کامیونهای خودران برای نخستینبار در آمریکا آغاز به کار کردند؛ انقلاب در حملونقل جادهای

کامیونهای خودران برای نخستینبار در آمریکا آغاز به کار کردند؛ انقلاب در حملونقل جادهای
بر اساس اعلام شرکت آرورا، مسیر پر رفتوآمد میان دالاس و هیوستون که بهعنوان یکی از شریانهای اصلی اتصال انبارهای لجستیکی شناخته میشود، اولین خط حملونقل باری خواهد بود که در سال جاری میلادی (۲۰۲۵) بهصورت کاملاً خودکار به بهرهبرداری میرسد. همچنین، این خدمات در مراحل بعدی به شهرهای فینیکس و الپاسو نیز توسعه خواهد یافت.
کامیونهای مورد استفاده در این پروژه به فناوری رانندگی خودکار سطح چهار مجهز شدهاند؛ سیستمی که به خودروها امکان میدهد بدون نیاز مستمر به مداخله انسانی، بهصورت کاملاً خودران حرکت کنند. با اینحال، امکان استفاده از حالت رانندگی سنتی نیز در این کامیونها فراهم است تا در صورت نیاز، هدایت آنها توسط راننده انسانی انجام شود.
شایان توجه است که شرکت «وِیمو» (Waymo)، ارائهدهنده سرویس تاکسی خودران و زیرمجموعه شرکت «آلفابت» (Alphabet) – شرکت مادر گوگل – نیز از فناوری رانندگی خودکار سطح چهار بهره میبرد.
ویمو هماکنون در ایالت آریزونا، و در شرایطی که دولت فدرال آمریکا در حال تسهیل قوانین مرتبط با خودروهای خودران است، سرویس تاکسی خودران خود را راهاندازی کرده است. پیش از اجرای رسمی این طرح، ویمو بیش از یک سال خودروهای خودران خود را بدون حضور راننده ایمنی در صندلی جلو آزمایش کرده و در این مدت، بیش از ۱۰ میلیون مایل (حدود ۱۶ میلیون کیلومتر) پیمایش ثبت کرده است.
کارشناسان معتقدند که کامیونهای خودران بهدلیل ماهیت مسیرها و نیاز به بهرهوری بالا، در مقایسه با تاکسیهای خودران، زودتر به مرحله بهرهبرداری گسترده خواهند رسید. با این حال، لازم است تمهیداتی برای مواجهه با شرایط بحرانی و اضطراری احتمالی در نظر گرفته شود.
بر پایه گزارشی از وبسایت تخصصی «کار اند درایور»، مسیر باری میان هیوستون و دالاس بهعنوان نقطه تمرکز آزمایش بسیاری از شرکتهای توسعهدهنده فناوری کامیونهای خودران انتخاب شده است و این شرکتها در حال تلاش برای ارتقاء زیرساختهای لازم در این حوزه هستند.
شرکت آرورا کامیونهای خودران خود را بهعنوان وسایلی با توانمندی «فراانسانی» معرفی کرده و اعلام داشته است که این کامیونها، بهواسطه بهرهمندی از مجموعهای پیشرفته از حسگرها، رادارها و دوربینها، قادر به ارائه عملکردی کمنظیر در شرایط مختلف هستند.
به گفته آرورا، این کامیونها توانایی شناسایی عابران پیاده در حاشیه بزرگراه، واکنش به رفتارهای رانندگان بیاحتیاط و مدیریت ترافیک ناشی از حضور خودروهای امدادی را دارند.
همچنین، این شرکت ادعا میکند که فناوری داخلی بهکاررفته در کامیونها، قابلیت دید تا شعاع بیش از ۴۵۰ متر را فراهم میآورد و این سامانه میتواند هنگام حرکت با سرعت بالا در بزرگراه و در شرایط شبانه، عابر پیاده را یازده ثانیه زودتر از یک راننده انسانی شناسایی کرده و نسبت به آن واکنش نشان دهد.
مجله خبری mydtc