سرور مجازی
تکنولوژی

700 اسب چابک برای جذاب ترین وانت فورد؛ رپتور R جدید با موتور V8 سوپرچارجر معرفی شد

فورد رپتور R حالا نقش جذاب ترین و اسپرت ترین وانت فورد را یدک می کشد و به معنای واقعی کلمه یک سوپر تراک قدرتمند، سریع و البته سخت جان محسوب می شود. اصلی‌ترین مشخصه این نسخه موتور V8 5.2 لیتری سوپرچارجر با قابلیت تولید 700 اسب بخار قدرت است که در زیر کاپوت آن قرار دارد. در واقع این نسخه با هدف رقابت مستقیم با رم TRX توسعه یافته و آمده که از اعتبار رپتور تمام قد دفاع کند. به گفته فورد، این پیکاپ فوق‌العاده جذاب و هیجان‌انگیز تا پایان امسال راهی نمایندگی‌های فروش خواهد شد.

فورد رپتور R

هر چند پیش‌بینی می‌شد موتور 7.3 لیتری و تنفس طبیعی معروف به گودزیلا در رپتور R استفاده شود، اما فورد تصمیم گرفته این پیکاپ تنومند را با موتور 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ عرضه کند. موتوری که پیش از این در شلبی GT500 به کار گرفته شده است.

فورد رپتور R

البته موتور رپتور R با شلبی GT500 یکسان نیست و تفاوت‌هایی با آن دارد. برای نمونه سوپرشارژر 2.65 لیتری تنظیم مجدد شده و از پولی کوچکتری در آن استفاده شده است. این امر باعث شده قدرت خروجی از 760 اسب بخار به 700 اسب بخار تنزل پیدا کند. اما در عوض گشتاور از 847 به 867 نیوتن متر افزایش یافته و بیشینه آن بجای دور 5000، حالا از 4250 دور در دقیقه در دسترس است. برای مقایسه بد نیست بدانید رم TRX قدرتی برابر با 702 اسب بخار و گشتاوری برابر با 820 نیوتن متر گشتاور دارد.

فورد رپتور R

با 2699 کیلوگرم وزن، رپتور R هشت سیلندر تنها 45 کیلوگرم از رپتور شش سیلندر سنگین‌تر است. در مقایسه با رقیب مستقیم یعنی TRX هم این خودرو 181 کیلوگرم وزن کمتری دارد. با این حساب 2 اسب بخار قدرت بیشتر TRX در مقابل وزن کمتر رپتور R رنگ می‌بازد و باید گفت نماینده فورد از نظر نسبت قدرت به وزن از وضعیت بهتری برخوردار است.

نوشته های مشابه

فورد از لحاظ پایداری و اطمینان خودرو نیز بازنگری‌هایی انجام داده است. برای مثال موتور V8 از خنک‌کننده و فیلتر جدید و همچنین محفظه بزرگتر روغن بهره می‌برد؛ سیستم مکش هم دریچه‌های حجیم‌تری برای ورود هوای بیشتر دارد.

وظیفه انتقال قدرت در فورد رپتور R به همان گیربکس 10 سرعته موجود در رپتور استاندارد محول شده است. این گیربکس اتوماتیک دست‌نخورده باقی مانده و تغییری در ضرایب آن دیده نمی‌شود. البته فورد می‌گوید بخاطر گشتاور بیشتر موتور V8 آن را برای پایداری بیشتر برنامه‌ریزی کرده است.

در بخش سیستم تعلیق، سف‌تر‌ شدن کمک‌فنرهای جلو تنها تغییر موجود است. این تغییر هم بخاطر تحمل وزن بیشتر موتور انجام شده است. ناگفته نماند تعلیق رپتور عملکرد ایده‌آلی دارد، به همین جهت فورد ترجیح داده در نسخه R دست به تغییر نزند. در این نسخه تایرهای غول‌پیکر 37 اینچی بصورت استاندارد نصب هستند.

و اما قیمت؛ برای خرید فورد رپتور R باید 109,145 دلار کنار گذاشت. این رقم در حالی تعیین شده که قیمت رم TRX از 80 هزار دلار شروع می‌شود. البته TRX در مدل پایه امکانات کمتری دارد و در صورت سفارش همه آپشن‌ها برای هم‌تراز شدن با رپتور R، حدود 20 هزار دلار به قیمت آن اضافه خواهد شد. حتی در این حالت TRX باز هم حدود 10 هزار دلار ارزان‌تر است. همانگونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این سوپرپیکاپ تا اواخر امسال راهی نمایندگی‌های فورد خواهد شد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا