت درصد از درآمد سالانه یک شرکت، حداکثر جریمه برای اقدامات انحصارگرایانه است.
کمیسیون رقابت اقتصادی فدرال مکزیک، این شرکت را به ایجاد انحصار موثر در بازار تبلیغات دیجیتال مکزیک متهم کرده است. تحقیقات این نهاد در مورد «گوگل مکزیک»، در سال ۲۰۲۰ آغاز شد و در سال ۲۰۲۳ احضاریهای صادر شد و مرحله رسیدگی به این پرونده آغاز شد. سپس گوگل فرصت داشت تا شواهدی علیه این ادعاها ارائه دهد.
یک شرکت میتواند برای صدور حکم منع انحصار تا زمانی که یک دادگاه تخصصی در مورد تایید یا عدم تایید آن تصمیم بگیرد، درخواست کند.
در حالی که آلفابت (شرکت مادر گوگل)، در گزارشهای درآمدش، ارقام درآمد مشخصی برای مکزیک ارائه نمیدهد، این غول فناوری آمریکایی بزرگترین شرکتی است که توسط نهاد ناظر بر انحصار مکزیک به چالش کشیده شده است.
طبق نتایج مالی سال ۲۰۲۴، درآمد این شرکت برای منطقه «باقی قاره آمریکا» که شامل آمریکای لاتین نیز میشود، حدود ۲۰.۴ میلیارد دلار بوده است.
پایگاه داده کمیسیون رقابت اقتصادی نشان میدهد که جلسه استماع شفاهی با گوگل در مورد این پرونده که یکی از مراحل نهایی در چنین مواردی محسوب میشود، در ۲۰ مه برگزار شده است.
لینا اورنلاس، مدیر سیاست عمومی و روابط دولتی در «گوگل مکزیک»، در سال ۲۰۲۰، در پاسخ به تحقیقات ضد رقابتی در مورد گوگل، در یک رویداد شرکتی گفت: بزرگ بودن بد نیست. مهم این است که شما با محصولات خود، هیچ رقیبی را از میدان به در نکنید، حتی اگر محصولات شما بسیار کارآمد باشند،و به همین دلیل است که کاربران بیشتری دارید.
کلودیا شینبائوم، رئیسجمهور مکزیک، در پرونده دیگری، با گوگل درگیر شده و علیه این شرکت آمریکایی به دلیل تصمیمش برای تغییر نام «خلیج مکزیک» به «خلیج آمریکا» برای کاربران آمریکایی برنامه «نقشه گوگل»، شکایتی را مطرح کرده است. در این شکایت استدلال شده است که گوگل اختیار تغییر نام این منطقه را ندارد.
اگر دیدهبان مکزیکی علیه گوگل حکم دهد، منعکسکننده مشکلات حقوقی این غول فناوری در آمریکا خواهد بود. یک قاضی منطقهای آمریکایی، سال گذشته، حکم داد که گوگل، انحصار غیرقانونی در جستجوی آنلاین و تبلیغات مرتبط با آن دارد.
وزارت دادگستری و گروهی از ایالتهای آمریکا میخواهند گوگل، دادههای جستجو را به اشتراک بگذارد و پرداختهای چند میلیارد دلاری به اپل و سایر سازندگان تلفنهای هوشمند برای قرار گرفتن به عنوان موتور جستجوی پیشفرض در دستگاههای جدید را متوقف کند. مجریان قانون ضد انحصار نگران این هستند که انحصار گوگل در جستجوی آنلاین، چگونه به این شرکت مزیت میدهد.
بر اساس گزارش رویترز، در یک پرونده جداگانه، یک قاضی فدرال گفت که گوگل نفوذ غیرقانونی بر دو بازار فناوری تبلیغات آنلاین دارد و وزارت دادگستری اعلام کرد که گوگل باید حداقل «گوگل اَد منیجر» خود را که شامل سرور تبلیغات ناشر شرکت و تبادل تبلیغات آن است، بفروشد.
منبع: ایسنا
مجله خبری mydtc