سرور مجازی
فناوری

رژیم غذایی مدیترانه‌ای چربی شکم ناشی از افزایش سن را از بین می‌برد

رژیم غذایی مدیترانه‌ای چربی شکم ناشی از افزایش سن را از بین می‌برد

نتایج پژوهش جدید حاکی از آن است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای همراه با فعالیت بدنی، با تغییرات بدن مرتبط با بالا رفتن سن، مانند افزایش چربی و کاهش توده عضلانی، مقابله می‌کند.

این پژوهش که ۱۸ اکتبر در «جاما نتورک اوپن» منتشر شد، برای تاثیر رژیم غذایی بر جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی طراحی شده بود. اما در این بین، یک گروه فرعی را برای اندازه‌گیری تاثیر این رژیم غذایی بر ترکیب بدن، پس از یک دوره سه ساله، بررسی کردند.

نتایج نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای با کاهش کالری و در همراهی با افزایش فعالیت بدنی، افزایش وزن و کاهش عضلانی ناشی از افزایش سن را کاهش می‌دهد.

در این تحقیق، در مجموع هزار و ۵۲۱ شرکت‌کننده میانسال و مسن‌تر، که به اضافه‌وزن یا چاقی و سندرم متابولیک دچار بودند، به دو گروه تقسیم شدند.

گروه اول از رژیم مدیترانه‌ای پیروی کردند و در عین حال کالری دریافتی را تا ۳۰ درصد کاهش، و فعالیت بدنی را افزایش دادند، گروه دوم هم رژیم مدیترانه‌ای را بدون محدودیت کالری یا تغییر در فعالیت بدنی دنبال کردند.

به گفته محققان، در طول آزمایش سه‌ساله، تغییرات «بالینی آشکاری» در ترکیب بدن شرکت‌کنندگان در گروه اول رخ داد.

این تغییرات، بهبود پنج درصد یا بیشتر در توده چربی بدن و شکم را شامل می‌شد. همچنین، صرفا پس از یک سال رعایت این رژیم غذایی، مشکل از دست دادن توده عضلانی بدون چربی هم در این افراد بهبود یافت.

ایلانا مالستاین، متخصص تغذیه، می‌گوید: «سال‌ها است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای، سالم‌ترین رژیم غذایی در جهان تبلیغ می‌شود.»

 

رژیم غذایی مدیترانه‌ای چربی شکم ناشی از افزایش سن را از بین می‌برد

او افزود: «به‌رغم درست بودن این ادعا، پیشنهاد رعایت این رژیم غذایی توصیه‌ای بسیار خودسرانه است که متخصص سلامت به  فردی معمولی بدهد. این رژیم غذایی طیف گسترده‌ای از توصیه‌ها را، فراتر از صرفا تاکید بر خوردن خوردنی‌های کامل – شامل می‌شود.»

او «جنبه‌های عالی رژیم غذایی مدیترانه‌ای» را از جمله وجود «لوبیا، حبوبات، غلات کامل سبوس‌دار، چربی‌های سالم، دانه‌ها، آجیل و خوراکی‌های ماهی‌محور» در آن برشمرد.

«ترکیب کم‌کالری رژیم غذایی مدیترانه‌ای، با پروتئین بیشتر، قندهای افزوده کمتر و حجم بیشتر سبزیجات و میوه‌های تازه به جای میوه‌های خشک، با ترکیب اصلی این رژیم غذایی تفاوت دارد. با این حال، سالم‌ترین بخش رژیم غذایی مدیترانه‌ای که بسیاری از آمریکایی‌ها از آن غافل‌اند، تاکید بسیار بر سبزیجات و گیاهان تازه است.»

این مواد با حجم بالا، مواد مغذی متراکم و کالری کم، قلب و روح رژیم واقعی مدیترانه‌ای‌اند، که متاسفانه نادیده گرفته می‌شوند.

به گفته این متخصص تغذیه، کشورهایی مانند اسرائیل یا یونان که «وضعیت سلامت قلبی-عروقی بسیار بهتری در مقایسه با آمریکا دارند»،  در هر وعده غذایی «به وفور» سبزیجات مصرف می‌کنند.

او آمریکایی‌ها را تشویق می‌کند که نان پیتا را محدود کنند و نیمی از وعده‌های غذایی خود را با خوراکی‌های اصلی رژیم مدیترانه‌ای مانند بادمجان برشته، ترشی لبو و سالاد پر کنند.

در زمینه فعالیت ورزشی، مالستاین حدود ۴۵ دقیقه ورزش در شش روزهفته را، مطابق با «سبک زندگی فعال طبیعی» افراد ساکن در نواحی دریای مدیترانه، توصیه می‌کند.

او همچنین خاطرنشان کرد: «طرز فکر ناسالم، به ضعف در سلامت و چاقی منجر می‌شود. ملاقات با یک متخصص تغذیه و بهبود منظم و پیوسته عادت‌های غذایی و رابطه افراد با غذا، کلید رسیدن به نتایج درازمدت است.»

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا