مخابرات خطوط تلفن شورای رقابت را قطع کرد [بهروزرسانی: علت قطعی بدهیهای گذشته بوده است]
کشمکشهای اخیر شورای رقابت و شرکت مخابرات ایران بر سر تعرفه تلفن ثابت از شهریور و مهرماه امسال آغاز شده و حالا به اقدامات لجوجانهای منتهی شده است. روابط عمومی مرکز ملی رقابت امروز، سیام آبان، اعلام کرد شرکت مخابرات در اقدامی تأملبرانگیز و به دلیل اصرار شورای رقابت بر استیفای حق مردم در مقابله با افزایش غیرقانونی تعرفه تلفن ثابت، اقدام به قطع تمام خطوط ارتباطی شورا و مرکز ملی رقابت کرد.
اواسط مردادماه امسال طرح افزایش تعرفه تلفن ثابت تصویب شده بود و بنا بود از شهریورماه این افزایش در قبوض مشترکین تلفن ثابت اعمال شود. طبق این مصوبه و جدولی که ستاد تنظیم بازار ارائه کرده بود، مشترکان تلفن ثابت در تهران ۲۰ هزار تومان و در سایر مراکز استانها ۱۵ هزار تومان و در سایر شهرها ۱۰ هزار تومان باید بابت نگهداری خط پرداخت کنند.
این تصمیم مورد مخالفت شورای رقابت قرار گرفت و در تاریخ دوازدهم مهر افزایش قیمت خدمات تلفن ثابت به دستور این شورا متوقف شد. شورای رقابت در مخالفت با این طرح اعلام کرده بود که هر گونه افزایش در هزینهی خدمات تلفن ثابت تا زمان ارائهی دقیق هزینهی تمامشده برای خدمات این تلفنها باید متوقف شود. از همین زمان بود که اختلافات میان شورا و شرکت مخابرات ایران آغاز شد.
در تاریخ هفدهم آبان نیز شورای رقابت در جلسهای به موضوع درج مبالغ اضافی در قبوض تلفن ثابت و اخذ آن از مشترکین پرداخته و شرکت مخابرات را به دلیل ارتکاب رویه ضد رقابتی محکوم کرده و برای توقف اجرای این تصمیم غیرقانونی از قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور درخواست رسیدگی کرد.
البته موضوع افزایش تعرفه خطوط تلفن ثابت تنها نمونه انحصارطلبی این شرکت نیست و همین موضوع باعث شده بسیاری مخابرات را شرکتی بدانند که برای خدماتش به کسی پاسخگو نیست. همین موضوع باعث شده از هفدهم آبان و پس از درخواست شورای رقابت برای ورود قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور تا امروز، هنوز مقابلهای با رویه ضد رقابتی و انحصاری شرکت مخابرات صورت نگرفته باشد.
ساعاتی پس از انتشار این خبر اداره کل ارتباطات و امور بینالملل شرکت مخابرات ایران بدهیهای پیشین مرکز و شورای ملی رقابت را علت قطعی خطوط تلفن این نهاد اعلام کرد. در متن منتشرشده توسط این شرکت در این خصوص چنین توضیح داده شده است:
براساس مصوبه ابلاغی ۲۰۷ سازمان تنظیم مقررات به شرکت مخابرات ایران، با گذر کارکرد مشتریان از حدنصاب ، خطوط بدهکار به صورت سیستمی و خودکار قطع میشوند و قطع تلفن های مرکز ملی رقابت نیز به دلیل عدم پرداخت بدهی های گذشته بوده است.