سرور مجازی
فناوری

چه مدت بعد از کووید می‌توان دوز تقویت‌کننده دریافت کرد؟‌

چه مدت بعد از کووید می‌توان دوز تقویت‌کننده دریافت کرد؟‌

دوزهای تقویت‌کننده به‌روزشده کووید – که دربرابر سویه‌های جاری از بدن محافظت می‌کنند – اکنون در داروخانه‌های سراسر کشور موجود است. در ایالات متحده آمریکا تمام افراد شش ماهه و بزرگ‌تر واجد شرایط دریافت این واکسن به‌روزشده‌اند.اما براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، هرکس که به‌تازگی به این ویروس مبتلا شده باید بین آخرین بار ابتلا به این بیماری و نوبت دریافت واکسن خود فاصله کافی بگذارد.

به‌ویژه، افرادی که در معرض ابتلا به بیماری شدید ناشی از سارس-کوو-۲، ویروس مولد کووید-۱۹ قرار ندارند، برای دریافت واکسن کووید باید سه ماه کامل از ابتلای آن‌ها گذشته باشد.

با این حال، برخی افراد ممکن است نتوانند این مدت را صبر کنند، آن‌ها باید درمورد زمان [صحیح] دریافت واکسن بعد از ابتلا به بیماری با یک مراقب بهداشت مشورت کنند. هرکسی که در معرض خطر ابتلا به کووید شدید است یا با افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری کوویدند زندگی می‌کند – یا با آن‌ها تماس نزدیک دارد – کسی که به احتمال زیاد دچار کووید می‌شود، باید درمورد بهترین زمان دریافت واکسن با پزشک خود مشورت کند.

مراقبان بهداشت ممکن است موقع کمک به افراد برای تصمیم‌گیری درمورد زمان دریافت واکسن بعد از ابتلا، چگونگی تاثیر فعلی کووید بر افراد اطراف او را در نظر بگیرند – مثلا تعداد دفعاتی که این ویروس باعث بستری شدن شده است.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، آلودگی به کووید به این معنا نیست که دوباره به این ویروس مبتلا نمی‌شوید:‌ افرادی که مبتلا به کووید شدند و بعد از آن تصمیم گرفتند واکسن به‌روز دریافت نکنند، نسبت به آن‌هایی که بعد از بهبودی از این ویروس واکسینه شده‌اند، بیشتر احتمال دارد بعد از بهبودی دوباره به این ویروس مبتلا شوند.

این واکسن به همه افراد – نه فقط سالخوردگان، افراد مبتلا به نقص ایمنی، و سایر افراد در معرض خطر بالا – کمک می‌کند تا احتمال پیامدهای منفی مانند بستری در بیمارستان و مرگ ناشی از ویروس در آن‌ها کاهش یابد. بر اساس پژوهش‌های منتشرشده در دسامبر ۲۰۲۲ در [نشریه] نظارت ضدمیکروبی و همه‌گیرشناسی مراقبت‌های بهداشتی (Antimicrobial Stewardship & Healthcare Epidemiology) این واکسن ممکن است در برابر کووید طولانی‌مدت نیز از بدن محافظت کند.

هرچند برخی سیاستمداران جمهوری‌خواه، از جمله ران دیسنتیس، فرماندار فلوریدا، به‌تازگی گفته‌اند که واکسن کووید ممکن است کاملا ایمن نباشد، به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری هیچ مدرکی برای تایید این نظریه وجود ندارد.

بر اساس گزارشی از رویترز، تاکنون دست‌کم ۷ میلیون آمریکایی واکسن جدید کووید را که در ماه سپتامبر عرضه شد دریافت کرده‌اند.

به‌روز نگه داشتن تمام واکسن‌ها، از جمله واکسن به‌روزشده کووید، برای جلوگیری از تاخیر مراقبت‌های بهداشتی ناشی از «سه‌گانه»، که ممکن است در صورت افزایش همزمان موارد ابتلا به کووید، آنفولانزا، و ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) رخ دهد، به ایالات متحده آمریکا کمک می‌کند.

در صورت بروز این اتفاق، ممکن است بیمارستان‌ها و سایر مراکز مراقبت‌های بهداشتی به‌قدری از مبتلایان به ویروس‌های تنفسی انباشته شوند که ارائه مراقبت‌های پیشگیرانه معمول مانند غربالگری سرطان، به اجبار به تعویق بیفتد.

اگر بیمه خدمات درمانی ندارید یا بیمه‌نامه شما این هزینه را پوشش نمی‌دهد، می‌توانید واکسن به‌روزشده کووید را به صورت رایگان از طریق برنامه دسترسی پل که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آن را اجرا می‌کند دریافت کنید. اطلاعات بیشتر را می‌توانید اینجا بیابید.

دکتر مندی کوهن، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، گفته است که نرخ بالای واکسیناسیون در حفظ سلامت آمریکایی‌ها در ماه‌های آتی بسیار مهم است. دکتر کوهن طی بیانیه‌ای که ۱۲ سپتامبر منتشر شد گفت: «ابزارهایی که برای جلوگیری از وخیم‌ترین پیامدهای کووید-۱۹ در اختیار داریم اکنون بیش از همیشه است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌کند برای محافظت بیشتر از خود و عزیزانتان واکسیناسیون به‌روزشده کووید را دریافت کنید.»

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا