سرور مجازی
فناوری

خوابیدن کودکان با دستگاه صدای سفید بی‌خطر نیست

خوابیدن کودکان با دستگاه صدای سفید بی‌خطر نیست

در حالی بسیاری از بزرگسالان آمریکایی بیش از پیش از دستگاه‌‌های صدای سفید استفاده می‌کنند تا به آن‌ها کمک کند شب‌ها بخوابند، تعجبی ندارد که کودکان نیز ممکن است برای خواب به آن‌ها وابسته باشند. با وجود این، پژوهشی جدید که در نشریه علمی «طب خواب» (Sleep Medicine) منتشر شده است، حاکی از آن است که بسیاری از این دستگاه‌ها ممکن است کودکان را در معرض صداهایی قرار دهند که به‌میزان نگران‌کننده‌ای بلندند و می‌توانند به رشد آن‌ها آسیب بزنند.

متاسفانه، واشینگتن پست گزارش داده است که بسیاری از دستگاه‌های صدای سفید خلاف توصیه‌های موسسه ملی ایمنی شغلی (NIOSH) عمل می‌کنند، و بلندی صدای برخی دستگاه‌ها به بیش از ۹۱ دسیبل می‌رسد. در حالی که بیشتر والدین دستگاه‌های صدای سفید را روی بلندترین صدا تنظیم نمی‌کنند، این پژوهش نشان می‌دهد چنانچه دستگاه صدای سفید در طول شب روی حداکثر درجه صدا بماند، ممکن است به از دست دادن دائمی شنوایی منجر شود. اگر حداکثر درجه صدا می‌تواند چنین خطری ایجاد کند، احتمالا قرار دادن دستگاه روی درجه پایین‌تر باعث آسیب جزئی می‌شود، اما به‌هر‌حال آسیب می‌زند.

قرارگیری طولانی‌مدت در معرض صداهای بلند می‌تواند بر طرز کار سلول‌های مویی حسی گوش اثر بگذارد از جمله اینکه به ساختارهای پشتیبان آن‌ها و پایانه‌‌های عصبی سلول‌های مویی آسیب التهابی بزند. صدا ممکن است به شکستگی پروتئین‌های گیرنده سطح سلول و همچنین مرگ سلول منجر شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که قرارگیری در معرض صداهای با دسیبل بالا در دوره رشد کودکی همچنین می‌تواند اثری منفی بر رشد فیزیولوژیکی و اجتماعی داشته باشد. کودکانی که در مناطق با ترافیک بالا بزرگ شده‌اند‌ــ که آن‌ها را در معرض صداهای خودرو، هواپیما، یا قطار قرار می‌دهد‌ــ بیشتر احتمال دارد که کمتر بخوابند و علاوه بر این، اختلال‌های خواب، مشکلات رفتاری، مهارت پایین‌تر در خواندن دارند و تصویربرداری مغزی تغییراتی در مناطق مرتبط با رشد زبانی نشان می‌دهد.

با وجود این، ثابت شده است که صدای سفید می‌تواند به کودکان و والدین کمک کند، اما فقط در درجه ۶۰ دسیبل یا کمتر، که بلندی این صدا معادل مکالمه‌ای آرام است. بر اساس توصیه موسسه ملی ایمنی شغلی، محدود کردن قرارگیری در معرض دستگاه‌ صدای سفید به کمتر از ۸۵ دسیبل در مدت هشت ساعت و ۸۲ دسیبل در مدت ۱۶ ساعت می‌تواند به سلامت گوش کمک کند و از احتمال آسیب جبران‌ناپذیر به شنوایی بکاهد.

اگر اطمینان ندارید که دستگاه صدای سفید شما با دستورالعمل‌های راهنمای این سازمان مطابقت دارد یا خیر، از اپلیکیشن رایگان سنجش درجه صدای NIOSH Sound Level Meter (SLM) استفاده کنید، که این سازمان مخصوص آیفون طراحی کرده است. این اپلیکیشن مانند یک دسیبل‌سنج عمل می‌کند که می‌تواند ایمنی صدا و قرارگیری در معرض صدا را بسنجد، و ابزاری مفید در مواقعی است که مطمئن نیستید چطور درجه مناسب صدا را اندازه بگیرید.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا