«آزمایش» جدید گوگل: حذف لینکهای خبری ناشران اتحادیه اروپا از نتایج جستجو
«آزمایش» جدید گوگل: حذف لینکهای خبری ناشران اتحادیه اروپا از نتایج جستجو
به گزارش دیتاسنتر من و به نقل از انگجت، این آزمایش شامل حذف نتایج خبری اتحادیه اروپا از جستجوگر، بخش اخبار گوگل، و فید Discover شخصیسازیشده میشود، اما هنوز زمان اتمام آن مشخص نشده است. گوگل همچنین اعلام کرده که این آزمایش تأثیری بر پرداختهایش به این ناشران، که طبق دستورالعمل حق نشر اتحادیه اروپا (EUCD) دریافت میکنند، نخواهد داشت.
منتقدان با توجه به سابقه گوگل در استفاده از قطع خدمات بهعنوان اهرمی برای فشار بر قوانین، این اقدام را نیز در همین راستا ارزیابی کردهاند. گوگل در موارد مشابهی، به تهدید به خروج از بازار کشورهای مختلف دست زده بود تا به توافقهایی برای کاهش هزینههای خود دست یابد. به عنوان نمونه، گوگل سال گذشته در کانادا در واکنش به قانون «اخبار آنلاین» (C-18) محتواهای لینکدار خود را حذف کرد و با این شگرد مقامات کانادایی را ناچار کرد برای آن استثنا قائل شوند، و به پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار سالانه از طرف گوگل به سازمانهای خبری رضایت دهند.
گوگل اعلام کرده که ناشران میتوانند از این تست بهعنوان ابزاری برای تحلیل دادهها و درک الگوهای ترافیکی استفاده کنند، اما با توجه به سابقه این شرکت، این اقدام ممکن است به عنوان راهی برای فشار بر قوانین اتحادیه اروپا در حوزه اخبار و نشر تلقی شود.
مجله خبری mydtc